Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

CO2-neutral teknik til skibe skal testes i Aalborg

Onsdag 17. februar 2021 kl: 13:59
Share  


Af: Redaktionen

CO2-neutral teknik til skibe skal testes i Aalborg

Virksomheden Alfa Laval, der blandt andet er aktiv på energi- og marineområdet, har indgået strategisk partnerskab med Mærsk Mc-Kinney Møller Center for Zero Carbon Shipping. Partnerskabet betyder blandt andet, at partnerne kan trække på Alfa Laval's testfaciliteter i Aalborg i udvikling af CO2-neutral teknik til skibe


Udviklingen af teknologier med lav eller ingen CO2-udledning til den maritime industri vil blive accelereret med samarbejdet mellem Alfa Laval og Mærsk Mc-Kinney Møller Center for Zero Carbon Shipping. Alfa Laval bliver med aftalen også en del af centrets advisory board, hvor virksomheden vil bidrage med strategisk og teknisk rådgivning for fremtidige udviklingsprojekter og aktiviteter. 


Den internationale maritime organisation IMO har et mål om 50 procent reduktion i søfartens udledning af drivhusgasser i 2050. Det stiller store krav til udviklingen af nye og bæredygtige løsninger, som kan implementeres i den maritime industri. I den sammenhæng kan det nye strategiske partnerskab mellem Alfa Laval og Mærsk Mc-Kinney Møller Center for Zero Carbon Shipping blive et vigtigt skridt frem mod målet. Partnerskabet skal fokusere på udviklingen af teknologier, som kan mindske eller helt eliminere udledningen af drivhusgasser i den maritime industri gennem fælles projekter og aktiviteter.


- Et stærkt samarbejde mellem industriens aktører er den bedste vej til at skabe fremtidens løsninger, som både er grønne og samtidig praktisk og økonomisk bæredygtige for industrien. Med vores nye strategiske partnerskab med Mærsk Mc-Kinney Møller Center for Zero Carbon Shipping kan vi medvirke til at accelerere udviklingen af disse løsninger og teknologier, og vi ser frem til at bidrage med vores viden, ekspertise samt vores verdensførende testfaciliteter i Aalborg, siger Søren Hjorth Krarup, der er direktør i Alfa Laval Aalborg.


Mærsk Mc-Kinney Møller Center for Zero Carbon Shipping er et uafhængigt forsknings- og udviklingscenter, som arbejder for en CO2-fri maritim industri. Centret blev etableret i 2020 med 400 millioner kroner i støtte fra A.P. Møller Fonden.


- En begrænsning af den maritime industris CO2-udledning kræver en systemisk forandring, som kun kan opnås, hvis den maritime sektor og energisektoren samarbejder med hinanden. Alfa Laval deler vores vision om en CO2-neutral maritim industri og anerkendelsen af det hårde arbejde, det kræver at nå i mål med det. Vi glæder os meget til samarbejdet, siger Bo Cerup-Simonsen, der er administrerende direktør for Mærsk Mc-Kinney Møller Center for Zero Carbon Shipping.


Alfa Laval bliver ligeledes en del af centrets advisory board og vil herigennem bidrage med strategisk og teknisk rådgivning af centrets kommende udviklingsprojekter i tæt samarbejde med øvrige partnervirksomheder.


I forvejen arbejder Mærsk Mc-Kinney Møller Center for Zero Carbon Shipping og Alfa Laval sammen om projektet SOFC4Maritime, som har til formål at sikre optimal udnyttelse af fremtidens bæredygtige brændstoffer til søfarten ved at bruge såkaldte keramiske brændselsceller. Alfa Laval i Aalborg leder projektet og stiller også her sit verdensførende testcenter for miljø- og forbrændingsteknologi til skibe til rådighed.


Vejen mod en CO2-neutral maritim industri
Den globale maritime industri tegner sig ifølge den internationale maritime organisation IMO for omkring tre procent af den globale CO2-udledning - en andel, som forventes at stige i takt med, at andre industrier håndterer deres klimapåvirkning i de kommende årtier. 


Et langvarigt fald i CO2-udledningen i den maritime industri kræver både nye typer brændstof og en systemisk forandring i branchen. Den maritime industri er reguleret globalt, hvilket stiller krav til, at nye teknologier og brændstoffer kan forankres bredt. 


- For at accelerere udviklingen af bæredygtige teknologier er det nødvendigt med en koordineret indsats på tværs af hele forsyningskæden. Her spiller industriens aktører en væsentlig rolle i at sikre, at forskning bliver modnet succesfuldt til skalerbare løsninger, som matcher industriens behov, siger Søren Hjorth Krarup.


Om Alfa Laval: 
  • Alfa Laval-koncernen er global leverandør af produkter inden for blandt andet varmeoverførsel, separation og væskehåndtering
  • Alfa Laval er aktiv inden for energi-, marine, føde- og drikkevare- såvel som spildevandsindustrien og tilbyder sin ekspertise, produkter og service til en bred vifte af kunder verden over
  • Alfa Laval's danske selskaber er ejet af Alfa Laval Corporate AB, der er børsnoteret på Nasdaq OMX og har hovedsæde i Lund i Skåne
  • Alfa Laval's produkter sælges i over 100 lande, hvoraf over 50 af dem har egne salgsorganisationer
  • Alfa Laval beskæftiger ca. 17.500 ansatte på verdensplan med hovedvægt i Sverige, Danmark, Kina, Indien og Nordamerika. Koncernen omsatte i 2019 for 46,5 milliarder svenske kroner, hvilket svarer til ca. 31,5 milliarder danske kroner

Om Mærsk Mc-Kinney Møller Center for Zero Carbon Shipping
  • Mærsk Mc-Kinney Møller Center for Zero Carbon Shipping er et uafhængigt og not-for-profit forsknings- og udviklingscenter, som arbejder på tværs af energisektoren og den maritime sektor med industri, forskning og myndigheder
  • Centeret skaber sammen med partnere et overblik over bæredygtige veje til at mindske CO2-udledning, faciliterer udvikling og implementering af nye energiteknologier, opbygger tillid til nye koncepter og deres værdikæder, samt accelererer transformationen ved at definere og modne levedygtige strategiske måder at skabe den nødvendige systemiske forandring. Centret er placeret i København, men arbejder sammen med partnere globalt. 
  • Centret blev grundlagt i 2020 af American Bureau of Shipping, A.P. Møller - Maersk, Cargill, MAN Energy Solutions, Mitsubishi Heavy Industries, NYK Line og Siemens Energy med en start-up donation på 400 millioner kroner fra A.P. Møller Fonden








Klik venligst

© Copyright 2021 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Branden på færgen »Scandinavian Star« skal undersøges endnu en gang
- Giv vacciner til Indien og indiske søfolk
- Dansk skibsfarten har haft medvind i første kvartal
- Nye faciliteter og havneudvikling med bæredygtigt mål skal ruste havn til fremtiden
- Corona-situationer i Indien påvirker handelsvejene
- Udslipstracker viser den faktiske udledning ned på TEU-niveau
- Ny fond skal støtte søfolk, der er hårdt ramt af corona-tiden
- Indsatsen mod corona-spredning kostede arbejdspladser hos rederierne
- - Det er godt med grøn pulje til danske færger
- Færgerederi har fået flere bookninger
- Djurslands største havn sætter stikket i og kører med el-kran
- CO2-regulering bør kunne ske på flådeniveau

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst