Klik venligst

Klik venligst

Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Tysk lastbilproducent præsenterer teknologisk strategi for elektrificering

Torsdag 17. september 2020 kl: 17:42
Share  


Af: Redaktionen

Tysk lastbilproducent præsenterer teknologisk strategi for elektrificering

Divisionen for tunge biler hos Daimler, der blandt andet producerer Mercedes-Benz lastbiler, har præsenteret en teknologisk strategi for elektrificering af den tunge del af transporten over længere strækninger. Samtidig løftede Daimler sløret for GenH2 Truck - en elektrisk lastbil drevet af energi fra brændselsceller med en rækkevidde på op til 1.000 kilometer

Derudover præsenterede Daimler også Mercedes-Benz eActros LongHaul, der er en batterielektrisk trækker med en rækkevidde på omkring 500 kilometer, som forventes at blive serieproduceret i 2024. Forinden vil Daimler i løbet af næste år sætte gang i produktionen af Mercedes-Benz eActros, der er tiltænkt distribution i byerne med en rækkevidde på over 200 kilometer.


Ifølge Jens Tittel, som er ansvarlig for Mercedes-Benz Trucks i Danmark og Sverige, er det vigtigt, at man forstår at udnytte de forskellige teknologier dér, hvor de egner sig bedst.


- Vi er hele tiden på jagt efter at indfri ambitionen om CO2-neutral transport med fokus på batteridrevne teknologier og brændselsceller, som har potentialet til at blive en stor markedssucces på sigt. Denne kombination gør det muligt for os at tilbyde kunderne de bedste lastbiler afhængigt af deres behov. Batteri-elektriske lastbiler vil i højere grad blive brugt til distributionskørsel med lettere last over kortere distancer, mens brint-elektriske lastbiler vil være den foretrukne løsning med tung last over en længere distance, siger han.


Brint-elektrisk lastbil hedder GenH2 Truck
Ingeniørerne bag den netop præsenterede GenH2 Truck har baseret lastbilen på karakteristika fra den konventionelle Mercedes-Benz Actros med hensyn til kraft, rækkevidde og ydeevne. For eksempel vil den serieproducerede GenH2 Truck have en totalvægt på 40 ton og en nyttelast på 25 tons.


To tanke med flydende brint giver sammen med et meget kraftfuldt brændselscelle-system den høje nyttelast og rækkevidde og danner dermed kernen i GenH2 Truck-konceptet. Tankene har en høj kapacitet på sammenlagt 80 kg (2 gange 40 kg) for at opnå den maksimale rækkevidde.


Brændselscelle-systemet leverer 2 gange 150 kW, mens batteriet midlertidigt leverer 400 kW. Batteriet på 70 kWh er ikke tiltænkt til at dække energibehovet men snarere at sætte ind kortvarigt, når der er særligt brug for det - eksempelvis under acceleration eller ved kørsel op ad bakke. Omvendt sikrer det relativt lille og lette batteri en højere nyttelast. Batteriet oplades ved hjælp af den energi, der bliver skabt under opbremsning samt overskudsenergi fra brændselscellerne.


GenH2 Truck’ens to elektriske motorer er designet til at levere 2 gange 230 kW kontinuerlig kraft og 2 gange 330 kW maksimal kraft. Drejningsmomentet er på henholdsvis 2 gange 1577 Nm og 2 gange 2071 Nm.


En af Daimler-koncernens konkurrenter på området for tunge lastbiler - Iveco - har i samarbejde med amerikanske Nikola Motors meldt ud, at de vi begynde test af en brint-elektrisk trækker i løbet af 2021.






Klik venligst

© Copyright 2020 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Opbygger opdaterede demobil i kundens stil
- Havn ved Limfjorden fastholder forventningerne
- Norsk færgerederi skærer ned på grund af corona-restriktioner
- Analyse af Sjællands Odde-Jylland korridorer er gennemført
- Normal-tiden kommer tilbage natten til søndag
- Kun nul-emmissionskøretøjer skal være fritaget for at betale maut
- Færdselsstyrelsen kigger på løsning
- Gartner lægger an til arbejde med ny wirehejs-lastbil
- Bokstraileren har en enkelt 10-tons aksel
- 18-årige verden over skal kunne tage kørekort til lastbil og bus
- Lastbiler på 3,5 ton bliver snart maul-pligtige
- Engelsk lastbilfabrik har bygget nummer 100.000

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst



Klik venligst