Klik venligst



Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      
INTERESSEORGANISATIONER PÅ ENERGIOMRÅDET:

Tung transport har brug for ambitiøse grønne mål

Tirsdag 18. januar 2022 kl: 09:50
Share  


Af: Redaktionen

Last- og varebiler er i dag afhængige af at kunne tanke dieselolie. Dermed skal tusindvis af tunge køretøjer gøres fossilfrie ved hjælp af el eller brint. Sådan lyder det fra interesseorganisationerne Dansk Energi og Dansk e-Mobilitet, som sammen med en række centrale aktører på området har overrakt en række anbefalinger til S-Regeringens kommende udspil på området - blandt andet skal forhøjede afgifter på fossile brændstoffer og nul-emissionszoner skubbe udviklinge i den ønskede retning


Hovedkonklusionen i rapporten ”El og brint i fremtidens vare- og lastbiler”, der er udgivet af Dansk Energi og Dansk e-Mobilitet i samarbejde med 36 centrale aktører fra hele værdikæden, lyder, at 10.000 lastbiler og 150.000 varebiler skal køre på grøn brint og el i 2030. Det svarer til, at alle nye varebiler og mindst halvdelen af lastbilerne, der sælges i Danmark, skal være nulemissionskøretøjer om otte år.


- Der er ingen tvivl om, at vi har brug for at forcere den grønne udvikling af tung vejtransport for at nå vores klimamål, og derfor er det vigtigt, at regeringen lægger en strategi for, hvordan lastbilerne og varebilerne bliver grønne, siger Kamilla Thingvad, der er markedsdirektør, Dansk Energi.


- Den tunge transport er et konkurrenceudsat erhverv, og det er derfor også vigtigt, at omstillingen tager dette hensyn, så danske leverandører af transportydelser ikke stilles dårligere i konkurrencen. Nu giver vi fem klare anbefalinger på, hvad der skal til, for at det kan ske, siger hun videre.


Det er med udgangspunkt i hovedkonklusionerne, de fem klare anbefalinger til S-Regeringens kommende strategi for grøn omstilling af tung transport er udformet.


Rapporten peger ikke mindst på, at forsyningen af grøn el og brint skal udbygges kraftigt. Andre anbefalinger går på, at det skal være dyrere at køre og tanke fossilt og billigere at køre og tanke grønt. Og så skal der udbygges tank- og ladeinfrastruktur.


- Mere grøn strøm gør det ikke alene. Danmark mangler tankstationer, hvor lastbilerne kan tanke brint. Der skal flere elladestandere, og der skal en økonomisk håndsrækning til de firstmovers, der investerer i de grønne køretøjer. Og så skal der designes en incitamentsstruktur, så kunderne rent faktisk vil købe grøn transport, der jo i starten vil være dyrere, siger Kamilla Thingvad.


For at opnå det sidste anbefaler Dansk Energi blandt andet at pålægge køretøjer en vejafgift, der blandt andet afspejler CO2-udledningen samt at oprette nul-emissionszoner for de tunge køretøjer i de større byer.


- På den måde vil grøn omstilling af den tunge vejtransport næsten finansiere sig selv - ved at de køretøjer, der bruger de fossile brændsler, betaler for, at de grønne brændsler kan skalere op i mængde og ned i pris, fordi de efterspørges. Med andre ord er det forureneren, der betaler, siger Kamilla Thingvad.


Fem anbefalinger til grøn omstilling af tung transport:
  • Udbyg grøn forsyning af el og brint
  • Etabler offentlig tankinfrastruktur til el og brint
  • Opstartstøtte samt fradrag til køretøjer og privat tankinfrastruktur
  • Højere pris på fossil vejtransport
  • Fremme af efterspørgsel via krav

Interesserede kan hente rapporten "El og brint i fremtidens vare- og lastbiler" her:






Klik venligst

© Copyright 2022 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Brinttanken kommer med lastbil
- Energiselskab har sat station nummer 80 på landkortet
- Vognmand fra Salten kører med sand med mere i ny tip-kærre
- Svensk rederi har fået en kvinde på broen på en af sine største færger
- Folketinget transmitterer fra behandling af flere beslutnignsforslag på transportområdet
- Fem folketingsmedlemmer vil forbedre forholdene for chauffører og vognmænd
- Lastbilproducent skruer op for strømmen sammen med leverandør af ladeløsninger
- Gardintrailer med truckbeslag skal køre hos vognmand i Aabenraa
- Vognmandsorganisation kalder 11 kg-regel for et politisk misfoster
- Stigende e-handel kan betyde nye udfordringer på vejene
- Øresundsfærger sejler mere og mere bæredygtigt
- Belægningsspecialist kører ud med den tredie i rækken

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst