REDERIORGANISATION OM DANMARKS TILSTEDEVÆRELSE I ARKTIS:
Et bredt flertal i Folketinget har besluttet at styrke den danske tilstedeværelse i Arktis og Nordatlanten. Organisationen Danske Rederier mener, at det er en rigtig beslutning. Den politiske beslutning betyder, at der frem til 2023 skal bruges 1,5 milliarder kroner på Forsvarets tilstedeværelse i Arktis og Nordatlanten. Efter 2023 vil der blive tilført 300 millioner kroner om året
Beslutningen udløser glæde hos Danske Rederier, som har arbejdet for at bevare en stærk dansk tilstedeværelse i Arktis.
- Retten til fri og fredelig sejlads er afgørende for os, og vi har en klar interesse i, at Danmark skal være med til at præge udviklingen i det arktiske som en af fem arktiske kyststater. Vi ønsker ikke en stormagtskonflikt, hvor Arktis bliver en sikkerhedspolitisk kampplads, og hvor der bliver skabt et ”ice curtain”, der vil gøre livet vanskeligere for de rederier, der sejler deroppe. Det understreger behovet for, at vi fortsat fra dansk side er stærkt til stede i Arktis, siger Anne H. Steffensen, der er administrerende direktør i Danske Rederier.
Hun peger på, at Arktis fortsat er et lavspændingsområde, hvor kyststaterne har kunnet samarbejde om løsning af konkrete problemer som eksempelvis aftaler om redningsoperationer på havet.
En af kyststaterne - Rusland - har på det seneste markeret sig og øget sin militære tilstedeværelse i regionen med genåbning og udbygning af 50 tidligere sovjetiske baser og konstruktionen af nye baser langs Northern Sea Route, som eksempelvis Nagurskoye flybase på Alexandra Land.
Anne H. Steffensen peger også på, at russerne desuden har indikeret, at de vil have ’security’ som et af deres fokusområder, når de overtager formandskabet i Arktisk Råd fra maj 2021. Et emne, der ellers har været holdt ude af Arktisk Råd.
- Det varmer, at et bredt flertal i Folketinget er enige om at styrke den danske tilstedeværelse i Arktis. Det er helt rigtigt set, at Danmark skal være synlige der. Både for at hævde vores suverænitet. Men også for at vise, at vi er en spiller i området, der skal tages alvorligt, siger Anne H. Steffensen.
Udover opgaven med at håndhæve Kongeriget Danmarks suverænitet i området løser Forsvaret flere opgaver i farvandet omkring Grønland, som er til gavn for rederierne. Det gælder søredning, havmiljøberedskab og søopmåling, som er med til at skabe sikkerhed for, at den civile søfart kan løse deres opgaver, og at rederier som Royal Arctic Line og Nordic Bulk Carriers kan sikre forsyninger til store dele af Arktis - ikke mindst Grønland.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Sveriges største containerhavn får ny direkte forbindelse til Asien
- Martin industrivirksomhed har fået ny ejer og nyt navn
- Fem 13-liters tilpassede lastbilmotorer driver indlandsfragtskib
- Flere tog med færgerne over Øresund
- Færgebatterier kan bruges som energilager på land
- Danmarks største rederikoncern har fået en bøde på 10 millioner kroner i fusionssag
- Havneselskab får kapitalfond som medejer
- Øresundslinjen har overtrådt sit tilsagn til Konkurrencerådet
- Brancheorganisation på energiområdet får ny politisk chef
- Hybrid ro/ro-færge til Det Irske Hav bliver testet i Kina
- Rute mellem Esbjerg og England startede for 150 år siden
- Dansk tankskib skal teste moderne sejl
Skriv din kommentar:
- Retten til fri og fredelig sejlads er afgørende
Onsdag 17. februar 2021 kl: 17:04
Af: RedaktionenEt bredt flertal i Folketinget har besluttet at styrke den danske tilstedeværelse i Arktis og Nordatlanten. Organisationen Danske Rederier mener, at det er en rigtig beslutning. Den politiske beslutning betyder, at der frem til 2023 skal bruges 1,5 milliarder kroner på Forsvarets tilstedeværelse i Arktis og Nordatlanten. Efter 2023 vil der blive tilført 300 millioner kroner om året
Beslutningen udløser glæde hos Danske Rederier, som har arbejdet for at bevare en stærk dansk tilstedeværelse i Arktis.
- Retten til fri og fredelig sejlads er afgørende for os, og vi har en klar interesse i, at Danmark skal være med til at præge udviklingen i det arktiske som en af fem arktiske kyststater. Vi ønsker ikke en stormagtskonflikt, hvor Arktis bliver en sikkerhedspolitisk kampplads, og hvor der bliver skabt et ”ice curtain”, der vil gøre livet vanskeligere for de rederier, der sejler deroppe. Det understreger behovet for, at vi fortsat fra dansk side er stærkt til stede i Arktis, siger Anne H. Steffensen, der er administrerende direktør i Danske Rederier.
Hun peger på, at Arktis fortsat er et lavspændingsområde, hvor kyststaterne har kunnet samarbejde om løsning af konkrete problemer som eksempelvis aftaler om redningsoperationer på havet.
En af kyststaterne - Rusland - har på det seneste markeret sig og øget sin militære tilstedeværelse i regionen med genåbning og udbygning af 50 tidligere sovjetiske baser og konstruktionen af nye baser langs Northern Sea Route, som eksempelvis Nagurskoye flybase på Alexandra Land.
Anne H. Steffensen peger også på, at russerne desuden har indikeret, at de vil have ’security’ som et af deres fokusområder, når de overtager formandskabet i Arktisk Råd fra maj 2021. Et emne, der ellers har været holdt ude af Arktisk Råd.
- Det varmer, at et bredt flertal i Folketinget er enige om at styrke den danske tilstedeværelse i Arktis. Det er helt rigtigt set, at Danmark skal være synlige der. Både for at hævde vores suverænitet. Men også for at vise, at vi er en spiller i området, der skal tages alvorligt, siger Anne H. Steffensen.
Udover opgaven med at håndhæve Kongeriget Danmarks suverænitet i området løser Forsvaret flere opgaver i farvandet omkring Grønland, som er til gavn for rederierne. Det gælder søredning, havmiljøberedskab og søopmåling, som er med til at skabe sikkerhed for, at den civile søfart kan løse deres opgaver, og at rederier som Royal Arctic Line og Nordic Bulk Carriers kan sikre forsyninger til store dele af Arktis - ikke mindst Grønland.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

- Sveriges største containerhavn får ny direkte forbindelse til Asien
- Martin industrivirksomhed har fået ny ejer og nyt navn
- Fem 13-liters tilpassede lastbilmotorer driver indlandsfragtskib
- Flere tog med færgerne over Øresund
- Færgebatterier kan bruges som energilager på land
- Danmarks største rederikoncern har fået en bøde på 10 millioner kroner i fusionssag
- Havneselskab får kapitalfond som medejer
- Øresundslinjen har overtrådt sit tilsagn til Konkurrencerådet
- Brancheorganisation på energiområdet får ny politisk chef
- Hybrid ro/ro-færge til Det Irske Hav bliver testet i Kina
- Rute mellem Esbjerg og England startede for 150 år siden
- Dansk tankskib skal teste moderne sejl
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |