Klik venligst

Klik venligst

Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      
ERHVERVSORGANISATION OM S-REGERINGENS TRANSPORTUDSPIL:

- Interessant

Torsdag 24. september 2020 kl: 18:29
Share  


Af: Redaktionen

S-Regeringen kom torsdag med sit udspil til en aftale om en mere bæredygtig vejtransportsektor. Udspillet indeholder blandt andet et mål om 500.000 elbiler i 2030, CO2-afhængig kilometerbaseret vejafgift på tung transport og øget krav til iblanding af biobrændsel i den fossile brændsel - benzin og dieselolie

- Overordnet set er det en meget interessant samling af forslag, der har store praktiske konsekvenser for både virksomheder og borgere. Forslaget skal ses som en helhed, men vi vil særligt nærstudere forslaget om en kilometerafgift på lastbiler. For der er mange faktorer, der spiller ind. Der er både konkurrenceevne, balancen mellem land og by, hvad provenuet skal bruges til samt ikke mindst de administrative omkostninger ved opkrævningen at vurdere, siger Jesper Højte Stenbæk, der er fagchef i Dansk Erhverv og fortsætter:

 
- Jeg skal understrege, at en vejafgift ikke må føre til, at eksportordrerne går uden om Danmark. Det er skadeligt for både klimaet og dansk erhvervsliv. Tidligere på ugen foreslog Dansk Erhverv, at klimaafgifter for virksomheder skal modsvares af tilsvarende lettelser i selskabsskatten, ligesom CO2-tunge erhverv skal kompenseres. Det er vigtigt, at der tages hensyn til det samlede skatte- og afgiftstryk for virksomhederne af hensyn til konkurrencekraften.


Jesper Højte Stenbæk mener, at hvis forhandlingerne fører til en kilometerafgift, skal provenuet kanaliseres tilbage til omstilling af vejtransportsektoren.


Ladestandere er nøglen

Regeringen har i sit udspil et mål om 500.000 elbiler på danske veje i 2030 og øget krav til iblanding af biobrændsel.
 

- Ser vi på elbiler, så kan man altid diskutere antalsambitionen. Det er jo mange, der gør. Vi mener, at 500.000 er et fornuftigt mål lige nu. Der kommer mange nye, billigere og forbedrede modeller i den nære fremtid, som kan ændre markedet radikalt. Vores fokus er især på antallet og udbredelsen af ladestandere. Her er det vigtigt, at der sker en indsats, så infrastrukturen i forhold til brug af elbiler over hele landet er på plads, siger Jesper Højte Stenbæk og tilføjer:


- Hvis det er nemt, billigt og praktisk at bruge, så skal befolkning og erhvervsliv nok følge med. Hvad angår fokus på iblanding af biobrændsel i de fossile tanke via et CO2-fortrængningskrav, så er det helt rigtigt set. Vigtigt er det, at kravene omfatter både benzin og diesel. Vi minder desuden om, at det skal være den rigtige slags biobrændstof, og at vi skal afbalancere markedsprisen med udlandet, så vi ikke eksporterer CO2-udslippet til udlandet via grænsehandel.




Klik venligst

© Copyright 2020 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Lyntog stopper kun i Odense på vejen mellem Aarhus og København
- Kun nul-emmissionskøretøjer skal være fritaget for at betale maut
- 18-årige verden over skal kunne tage kørekort til lastbil og bus
- 149 busser i den tungere ende er sendt ud på vejene
- EU-projekt skal gøre europæiske lufthavne klar til CO2-neutral luftfart
- Rutebilstationen i Aarhus skal være køreklar i sensommeren 2021
- Politisk aftale sikrer ro om biobrændstoffer i 2021
- Aabenraa Kommune skærer i bybuskørslen
- Fredag 9. oktober 2020 ligger brændstofpriserne på følgende niveau
- Svensk rederi genindsætter ro/pax-færge
- Havarikommission vil have frontalkollisioner undersøgt
- Letbanetog kører først til Grenaa med halvtimesdrift i begyndelsen af 2022

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst



Klik venligst