Klik venligst

Klik venligst

Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp
Forsiden
      
ORGANISATIONEN DYRENES BESKYTTELSE:

Rigsrevisionens kritik bør få konsekvenser

Mandag 27. januar 2020 kl: 11:41
Share  


Af: Redaktionen

Miljø og Fødevareministeriet får, som vi her på transportnyhederne.dk kunne berette om fredag i sidste uge, skarp kritik i en ny rapport fra Rigsrevisionen for ikke at leve op til sit ansvar med at kontrollere og sanktionere dyretransportører, der overtræder dyrevelfærdsreglerne. Dyrenes Beskyttelse efterlyser i den anledning et nyt og kompromisløst kontrolsystem

Det var en skarp kritik, som Miljø og Fødevareministeriet modtog fredag, efter at Rigsrevisorerne har undersøgt ministeriets kontrol med dyretransporter og sanktionering af overtrædelser i årene 2008-2018. Rigsrevisorerne kritiserer, at ministeriet ikke har sikret, at der er gennemført en effektiv kontrol af lange grisetransporter. Konsekvensen har ifølge rapporten været en unødig stor risiko for, at grisene er kommet til skade eller er blevet påført lidelse.


- Det er rystende, at den offentlige myndighed, der har ansvar for at sikre dyrevelfærden, i mindst 10 år har svigtet deres forpligtelser og på denne måde bragt sagesløse dyr i fare for skader og lidelse. Det drejer sig om over 60 millioner grise, der i denne periode er blevet læsset på lastbiler i Danmark og kørt ud i verden, uden at man har haft styr på, om de har haft ordentlige forhold. Det er virkelig alvorligt, siger Britta Riis, der er direktør for Dyrenes Beskyttelse og præsident for den internationale sammenslutning af 70 dyrevelfærdsorganisationer, Eurogroup for Animals.


Undersøgelsen blev sat i gang af Statsrevisorerne efter, at Dyrenes Beskyttelse siden 2018 gentagne gange har kunnet påvise, at Fødevarestyrelsen ikke har levet op til sit ansvar med at kontrollere transporter af levende dyr ud af landet. Det er efterfølgende kommet frem, at transportører især har brudt reglerne om pladskrav og køretid for dyrene.


- Rigsrevisorernes kritik sætter en stor streg under det, vi længe har efterforsket, nemlig at kontrollen i årevis har sejlet, og at transportørerne har haft frit spil til at spekulere i at bryde reglerne, siger Britta Riis og fortsætter:


- Det er frygteligt, at dyrene har stået tilbage som taberne i det her spil. Og det er virkelig bekymrende, at det først er, da Dyrenes Beskyttelse begynder at afdække området gennem historier i pressen, at man begynder at reagere. Der må sidde nogen med kendskab til det her, der kunne have grebet ind for længe siden.


Behov for kompromisløst kontrolsystem
I december 2018 indgik den daværende VLAK-regering en aftale med Dansk Folkeparti om en midlertidig kontrolindsats, som efterfølgende skulle evalueres. Den evaluering ligger nu på S-Regeringens fødevareminister Mogens Jensens bord. Men ifølge Britta Riis er der rigelig plads til forbedring:.


- Den aftale var god for at få slukket de værste ildebrande, men det var langt fra en luksusmodel. Den blev udfærdiget under pres og som et hurtigt politisk kompromis. De utallige afsløringer og nu denne kritik fra rigsrevisorerne viser, at problemerne er meget omfattende, og der er stadig mange løse ender, som den gamle aftale ikke fik løst, siger hun.


Britta Riis peger på den grænseoverskridende kontrol, som skal ske i et samarbejde mellem transportlandene, som et område, der kritiseres i rigsrevisorernes rapport, og som den gamle aftale ikke råder bod på i tilfredsstillende grad.


- Reglerne er der, men man har slet ikke fået det til at fungere. Der er ingen udveksling af information mellem landene, så når danske myndigheder tager en udenlandsk transportør i kontrollen, får det sandsynligvis ingen konsekvenser for ham i sit hjemland. Og det samme den anden vej rundt. Det siger de europæiske regler, som Danmark og alle andre EU-lande er underlagt, ellers, at det skal. Man sender danske dyr ud på den her måde uden, at der er styr på, at de kommer sikkert frem i den anden ende. Når først dyrene er kørt over grænsen, så ved man ikke, hvad der sker, siger Britta Riis.



Dyrenes Beskyttelse peger på, at Mogens Jensen har varslet, at han til sommer vil være klar med et nyt kontrolkoncept for dyretransporter. Indtil da har han forlænget den forrige regerings øgede kontroltryk.


- Vi har nu en ny minister på området, og jeg har store forventninger til, at han kan levere et nyt kontrolsystem, der kommer til at sikre den smule dyrevelfærd, der trods alt skal være på lastbilerne, uden kompromisser. Dyrenes Beskyttelse bidrager gerne til at tegne linjerne for sådan et system, så vi kan komme hele vejen rundt og sikre os et fremadrettet system med fokus på dyrevelfærden, siger Britta Riis.


Dyrenes Beskyttelse anbefaler desuden, at der indføres en årlig afrapportering af processen herfra, så beslutningstagerne og omverdenen får indblik i, hvordan arbejdet med at få rettet op på tingene skrider frem.


Rigsrevisionens kritik i korte træk:

Ministeriet har ikke tilpasset antallet af stikprøve- og indladningskontroller til stigningen i antallet af grisetransporter:
  • I 2009 blev antallet nedsat fra 250 årligt til 100 kontroller årligt, da der skulle afsættes flere ressourcer til veterinærrejseholdet
  • Andelen af grisetransporter, der i perioden 2012-2018 blev udtaget til indladningskontrol, var faldet til mindre end 0,4 procent
  • Stikprøverne er ikke tilpasset udviklingen på trods af, at ministeriets interne revisionsenhed i 2011 og Fødevarestyrelsen i 2016 anbefalede en revurdering
  • En dyrlæge skulle i perioden i gennemsnit syne 39 procent flere grise i den obligatoriske transportegnethedskontrol. Det indikerer, at dyrlægerne har fået mindre tid til at gennemføre kontrollen

Stikprøverne er ikke udført risikobaseret:
  • Selv om 88 procent af de lange grisetransporter afgår fra et samlested, og selv om der er dårligere overholdelse af reglerne på samlestederne, har Fødevarestyrelsen kun udført 25 procent af kontrollerne på samlesteder
  • I 2018 var det ca. 15 gange mere sandsynligt at blive udtaget til kontrol på en besætning end på et samlested
  • Herudover blev kontrollen igennem de sidste 7 år udført i årets sidste måneder, hvilket gjorde det lettere at forudsige og planlægge efter

Udveksling af information mellem EU-lande er utilfredsstillende:
  • Fødevarestyrelsen har ikke haft overblik over, om man efterlever EU-kravet om indberetning af udenlandske transportørers overtrædelser til de relevante myndigheder i transportørens hjemland
  • Styrelsen har heller ikke overblik over, i hvilket omfang man handler på indberetninger om overtrædelser, som danske transportører begår i udlandet

Logbøger er kontrolleret ifølge retningslinjer, dog er der stort efterslæb på kontrollen i 2018:
  • Kontrollen er ikke effektiv så længe, transportører kan køre videre gennem længere tid uden straks at blive gjort opmærksom på overtrædelser og sanktioneret
  • Der er risiko for, at forældelsesfristen overskrides på sager fra 2018
  • Fødevarestyrelsen kan ikke dokumentere at have taget kontakt til den ansvarlige for organisering af en transport i de tilfælde, hvor en logbog er urealistisk, for eksempel hvis rejsetid vurderes længere end angivet

Ministeriet har ikke benyttet alle sanktionsmuligheder:
  • Styrelsen har ikke udstedt forbud mod transporter eller inddraget autorisationer i perioden til trods for, at man fik hjemmel til dette i 2016.
  • Manglende eskalering af sanktionering (gentagne overtrædelser skal føre til hårdere sanktionering). Dyrlægerne mangler grundlag for at vurdere, om en transportør tidligere har brudt reglerne. 24 procent af Fødevarestyrelsens egne sager er registeret i kontrolsystem




Klik venligst

© Copyright 2020 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Vognmænd og transportkøbere viser stigende interessere for gas
- Kemikalieudslip fra lastbil udløste trafikale udfordringer
- Portluskerne er en længere fortælling værd
- Himmerlandsk vognmand valgte fire-akslet Volvo
- Lavere lokale hastighedsgrænser i byerne er emnet på høring
- Vognmand i Vissenbjerg valgte vogn med gående gulv
- Container-transportør tager to med brænstofbesparelser
- Energiselskab får ny markedsdirektør
- Italiensk trækker runder 1.000.000 kilometer med flere chauffører
- Elektrisk lastbil udløser spørgsmål om CO2-udslip og bæredygtighed
- EU afsætter 150 millioner euro til transport af vigtige medicinske artikler
- Randersvirksomhed sætter nye slidbaner på for Michelin

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst



Klik venligst