Klik venligst

Klik venligst

Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Brint-elektrisk tog kører i regelmæssig passagerdrift i Østrig

Torsdag 17. september 2020 kl: 12:21
Share  


Af: Redaktionen

Brint-elektrisk tog kører i regelmæssig passagerdrift i Østrig

Torsdag indleder den franske togproducent Altom og de østrigske statsbaner, ÖBB, et nyt kapitel om bæredygtig passagertransport, når der bliver fløjtet afgang for et brint-elektrisk tog i Wien. Frem til slutningen af november vil et brint-elektrisk fra Alatom før første gang køre i regelmæssig passagerdrift for ÖBB, de østrigske statsbaner

Coradia iLint-toget, der bygget på Alstom’s togfabrik i Salzgitter i Tyskland, bruger indbyggede brændselsceller til at trække energi ud af brint og omdanne den til elektricitet, hvilket resulterer i en emissionsfri drift - og bæredygtig drift, hvis brinten er produceret ved hjælp af bæredygtig energi fra vindmøller eller eller solceller.


Efter vellykket prøvekørsel i Nordtyskland fra 2018 til 2020 skal Coradia iLint-toget bevise sit værd i Østrig i en periode på tre måneder, hvor toget vil fragte passagerer på geografisk udfordrende ruter.


- Med indsættelsen af vores innovative tog Coradia iLint i regelmæssig passagerdrift for ÖBB når vi en ny milepæl, siger dr.  Jörg Nikutta, der er Alstoms administrerende direktør i Tyskland og Østrig.


Han fremhæver, at togets emissionsfri fremdriftsteknologi er et klimavenligt alternativ til konventionelle dieseltog, særligt på ikke-elektrificerede strækninger. 


Han er særlig glad for, at ÖBB, som er en stærk og mangeårig samarbejdspartner på det europæiske marked for persontransport, tror på Alatom’s teknologi og dens fordele. 


- Vi ser os helt klart som pionerer inden for afprøvning af brintteknologi på togskinnerne. Som den største virksomhed inden for klimabeskyttelse i Østrig arbejder vi aktivt for at præge fremtidens persontransport ved hjælp af teknologiske alternativer, siger Andreas Matthä, deer er administrerende direktør for ÖBB-Holding AG.


Den driftsmæssige succes for Alstom’s brændselscelletog begyndte i september for to år siden, hvor to prøveserier af toget blev indsat i regelmæssig passagerdrift i Niedersachsen i Tyskland. Efter halvandent års prøvekørsel og over 180.000 kørte kilometer er sporet ryddet for levering af 14 togserier begyndende i 2022. 


Østrigske ÖBB vil de næste tre måneder prøvekøre Coradia iLint på regionale jernbanestrækninger i den sydlige del af landet, hvor de på sigt måske vil kunne erstatte dieseltog. Passagererne kan se frem til et støjsvagt tog med en tophastighed på 140 km/t og nulemission.


Om Coradia iLint:
  • Coradia iLint er det første passagertog i verden, der drives af en brintbrændselscelle, som genererer elektrisk energi til fremdriften. Det helt emissionsfrie tog er støjsvagt og udleder kun vanddamp og vand
  • Coradia iLint er kendetegnet ved en række innovationer: ren energiomdannelse, fleksibel energilagring i batterier og intelligent styring af fremdriften og den tilgængelige energi
  • Coradia iLint er udviklet specielt til brug på ikke-elektrificerede strækninger og muliggør ren, bæredygtig togdrift med en høj ydeevne

  • Alstom har på nuværende tidspunkt solgt 41 af de brintdrevne tog i Tyskland
  • Andre lande såsom Storbritannien, Holland, Frankrig og Italien har også vist interesse for teknologien
  • Alstom er førende inden for nulemissions-persontransport og er den eneste producent, der tilbyder sine kunder et bredt spektrum af emissionsfri fremdriftsteknologier fra elektriske tog til batteri- og brændselscelletog




Klik venligst

© Copyright 2020 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- EU-Kommissionen bør hurtigt komme med en beredskabsplan for godstransporten
- Kravet vil forsætte året ud - og sikkert længere
- Fredag 23. oktober 2020 ligger brændstofpriserne på følgende niveau
- Rederikoncern skruer op for forventningen til 2020
- Ny terminal og adgangsvej står klar til færgerne over Kattegat
- Brotrafikken fik et højdepunkt i efteråresferie
- Det er sundere at cykle end hidtil antaget
- Færgekunder får rabatter udbetalt
- Norsk færgerederi skærer ned på grund af corona-restriktioner
- Analyse af Sjællands Odde-Jylland korridorer er gennemført
- Normal-tiden kommer tilbage natten til søndag
- Lyntog stopper kun i Odense på vejen mellem Aarhus og København

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst



Klik venligst