Godsmængder i sydsvensk havn åbner mulighed for mere bæredygtig transport
Fredag 16. oktober 2020 kl: 08:00
Af: Jesper ChristensenTrelleborgs Hamn, der blandt andet har færgeforbindelser til Tyskland og Polen, har en ambition om at være Østersøens mest klimasmarte havn. Havnen satser på at åbne for godstransport med skib op i Østersøen og dermed flytte noget af transporten fra landvejen over til søvejen
Ledelsen i Trelleborgs Hamn mener, at havnen med en voksende mængde gods har de forudsætninger, der skal til for at få en god effektivitet i kystsøfart.
Hos Trelleborgs Hamn peger man på, at corona-tidens restriktioner med hensyn til den frie bevægelighed over landegrænserne har understreget søfartens betydning. For mens transporten over land har haft det mere vanskeligt, har transporten over vand sejlet mere frit. Gennem corona-tiden har Trelleborgs Hamn håndteret større mængder gods.
Havnen er med sine ro/pax-færger et centralt led i godstransporten til og fra Sverige. Havnen råder over faciliteter, der kan håndtere intermodale transporter - kombinationer mellem skib, lastbil, tog og skib. I de seneste år har havnen satset meget på intermodal transport med tog og har i 2020 oplevet en markant fremgang med en vækst på næsten 100 procent i forhold til 2019.
Nu retter havnens ledelse sit fokus på mulighederne for at blive et intermodalt hub for skib-til-skib transport, hvor en del af de trailere, der kommer med skib til havnen, og som i øjeblikket bliver kørt videre med lastbil, kan lastes om til andre skibe, som så sejler dem til havne op langs den svenske østkyst - eksempelvis Norrköping og Stockholm Norvik
.jpg)
© Copyright 2026 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden - Udspil skal styrke beskyttelsen af kritisk infrastruktur
- To store batterimoduler kan lagre energi til tre-fire færgeture
- 17 millioner pakker er sendt til Danmark fra webshop'er uden for EU
- Vejspærring i Aarhus skabte lange køer
- Færgerederi har taget urimeligt høje priser på overfart mellem Rødby og Puttgarden
- Tre transportministre besøgte Femern Bælt-tunnelens byggepladser
- Færger med el-motorer vil sejle over halvdelen af afgangene
- Svensk øresundshavn håndterede et stigende antal containere
- Olie udgør over halvdelen af energiforbruget i 17 brancher
- Færgerederi vil behandle egne og andre speditørers kunder ens
- Konklusioner om EU's strategi for den maritime industri er blevet godkendt
- Rederiorganisation hilser konklusioner fra EU-ministre velkomne
Skriv din kommentar:
| Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |





