Klik venligst



Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Japansk rederi vil sejle med el-drevne tanskibe

Onsdag 14. oktober 2020 kl: 15:02
Af: Jesper Christensen

Japansk rederi vil sejle med el-drevne tanskibe

Rederiet Asahi Tanker, der har hovedsæde i Japan, meddelte fredag, at det har bestilt verdens to første el-drevne og dermed udslipsfrie tankskibe. De to tankskibe skal bygges på to forskellige japanske skibsværfter og leveres i henholdsvis marts 2022 og marts 2023

Tankskibene vil blive bygget over et nyudviklet design for elektriske skibe. Skibenes el-motorer vil tappe den nødvendige energi fra store lithium-ion batterier og ventes at blive sat ind som bunkerskibe i bugten ud for Tokyo.


Ud over at skåne omgivelserne for CO2, NOx'er og SOx'er vil skibene også sejle mærkbart mere støjfrit og vibrationsfrit end tilsvarende bunkerskibe med traditionelle skibsmotorer.


De to nye elektriske tankskibe vil måle 62 meter i længden, 10,3 meter i breden og få en dybgang på 4,15 meter. Deres bruttotonnage vil blive på 499 ton, og de vil få en maksimumhastighed på omkring 10 knob.


Lasttankene vil rumme 1.280 kubikmeter, og skibenes batterier vil have en kapacitet på 3.480 kWh.


En lille detalje vi de to nye skibe er, at de bliver forsynet med et system, så de kan levere nødstrøm til landanlæg - eksempelvis sygehuse - hvis den normale el-produktion skulle blive afbrudt.






Klik venligst

© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Rapport fortæller om kvinder som sømænd
- Rederikoncern melder om afdæmpet udvikling
- Transportministeren inviterer til ø-topmøde
- Danskbaseret transportkoncern er ny olympisk logistik- og transportpartner
- Britisk rederi-koncern udvider kapaciteten til og fra Tilbury øst for London
- Omsætningen steg hos dansk rederikoncern
- Ny EU-aftale om CO2-beregning er en god nyhed
- Rederikoncern vil skære sine omkostninger ned med 300 millioner kroner
- Øresundshavn tester rengøringsrobot til containere
- Transportpakke skal støtte mere bæredygtig luft- og søfart
- Kapsejlads for høje skibe begynder i Aarhus og slutter i Aalborg
- Dansk rederi sælger 23 år gammelt skib og indsætter et lidt større på Middelhavnsrute

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst