Lastbil skubber vinden forbi hjørnerne
Tirsdag 10. marts 2020 kl: 10:46
Af: Redaktionen
Den ny Mercedes-Benz Actros er mere aerodynamisk end sine forgængere med et brændstofforbrug, der ligger omkring 5 procent under sin forgænger. Førerhusdesignet bærer en stor del af æren gevinsten
Den ny Actros kører sig betragteligt lettere gennem luften end sin forgænger. På motorvej er forbruget reduceret med op til 3 procent, mens forbedringen i bytrafik er på op til 5 procent. Udover nye teknologier som den intelligente fartpilot Predictive Powertrain Control, som gør lastbilen i stand til at tilpasse hastigheden efter vejens forløb, skyldes forbedringerne i høj grad det opdaterede, aerodynamiske design - og særligt de digitale sidespejle MirrorCam, der alene bidrager med en besparelse på op til 1,5 procent.
Aerodynamikken bestemte placeringen af MirrorCam De karakteristiske kamerastilke, der udgør den udvendige del af MirrorCam, er placeret på øverste del af førerhusets A-stolpe. Dermed har chaufføren markant forbedret udsyn til trafikken sammenlignet med traditionelle sidespejle. Og selvom dén placering virker ganske logisk, var den ikke givet på forhånd. Da den ny Actros stadig var i designfasen, var også den nedre del af A-stolpen samt den øvre del af B-stolpen i spil som mulige placeringer. På baggrund af beregninger omfattende praktiske tests i vindtunnel kunne ingeniørerne dog konkludere, at den øverste del af A-stolpen udgjorde den mest optimale, aerodynamiske placering. Den optimerede aerodynamik bidrager desuden til at lede skidt og snavs væk fra forrude, vinduer og kameralinser.
Actros er International Truck of the Year 2020 Sammen med aktive sikkerhedssystemer som Active Drive Assist, der muliggør semiautomatisk kørsel, samt nødbremsesystemet Active Brake Assist 5 var det aerodynamiske MirrorCam-system et af de afgørende argumenter for, at den ny Actros vandt den prestigefulde titel som International Truck of the Year 2020.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden - Teknik-entreprenør har bestilt 500 el-barebiler
- Politikere uddeler knap 18 millioner kroner til flere nulemissionsbusser
- Fredag 7. november 2025 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Ny EU-aftale om CO2-beregning er en god nyhed
- Ny fabrik i Fredericia skal håndtere tre millioner dåser og flasker - dagligt
- Øresundshavn tester rengøringsrobot til containere
- EU-formandskabet lukker foreløbig aftale om opgørelse af drivhusgasemissioner fra transporttjenester
- El-lastbil kører 1.000 kilometer dagligt - fem dage om ugen
- Lastbil og busser kan tanke flydende brændstof på nyt anlæg i Viborg
- Svensk-dansk postkoncern udsteder endnu en grøn obligation
- Investeringsplan har mange spændende elementer for udvikling af luftfarten
- Energiselskab lancerer ny app til opladning i Danmark og Europa
Skriv din kommentar:
| Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |





