Klik venligst



Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Tyske lastbiler bliver mindre og mindre miljøbelastende

Fredag 18. oktober 2019 kl: 09:51
Af: Jesper Christensen

Tyske lastbiler bliver mindre og mindre miljøbelastende
Tyske lastbiler med reneste Euro-klasse 6 opgjort på tilbagelagte maut-kilometer. (Kilde: BAG)

Over 80 procent af alle de afgiftbelagte kilometer, som lastbiler bliver registreret for Tyskland, bliver tilbagelagt i lastbiler med Euro 6-motorer. Det påpeger den tyske vognmandsorganisation BGL

BGL peger også på, at debatten om miljøet handler om andet en CO2-udledning - blandt andet NOx, partikler og kulilte (CO).

Udviklingen på det tekniske område mod mindre miljøbelastning båret frem af både Euro-normerne, transporterhvervets ønsker om lave driftsomkostninger og myndighedernes krav har givet resultat. I Tyskland har den kilometerbaserede maut, der også er afhængig af lastbilernes Euro-norm, også bidraget til mindre belastende lastbiltrafik.

BGL peger på, at tyske lastbiler siden 2013 er blevet betydeligt renere. Hvor det i 2013 var 2,1 procent af maut-kilometerne, der blev tilbagelagt i Euro-6 lastbiler, var det i august i år 80,1 procent.

I forhold til lastbiler uden Euro-norm er der siden 2013 sket en reduktion af NOx’er på 97,5 procent, kulbrinter (HC) på 95,0 procent og CO på 87,8 procent.




Klik venligst

© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Pakken kan styrke transporten i fredstid
- Svensk-dansk postkoncern forlænger "ændret leveringssted"
- Producent af malkeudstyr holder styr på kompleks logistik med hjælp fra logistik-rådgiver
- Kvindelig EU-Politiker fremhæver 19. november som mændenes internationale kampdag
- Rådgiver har givet logistiske råd i 20 år
- Is fra forankørende lastbil ramte forruden på en bagvedkørende
- Køre- og hviletidsregler var indarbejdet forkert i Danmark
- Varebil som chassis med førekabine er elektrisk fra bunden
- To ud af tre tunge lastbiler er svenske
- Bestanden af lastbiler over 16 ton voksede i oktober
- Tyskland vil støtte import af dansk brint
- Fire-akslet trækker kan løfte ret meget ret højt

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst