Den tyske regering vil give tilskud til ophugning af lastbiler
Fredag 20. november 2020 kl: 17:00
Af: Jesper ChristensenTysklands vigtige industri - bilindustrien, der producerer lastbiler, busser, varebiler og personbiler - har det svært på grund af en økonomisk afmatning, der så småt satte ind for et års tid siden og den aktuelle corona-stituation. Derfor vil den tyske regering give tilskud, der skal øge udskiftning af benzin- og dieselbiler til el-biler - og til skrotning af de ældste og mest miljøbelastende lastbiler
Ifølge Süddeutschen Zeitung vil den tyske regering bruge tre gange en milliard euro - cirka tre gange 7.450.000.000 kroner - på at holde gang i den tyske bilindustri.
- En milliard euro skal gå til at støtte skiftet ti el-biler o form af en købspræmie.
- En milliard euros skal bruges på en ophugningspræmie for ophugning af ældre lastbiler og en fornyelse af flåde af offentlige køretøjer.
- En milliard euro skal bruges til at støtte mellemstore leverandører til den tyske bilindustri.
Forslaget om at støtte ophugning af ældre lastbiler bliver kritiseret for at tilskynde til investeringer i køretøjer med motorer, der kører på fossile brændstoffer frem for el-køretøjer, da forslaget åbner for en ophugningspræmie på op mod 15.000 euro pr lastbil, der udskiftes med en moderne Euro 6-lastbil.
Den tyske miljøorganisation NABU peger på, at mange tunge køretøjer kører i 10 år, hvor de udrangeres.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden - Knap halvdelen overtrådte reglerne
- Transportvirksomhed i Herning har sat en krog i elektriske transporter
- Transportvirksomhed i Kolding har fået sit eget navn
- Den nye Storstrømsbro er klar til de første trafikanter til februar
- Specialkøretøj skal køre ud i Limfjorden
- Færdselsstyrelsen ændrer praksis med tilsyn for at skabe større effekt
- Hollandsk distributionsbil er en alsidig distributionslastbil
- Ombygning af færge til el-drift tager længere tid end forventet
- Sydjysk fjordhavn forenkler adgangen til sikrede områder
- EU-Kommissionen har skiftet kurs - lastbiler bliver undtaget
- Økonomisk modvind blev efterfulgt af en blodprop
- Verdens største batterielektriske hurtigfærge har fået gang i motorerne
Skriv din kommentar:
| Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |
.gif)



