Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Hovedstads-kommune hjemtager affaldsindsamlingen

Torsdag 29. april 2021 kl: 10:36
Share  


Af: Jesper Christensen

Et flertal i Gladsaxe Kommune i Hovedstadsområdet besluttede onsdag, at kommune fremover selv skal stå for affladsindsamlingen. Beslutningen blev taget på baggrund af en rapport fra Cowi, der vurderede de økonomiske forhold, en rapport fra PwC, der vurderede risikoen, ud fra begrænset konkurrence på området og ud fra kommunes aktuelle kontrakter med to firmaer, hvor Miljøforvaltningen i kommune konstaterer, at især den ene har en svingende stabilitet i driften

Gladsaxe Kommune har hidtil haft private renovatører til at udføre affaldsindsamling og har siden 2001 opnået store besparelser samt gevinster på borgerservice, miljø og arbejdsmiljø ved at stille stadig højere krav gennem EU-udbud. I de seneste 10 år har markedssituationen ifølge forvaltningen ændret sig. Der er nu reelt få renovatører på markedet til at konkurrere og give attraktive tilbud. Ved seneste udbudsrunde valgte Miljøudvalget på ekstraordinært møde i november 2017 eksempelvis at lade udbuddene gå om på grund af manglende konkurrence. Samtidig bad et flertal i Miljøudvalget forvaltningen om at undersøge mulighederne for en hjemtagelse, når de nuværende kontrakter udløber.


Miljøforvaltningen i kommune forklarer, at den ydelse, kommunen samlet set har modtaget via kontrakterne om indsamling af affald de senere år, giver usikkerhed om, hvorvidt kommunens ambitioner på klimaområdet kan understøttes tilstrækkeligt ved fortsat udbud.


Gladsaxe Kommune har i dag to renovatører, som udfører affaldsindsamlingen. Udfordringerne med renovatørerne er meget forskellige, men begge giver anledning til ekstraordinært ressourceforbrug fra forvaltningen til kontraktstyring.


Den ene renovatør har ifølge forvaltningen en tilfredsstillende driftsstabilitet, men forvaltningen bruger mange ressourcer til samarbejdet og gentagne drøftelser om ordlyd og intentioner i kontrakten. Den anden renovatør har generelt en meget varierende driftsstabilitet, som resulterer i en høj bodsopkrævning og mange borgerklager. Derudover har forvaltningen set sig nødsaget til løbende at give dispensationer fra kontraktkrav til denne renovatør. Dispensationerne er givet for at sikre forsyningssikkerheden. Renovatøren har derudover været ramt af en række strejker.


Forvaltningen oplyser, at der er opnået forbedringer, men at man hos forvaltningen fornemmer, at der fortsat mangler vilje eller kompetencer, særligt hos den ene renovatør, til reelt at løse de udfordringer, der ligger til grund for den manglende driftsstabilitet.


Forvaltningen oplever også, at selv de mindste ændringer i kontrakten er ressourcetunge og omkostningsfulde. Forvaltningen har desuden erfaret, at det er vanskeligt at håndhæve krav i kontrakter, som omhandler arbejdsmiljø og sociale klausuler med videre.


Det politiske flertal i Gladsaxe Kommune havde forud for beslutningen og beskrivl fået de ovennævnte rapporter, hvor Cowi-rapporten blandt andet pegede på, at en hjemtagning ikke umiddelbart ville påvirke taksterne i opadgående retning.


PwC-rapporten peger på, at politikerne skal være opmærksom på en række punkter, når de træffer deres beslutning:
  • Tilstrækkelig ledelseskapacitet ved opstart
  • Fokus på en kulturel ledelsesopgave
  • Fokus på effektivisering og forslag om benchmarking med andre kommuner
  • Anbefalet fokus på flere bundlinjer som styringsværktøj

PwC gør derudover opmærksom på enkelte ulemper ved en hjemtagning. Ulemperne vedrører store investeringer herunder risiko for at opbygge overkapacitet af skraldebiler.




Klik venligst

© Copyright 2021 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Korsør-vognmand kører med dobbeltdæk i nedbyggede trailere
- Truck-center får ny direktør
- Vognmand i Greve får sidste del af ordre
- Vejtransportorganisation har flere modulvogntog på det europæiske vejnet på ønskesedlen
- Transportorganisation genvalgte formand
- International vejtransport-organisation havde citylogistik på dagsordenen
- Nye faciliteter og havneudvikling med bæredygtigt mål skal ruste havn til fremtiden
- Årets første fire måneder ligger over samme periode sidste år
- 324 nye lastbiler over 16 ton blev registreret i april
- Lastbilbestanden er vokset i den tunge ende siden årsskiftet
- Vognmand i Nørresundby kører ud med nyt vogntog
- Facebook-gruppe samler ind til de tre involverede

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst