Skoleskibe skal ud på to togter - hver
Torsdag 5. december 2019 kl: 13:52
Af: RedaktionenGeorg Stage og Skoleskibet Danmark skal sejle to togter næste år. Der er fundet penge på Statens budget, så skibene igen i 2020 kan sejle dobbelttogter
Tidligere på året så det ellers ud til, at de to skoleskibe kun skulle på togt en gang hver, da der manglede penge på budgettet til to. Men S-Regeringen har fundet penge til, at begge skibe kan sejle to togter og derved uddanne dobbelt så mange studerende, som først antaget.
Det glæder Danske Rederier, som oplever stor efterspørgsel på ubefarne skibsassistenter hos sine medlemmer.
- Det glæder mig, at regeringen har lyttet til os i branchen og alligevel fundet pengene til at bevare dobbelttogterne på Skoleskibet Danmark og Georg Stage. Vi mangler arbejdskraft om bord på vores skibe, så der er brug for, at vi uddanner alle de søfolk, vi kan. Vi ved, at mange elever fra skoleskibene sætter kurs mod en maritim uddannelse efter deres togt på skoleskibene, så det her er dagens bedste nyhed, siger Anne H. Steffensen, der er administrerende direktør i Danske Rederier.
I et nyt aktstykke fra undervisnings- og forskningsminister Ane Halsboe-Jørgensen til Folketingets Finansudvalg, beder ministeriet om godkendelse af de ekstraordinære overførsler. Der skal overføres 10 millioner kroner til Skoleskibet Danmark og 8 millioner kroner til George Stage næste år, samt 2 millioner kroner til den renovering, som allerede er i gang på Skoleskibet Danmark.
- De unge, der stævner ud på skoleskibstogterne, kommer ikke alene hjem med gode oplevelser og hår på brystet. De kommer også med en række kompetencer, der gør dem meget attraktive for skibsfarten. Derfor er der al mulig grund til at rose uddannelses- og forskningsminister Ane Halsboe-Jørgensen for alligevel at finde penge til dobbelttogterne. Det takker vi for, siger Anne H. Steffensen.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

- Sveriges største containerhavn får ny direkte forbindelse til Asien
- Martin industrivirksomhed har fået ny ejer og nyt navn
- Fem 13-liters tilpassede lastbilmotorer driver indlandsfragtskib
- Flere tog med færgerne over Øresund
- Færgebatterier kan bruges som energilager på land
- Danmarks største rederikoncern har fået en bøde på 10 millioner kroner i fusionssag
- Havneselskab får kapitalfond som medejer
- Øresundslinjen har overtrådt sit tilsagn til Konkurrencerådet
- Brancheorganisation på energiområdet får ny politisk chef
- Hybrid ro/ro-færge til Det Irske Hav bliver testet i Kina
- Rute mellem Esbjerg og England startede for 150 år siden
- Dansk tankskib skal teste moderne sejl
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |