Klik venligst

Klik venligst

Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Italiensk trækker runder 1.000.000 kilometer med flere chauffører

Mandag 21. september 2020 kl: 10:41
Share  


Af: Redaktionen

Italiensk trækker runder 1.000.000 kilometer med flere chauffører

Fragtmandsvirksomheden Peder Olsen og Søn i Odense, der sidste år havde 100 års jubilæum, kan i år markere en anden milepæl. En af virksomhedens trækkere - en fem år gammel tre-akslet Iveco Stralis-trækker har rundet 1.000.000 kørte kilometer

- Vi har 20 Iveco’er kørende - Daily, Eurocargo og Stralis - og fem af Stralis'erne har kørt mellem 800.000 og 1 million kilometer. Og så er der denne her, der på lidt over fem år har kørt over én million kilometer, fortæller Henrik Olsen, der leder virksomheden.


Den orange Iveco Stralis 480 med hvide stafferinger ser stadig ny ud bortset fra en smule stenslag på fronten i førersiden.


- Ja, og den har faktisk aldrig fejlet noget, bortset fra noget vrøvl med Bosch-dyserne, der blev lavet på garantien, siger kørselsleder Michael Mertov.


- Og det endda selv om den har haft skiftende chauffører - andre biler har faste chauffører, der passer på bilerne, men denne her har trukket mange tusinde tons gods på fem år med forskellige chauffører, så det er ekstra imponerende, at den har holdt så flot, tilføjer han.


Som kørselsleder styrer Michael Mertov den daglige drift i fragtfirmaet og fortæller, at det allervigtigste kriterie for valg af lastbil er, at eftermarkedsdelen fungerer perfekt. 


- Vi har et utrolig godt samarbejde med Iveco Odense, der forstår, at tingene skal laves nu og ikke i morgen. De er meget effektive. For eksempel fik vi på et tidspunkt akut brug for en lastbil mere, og 24 timer senere havde de registreret en til os. De forstår vores verden og er virkelig professionelle.


Vognmand Henrik Olsen forklarer videre om jubilæums-bilen, at den om natten typisk kører den bulk og linehaul som modulvogntog mellem terminalerne i Odense og  Tåstrup, hvor den når to ture hver nat. Og om dagen kører den part- og fullload i hele Danmark eller leverer varer lokalt i Odense.


- Vores chauffører er meget glade for Stralis. Den har et dejligt rummeligt førerhus med masser af udstyr. Med Stralis har IVECO helt klart skabt en "1. divisions lastbil" på niveau med de bedste konkurrenter. Og så er motoren bomstærk! Efter en tur, hvor vores jubilæumslastbil her var tungt lastet med byggematerialer, fortalte chaufføren, hvordan den bare trak uden om alle andre lastbiler på vej op ad Ejer Bavnehøj, siger Henrik Olsen.


Fragtmandsvirksomheden Peder Olsen blev grundlagt i 1919 af Henrik Olsens farfar. Han startede virksomheden med to heste og en vogn. I 1947 trådte Henriks far, Ejvind Olsen ind i firmaet, der skiftede navn til Peder Olsen & Søn og skiftede hestene ud med biler. Virksomheden var vokset til 10 ansatte og 10 biler, da Henrik Olsen overtog den for 40 år siden, og i dag tæller "trækhestene" i fragtfirmaet blandt andet 20 sættevognstrækkere, 6 kærretræk, 30 forvogne, 5 mindre forvogne og 8 varevogne under 3,5 ton.


- Den udvikling forpligter os til at tænke på næste generation, siger Henrik Olsen og fortsætter:


- Så udover vores 82 chauffører har vi også 15 chaufførelever. Plus fire disponenter, fire administrative medarbejdere og så Michael Mertov her, der har 20 års erfaring i fragtsystemet og har været min kørselsleder i 8 år.


Michael Mertov fortæller en lille historie om erfaringerne med Iveco’s tunge lastbiler.


- Vi havde en ældre chauffør, der havde været her i 35 år. Da han skulle skifte fra en skandinavisk lastbil til Iveco, var hans reaktion: "Jeg vil hellere gå på pension end køre Iveco!” Jeg spurgte så, om jeg skulle opfatte det som en opsigelse, men det syntes han nu alligevel ikke helt, og det endte da også med, at han kørte glad rundt i sin Iveco i over fem år, inden han besluttede sig for pensionen.




Klik venligst

© Copyright 2020 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Lastvognsværksteder er blevet mere bæredygtige i drift
- EU-Kommissionen bør hurtigt komme med en beredskabsplan for godstransporten
- Fredag 23. oktober 2020 ligger brændstofpriserne på følgende niveau
- Traileren er bygget til bulktransport af fisk
- Postkoncern kørte ud af tredie kvartal med overskud
- Rederikoncern skruer op for forventningen til 2020
- Fire kvinder serverer debat til formiddagskaffen
- Udvidelse af havnen med flest containere tager form
- Lastbiltrafikken mellem øst- og vest er stigende
- Ny terminal og adgangsvej står klar til færgerne over Kattegat
- København-virksomhed etablerer sig i Aarhus
- Postkoncern har skåret sit CO2-udslip ned med 40 procent

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst



Klik venligst