Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp
Forsiden
      

Forskydning af tværbane skal fremtidssikre Københavns Lufthavn

Mandag 25. november 2019 kl: 11:27
Share  


Af: Redaktionen

En forskydning af tværbanen og nye standpladser skal skabe plads til nye flytyper og indgå som et vigtigt element i den igangværende omstilling af Københavns Lufthavn. Det er hovedpunkterne i en opdateret masterplan for lufthavnens infrastruktur, som Københavns Lufthavne A/S lægger frem. I direkte forlængelse af masterplanen fortsætter lufthavnen sin klimastrategi for at give sit bidrag til at omstille dansk luftfart i bæredygtig retning.


- Som virksomhed har vi som mål, at vi kan udvikle lufthavnen i takt med efterspørgslen fra passagerer og flyselskaber. Vi er nødt til at tænke langsigtet, for fremtidens fly skal kunne operere på den infrastruktur, vi planlægger over de kommende år. Udviklingen af lufthavnen skal derfor sikre, at vi kan imødekomme behovene fra vores omgivelser, både i forhold til kapacitet, men også når det handler om klima, støj og luftkvalitet. Det er det, vi nu lægger frem med en opdateret masterplan for Københavns Lufthavn, siger administrerende direktør Thomas Woldbye fra Københavns Lufthavne.

 
Masterplanen er den langsigtede udviklingsplan for lufthavnen. CPH forventer, at masterplanen vil kræve en opdatering af lufthavnens lov-, miljø-, og plangrundlag. Det kan tage flere år, og derfor er det vigtigt at komme i gang allerede nu for at sikre, at ny kapacitet kan være klar til at blive taget i brug, når det bliver nødvendigt.
 

Forskydning af tværbanen skal skabe nye standpladser
Københavns Lufthavn er i gang med en række udvidelser af terminalområdet. Disse udvidelser sker indenfor rammerne af den eksisterende masterplan og på det eksisterende lov-, miljø-, og plangrundlag. Når lufthavnen bygger, kan der i konkrete tilfælde være behov for specifikke dispensationer fra lokalplaner med mere. Lufthavnen understreger, at det igangværende arbejde foregår uafhængigt af den opdaterede masterplan og inden for den eksisterende masterplan.
 

Nye, større flytyper, der støjer mindre og udleder mindre CO2, end flertallet af de nuværende fly, er på vej. En række af de nuværende standpladser er ikke dimensioneret og indrettet til at tage imod de større og mere moderne fly, som mange flyselskaber i øjeblikket investerer i. Og de nuværende rammer for brug af lufthavnens areal, giver ikke i dag mulighed for at bygge nye og tidssvarende standpladser. Der er derfor brug for en opdateret plan for, hvordan lufthavnens arealer kan benyttes.
 

Med opbakning fra flyselskaberne SAS, Norwegian og DAT anbefaler Københavns Lufthavn derfor, at tværbanen forskydes med henblik på at bygge nye standpladser.
 

Lufthavnen vil bygge inden for eksisterende areal - og overholde gældende støjgrænser
De foreslåede ændringer i masterplanen vil alle finde sted inden for lufthavnens eksisterende areal. Dertil kommer, at alle de planlagte ændringer kan ske inden for de støjgrænser, som lufthavnen i dag skal leve op til.
 

- Støj er en problemstilling, som vi ved betyder meget for vores naboer. Derfor er der også et stort fokus i samarbejdet mellem flyselskaberne og vores øvrige partnere om at sikre, at vi kan holde os inden for vores nuværende grænser for støj. Vi vil fortsætte med løbende at overvåge støjniveauer døgnet rundt, ligesom vi vil have fokus på støjforebyggende tiltag som for eksempel støjvolde, siger Thomas Woldbye.
 

Afkortningen af tværbanen vil betyde, at den kun kan benyttes med ind- og udflyvning over Øresund. Det har den positive effekt, at overflyvning over hovedstaden ved brug af tværbanen indstilles, samt mulighed for at arealer vest for lufthavnen kan frigives til udvikling for Tårnby kommune. Lufthavnen forventer, at der vil gå flere år, hvor ansøgningen behandles af myndighederne. I den periode vil Københavns Lufthavn løbende gå i dialog med naboer om både positive og negative konsekvenser af masterplanen, og hvilke tiltag som kan iværksættes for at begrænse støj fra lufthavnen.
 

Samtidig med gennemførelsen af masterplanen vil lufthavnen fortsætte med at investere i og bidrage til den målrettede indsats for at nedbringe luftfartens CO2-udledning.
 

Københavns Lufthavn bakker også op om etableringen af en klimafond, der kan finansiere omstillingen af dansk luftfart i en CO2-neutral retning. Herudover vil lufthavnen aktivt bakke op om tiltag, der har til formål at få igangsat dansk produktion af bæredygtigt flybrændstof. Målet er, det kan være en væsentlig driver for den grønne omstilling af luftfarten - og samtidig have potentiale til at blive et nyt dansk eksporteventyr.
 

En åben dialog om fremtiden
Københavns Lufthavn vil inden for den nærmeste fremtid indsende en ansøgning til Trafik- Bygge- og Boligstyrelsen om tilladelse til at forskyde tværbanen og skabe nye standpladser.
 

Det er forventningen, at dette vil kræve en opdatering af det nuværende lov-, miljø- og plangrundlag, der vil medføre en høringsproces, hvor alle naboer, partnere og andre med interesse for udvikling af lufthavnens område får mulighed for at blive inddraget. Københavns Lufthavn bakker op om en åben proces med fokus på dialog.

 
- Københavns Lufthavn er hele Danmarks internationale lufthavn. I processen med at omstille og udvikle fremtidens lufthavn vil vi derfor også invitere alle med interesse for udviklingen af lufthavnen til dialog. Vores ønske er, at en åben proces kan skabe afsæt for at udvikle endnu bedre fælles løsninger for fremtidens lufthavn - i dialog med både flyselskaber, forretninger, naboer og andre partnere, siger Thomas Woldbye.




Klik venligst

© Copyright 2019 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- November blev en stille måned i lufthavnen på Amager
- Direkte flyforbindelse til Japan lander i en anden lufthavn
- Nyt brændstofeffektivt fly skal fragte passagerer ud i verden
- FN's klimatopmøde sætter fokus på transportområdet
- Lavprisflyselskab tilbyder CO2-kompensation og underskriver FN-program for klimainitiativer
- Transportministre mødes i Bruxelles
- Toldere beslaglægger 4,4 kg heroin i Københavns Lufthavn
- Klimapanel udpeger de mest effektive danske klimaløsninger
- Norsk lavprisflyselskab justerer sit langdistanceprogram
- Forskydning af tværbane skal fremtidssikre Københavns Lufthavn
- Erhvervslivets EU- og Regelforum er klar til at kæmpe for bedre og enklere regulering
- Norsk lavprisflyselskab får ny koncernchef

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst



Klik venligst