TRANSPORTORGANISATIONER TIL S-MINISTRE:
Ti organisationer på transportområdet - både fra arbejdestager- og arbejdsgiverside - opfordrer S-regeringen til at benytte nummerpladescannere til at udpege køretøjer til kontrol af, om de lever op til kravene i den lov om udstationering, der snart træder i kraft
De ti organisationer har skrevet et fælles brev til justitsminister Nick Hækkerup og transportminister Benny Engelbrecht, hvor de opfordrer ministrene til, at der i bekendtgørelsen om automatisk nummerpladegenkendelse (APNG) bliver skabt den fornødne hjemmel til at benytte ANPG til udvælgelse af køretøjer til kontrol af, om paragrafferne i lov om udstationering bliver overholdt. Organisationerne opfordrer også til, at der bliver skabt den fornødne hjemmel til, at politiet kan samkøre oplysningerne i ANPG med de scannere, der anvendes til kontrol af miljøzonerne i de fem største byer.
Kære Nick Hækkerup og Benny Engelbrecht
Set fra vores synspunkt afhænger effekten af den nye lovgivning af, at der bliver sikret en effektiv håndhævelse og kontrol af, at udenlandske virksomheder, der udfører cabotagekørsel, overholder de danske regler om anmeldelsespligt og aflønningskrav.
Vi mener, at politiets automatiske nummerpladescannere (ANPG) er et helt afgørende værktøj til at sikre effektiv kontrol af, at virksomheder, der udfører cabotagekørsel i Danmark, overholder ovennævnte regler.
Ved brug af nummerpladescannere og gerne ved at sammenholde oplysninger fra politiets scannere ved grænserne og med oplysningerne i Sund & Bælts scannere ved de fem største byer kan man lettere og mere effektivt klarlægge køretøjernes kørselsmønster og dermed håndhæve reglerne om cabotagekørsel og udstationering.
Nummerpladescannere kan ligeledes anvendes til at kvalificere, hvilke køretøjer der skal stoppes, når der udføres vejsidekontrol f.eks. i tilfælde, hvor en udenlandsk operatør ikke har betalt bøder, der tidligere har været dem pålagt.
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Skanderborg-virksomhed er endt i konkurs
- Seks meldes døde
- Entreprenør tog tre tre-akslede tandem-trækkere med til Herskind
- Dem fra Nordlunde har fået en ny fire-akslet maskinanhænger
- Havn investerer og reducerer sin gæld
- Ny limfjordsforbindelse bliver emne på samråd med transportministeren
- Overføringsanhænger skal føre containere til og fra opgaverne
- Slagelse-virksomhed skal bruge to nye trækkere til entreprenøropgaver
- 23-årig kørte i stjålet lastbil
- Pusher-trækker skal tage læsset med gyllevogne med mere
- Beskæftigelsen steg med 33.600 på et år
- Fragtfirma medbringer truck til lasten
Skriv din kommentar:
Bruge nummerpladescannere til tjek af udenlandske køretøjer
Torsdag 26. november 2020 kl: 19:56
Af: RedaktionenTi organisationer på transportområdet - både fra arbejdestager- og arbejdsgiverside - opfordrer S-regeringen til at benytte nummerpladescannere til at udpege køretøjer til kontrol af, om de lever op til kravene i den lov om udstationering, der snart træder i kraft
De ti organisationer har skrevet et fælles brev til justitsminister Nick Hækkerup og transportminister Benny Engelbrecht, hvor de opfordrer ministrene til, at der i bekendtgørelsen om automatisk nummerpladegenkendelse (APNG) bliver skabt den fornødne hjemmel til at benytte ANPG til udvælgelse af køretøjer til kontrol af, om paragrafferne i lov om udstationering bliver overholdt. Organisationerne opfordrer også til, at der bliver skabt den fornødne hjemmel til, at politiet kan samkøre oplysningerne i ANPG med de scannere, der anvendes til kontrol af miljøzonerne i de fem største byer.
Kære Nick Hækkerup og Benny Engelbrecht
Undertegnede organisationer støtter fuldt og helt op om, at der skal være fair og lige konkurrence på vejtransportområdet i Danmark, og at social dumping skal bekæmpes. For at sikre dette er det afgørende med en grundig og effektiv kontrol. Det gælder særligt, når de nye regler i lov om udstationering af lønmodtagere træder i kraft 1. januar 2021. Loven indebærer som bekendt, at udenlandske operatører får pligt til dels at anmelde deres cabotagekørsel, dels at aflønne deres chauffører med en timeløn, der som minimum er på niveau med de repræsentative overenskomster på området.
Set fra vores synspunkt afhænger effekten af den nye lovgivning af, at der bliver sikret en effektiv håndhævelse og kontrol af, at udenlandske virksomheder, der udfører cabotagekørsel, overholder de danske regler om anmeldelsespligt og aflønningskrav.
Vi mener, at politiets automatiske nummerpladescannere (ANPG) er et helt afgørende værktøj til at sikre effektiv kontrol af, at virksomheder, der udfører cabotagekørsel i Danmark, overholder ovennævnte regler.
Ved brug af nummerpladescannere og gerne ved at sammenholde oplysninger fra politiets scannere ved grænserne og med oplysningerne i Sund & Bælts scannere ved de fem største byer kan man lettere og mere effektivt klarlægge køretøjernes kørselsmønster og dermed håndhæve reglerne om cabotagekørsel og udstationering.
Nummerpladescannere kan ligeledes anvendes til at kvalificere, hvilke køretøjer der skal stoppes, når der udføres vejsidekontrol f.eks. i tilfælde, hvor en udenlandsk operatør ikke har betalt bøder, der tidligere har været dem pålagt.
Vi opfordrer derfor kraftigt til:
Vi står selvfølgelig til rådighed, hvis der skulle være uddybende spørgsmål til ovenstående.
- at der i ANPG-bekendtgørelsen bliver skabt den fornødne hjemmel til at anvende ANPG til udvælgelse af objekter til kontrol af § 8 c og 8 d i lov om udstationering
- at der bliver skabt den fornødne hjemmel til, at politiet kan samkøre oplysningerne i ANPG med de scannere, der anvendes til kontrol af miljøzonerne i de fem største byer
Vi står selvfølgelig til rådighed, hvis der skulle være uddybende spørgsmål til ovenstående.
- Michael Nielsen - administrerende direktør i Dansk PersonTransport
- Jesper Højte Stenbæk - Fagchef for transport og infrastruktur i Dansk Erhverv
- Henriette Kjær - politisk chef i transportorganisationen ITD
- Jørn Hedengran - 3F Transportgruppen
- Erik Østergaard - administrerende direktør i vognmandsorganisationen DTL
- Allan Jensen - chefkonsulent i TA - Tursitvognmændenes Arbejdsgiverforening
- Jesper Kronborg - branchedirektør i SLD - Specialforeningen for Logistik og Distribution
- Rune Noack - seniorchefkonsulent i DI Transport
- Lars William Wesch - branchedirektør i ATL
- Kirsten Bork - Chefkonsulent i Arbejdsgiverforeningen for Turistvognmænd, ATV
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Skanderborg-virksomhed er endt i konkurs
- Seks meldes døde
- Entreprenør tog tre tre-akslede tandem-trækkere med til Herskind
- Dem fra Nordlunde har fået en ny fire-akslet maskinanhænger
- Havn investerer og reducerer sin gæld
- Ny limfjordsforbindelse bliver emne på samråd med transportministeren
- Overføringsanhænger skal føre containere til og fra opgaverne
- Slagelse-virksomhed skal bruge to nye trækkere til entreprenøropgaver
- 23-årig kørte i stjålet lastbil
- Pusher-trækker skal tage læsset med gyllevogne med mere
- Beskæftigelsen steg med 33.600 på et år
- Fragtfirma medbringer truck til lasten
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |