Tyske lastbiler kører nu og i fremtiden
Onsdag 22. september 2021 kl: 08:37
Af: Redaktionen
Mercedes-Benz Trucks gav tirsdag et lille indblik i den fremtidige strategi for det tyske lastbilmærke. Det skete i en webcast, hvor den nye chef for Mercedes-Benz Trucks, svenske Karin Rådström, løftede sløret for et par produktnyheder i det nuværende produktprogram samt fortalte om planerne for fremtidens bæredygtige transport
Actros L er navnet på en ny ”über-Actros” med det største Gigaspace-førerhus til langturskørsel. Den er en overbygning på den nuværende topmodel i Actros-programmet, men med ekstra fokus på blandt andet sikkerhed og komfort. Det gælder eksempelvis sikkerhedssystemerne Active Drive Assist i kombination med PPC (Predictive Drivetrain Control) og Brake Assist 5 bremsesystem samt LED-forlygter i stedet for Bi-Xenon-forlygter.
Det har faktisk været mulig at bestille ”über-Actros’en” siden juli, og hidtil er der solgt ca. 9.000 enheder med levering af de første Actros L til kunder til november.
Efter produktnyhederne i det ”konventionelle” produktprogram fokuserede Karin Rådström på Mercedes-Benz Trucks planer inden for bæredygtige transportløsninger. Karin Rådström tiltrådte som chef for Mercedes-Benz Trucks for fem måneder siden. Inden da var hun chef for svenske Scania's samlede busaktiviteter.
Mercedes-Benz har tidligere annonceret en ”Dual Strategy” med fokus på både batteri-elektriske lastbiler med batteridrift samt lastbiler til kørsel på brint med brint-elektriske drivliner. Den strategi har tidligere i år ført til markedsintroduktion af en fuldelektrisk eActros til distributionskørsel i byerne, og den tyske lastbilproducent arbejder også videre på eActros til længere distancer på op til 500 km med serieproduktion fra 2024.
Lille Danmark i fokus
Også eEconic med det velkendte frem- og nedbyggede førerhus til blandt andet renovationskørsel blev fremhævet, og her kom lille Danmark i fokus. Karin Rådström kunne nemlig fortælle, at en af Danmarks største indsamlere og transportører af husholdningsaffald, spanskejede Urbaser med dansk hovedkontor i Gadstrup mellem Roskilde og Køge, har bestilt 11 fuldelektriske eEconic til indsamling af husholdningsaffald. eEconic går i serieproduktion i 2. halvår 2022.
Mercedes-Benz og Volvo Group har tidligere annonceret et samarbejde omkring udvikling af brændselsceller til at indgå i brint-elektriske drivliner på tunge køretøjer. Det har allerede ført til prototypen Mercedes-Benz GenH2 med en forventet rækkevidde på 1.000 km på én optankning med brint. De første kunder forventes at sætte GenH2-lastbiler i feltprøvedrift i 2023, og Mercedes-Benz forventer at starte serieproduktion i 2027.
Investerer i infrastruktur til brint og el
For at give kunderne mulighed for lettere adgang til brint, vil Mercedes-Benz i samarbejde med Shell skabe en 1.200 km korridor med brintfyldestationer i det nordlige Tyskland og Holland.
Sammen med lastbilkonkurrenterne i Traton Group med MAN og Scania samt Volvo Group med Volvo Trucks og Renault Trucks vil Mercedes-Benz Trucks desuden kaste 500 millioner euro - cirka 3,7 milliarder kroner i et europæisk netværk af el-ladestationer for tunge køretøjer. Samtidig appellerede Karin Rådström til massive offentlige investeringer i ladeinfrastruktur, så de mange kommende del- og fuldelektriske køretøjer kan oplades - som udgangspunkt med CO2-neutralt produceret strøm.

.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

- Vognmand i Odense har trukket en udtrækstrailer til Odense
- Transportvirksomhed syd for Aarhus har fået depotopladning
- Nyt selskab skal gøre opladning nemmere og billigere
- Signalsystem på Fyn får støtte fra EU
- Mindre flytteforretning på Sjælland er gået konkurs
- Transportvirksomhed i Kolding investerer i elektriske lastbiler
- Ny asfalt skal mindske partikelforurening fra trafikken
- Ubrugte midler flyttes til en anden pulje
- Bommen kan gå ned for udenlandske lastbiler med ubetalte vejafgiftsbøder
- Aftale om udenlandsk arbejdskraft er et vigtigt skridt for transportbranchen
- Vognmand på Amager trækker læsset med en tre-akslet pusher-trækker
- Tung transport mellem Danmark og Sverige skal være lidt lettere - at gennemføre
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |