Klik venligst

Klik venligst

Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

S-Regeringen holder fast i tidsbegrænset parkering på motorvejsrastepladser

Fredag 18. september 2020 kl: 12:01
Share  


Af: Jesper Christensen

EU-Kommissionen skrev 14. maj ti den danske regering, da EU-Kommissionen var af den opfattelse, at den tidsbegrænsede parkering på 25 timer på statslige rastepladser - eksempelvis rastepladser langs motorvejene - krænker den fri udveksling af transportydelser. S-Regeringen har i et brev til EU-Kommissionen afvist at anerkende EU-kommissionens holdning

Danmark peger i sit svar til EU-Kommissionen på, at det ikke er en statslig opgave at stille parkeringsfaciliteter til rådighed for langtidsparkering.


I brevet peger S-Regeringen på, at der i de relevante EU-forordninger ikke er angivet, at motorvejsrastepladser skal kunne benyttes til langtidsparkering.


“En rasteplads er - som ordet siger - et sted, hvor man kan holde kortere hvil i forbindelse med spisning, toiletbesøg og lignende”, på peger S-Regeringen i sit svar.


Derudover skriver regeringen, at det i henhold til gældende EU-forordning fra 2006 er op til transportvirksomheden at sikre, at chaufførerne kan afholde deres lange hvil.

“Det må derfor være virksomhedens ansvar at planlægge ruten, således at chaufføren kan benytte de alternative parkeringsfaciliteter i Danmark, der er til rådighed for afholdelse af det lange hvil”, skriver den danske regering i sit svar, hvor det også bliver fremhævet, at der er tilstrækkelig kapacitet på de statslige rateplader og private alternativer - eksempelvis i transportcentre, havne, kombiterminaler transportvirksomheder med mere.


Det fremgår af brevet, at der er omkring 1.300 pladser ti lastbiler på de statslige rastepladser.


Regeringen fremfører også, at indførelsen af 25-timers reglen om parkering på de statslige rastepladser synes at skabe et “…incitament for private aktører til at løfte deres ansvar i forhold til at der blandt andet udvikles private initiativer til ’safe and secure parking’ med passende overnatningsmuligheder og andre faciliteter for chauffører og lastbiler”.


Som afslutning af brevet skriver den danske regering:
  • at det udelukkende er medlemsstaternes kompetence at fastsætte parkeringsregler
  • at den danske regel om tidsbegrænset parkering hverken direkte eller indirekte har en diskriminerende virkning og er begrundet i legitime formål af almen interesse
  • at parkeringsreglen er proportional, hvorfor Danmark hverken anerkender, at den tidsbegrænsede parkering hverken direkte eller indirekte krænker friheden til at udveksle transportydelser
  • at foranstaltningen i øvrigt er uforenelig med EU-retten

Interesserede kan se S-Regeringens svar her:



Klik venligst

© Copyright 2020 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Lastvognsværksteder er blevet mere bæredygtige i drift
- EU-Kommissionen bør hurtigt komme med en beredskabsplan for godstransporten
- Fredag 23. oktober 2020 ligger brændstofpriserne på følgende niveau
- Traileren er bygget til bulktransport af fisk
- Postkoncern kørte ud af tredie kvartal med overskud
- Rederikoncern skruer op for forventningen til 2020
- Fire kvinder serverer debat til formiddagskaffen
- Udvidelse af havnen med flest containere tager form
- Lastbiltrafikken mellem øst- og vest er stigende
- Ny terminal og adgangsvej står klar til færgerne over Kattegat
- København-virksomhed etablerer sig i Aarhus
- Postkoncern har skåret sit CO2-udslip ned med 40 procent

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst



Klik venligst