Klik venligst



Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Ø-færger skal sejle langsommere for at gavne økonomi - og miljø penge

Fredag 27. september 2019 kl: 14:56
Af: Redaktionen

Teknisk udvalg i Lollands Kommune indstiller til byrådet, at færgerne til Askø og Femø øge sejltiden med fem minutter, mens færgen til Fejø skal forlænge sejltiden med tre minutter for at spare på brændstofforbruget

Den længre sejltid vil give kommune en årig besparelse på omkring 680.000 kroner, de den forlængede sejltid vi nedsætte færgernes brændstofforbrug med mellem 25 og 30 procent.


Ved at sætte farten ned, vil færgerne ud over brændstofbesparelsen også give en mindre CO2-belastning på omkring 460 ton årligt.


Politikerne i Lollands Kommune's tekniske udvalg indstiller også til byrådet, at færgebredskabet ændres, så færgen til Femø skal ligge i Kragenæs om natten, hvorfra den kan betjene alle tre ører. Ved at nedlægge færgeberedeskabet med en færge på hver af de tre øer kan kommune spare 660.000 kroner. Det ændrede færgebredskab vil betyde, at første afgang fra Askø på hverdage vil blive ændret fra klokken 6.00 til 6.30.








Klik venligst

© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Knap halvdelen overtrådte reglerne
- Transportvirksomhed i Herning har sat en krog i elektriske transporter
- Transportvirksomhed i Kolding har fået sit eget navn
- Den nye Storstrømsbro er klar til de første trafikanter til februar
- Specialkøretøj skal køre ud i Limfjorden
- Færdselsstyrelsen ændrer praksis med tilsyn for at skabe større effekt
- Hollandsk distributionsbil er en alsidig distributionslastbil
- Ombygning af færge til el-drift tager længere tid end forventet
- Sydjysk fjordhavn forenkler adgangen til sikrede områder
- EU-Kommissionen har skiftet kurs - lastbiler bliver undtaget
- Økonomisk modvind blev efterfulgt af en blodprop
- Verdens største batterielektriske hurtigfærge har fået gang i motorerne

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst