Klik venligst



  
Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp
Forsiden
      

Dansk-svensk postkoncern havde driftsoverskud i første kvartal

Onsdag 24. april 2019 kl: 19:50
Share  


Af: Redaktionen

Den dansk-svenske post-koncern, PostNord, der er ejet af den danske og svenske stat, har offentliggjort resultatet for 1. kvartal 2019. Det skete under ledelse af Annemarie Gardshol, der er konstitueret koncernchef. PostNord er nødt til fortsat at omstille sig i et højere tempo både til det vigende brevmarked og det voksende pakkemarked uden at risikere forringelser af kvalitet og service, lyder det fra ledelsen, der for et par uger siden sagde farvel til Håkan Ericsson, der havde været koncernchef siden 2014

Den nye ledelse af PostNord, der endnu mangler at udpege en ny koncernchef, arbejder med at udforme en plan for gennemførelse af de ændringer, som anses for nødvendige for, at PostNord kan håndtere forandringerne i omverdenen og dermed styrke sin position i Norden.


- Jeg har arbejdet i koncernen i syv år og er meget stolt af alle de fantastiske medarbejdere, som hver dag går på arbejde og virkelig gør en forskel. Jeg oplever, at der i selskabet er en lyst til at tage kampen op. Der er ikke noget, vi hellere vil, end i fællesskab at klare den store forandringsrejse, vi er taget af sted på, så vi kan genvinde kundernes og offentlighedens tillid, og vokse, så flere opdager vores produkter og tjenester, siger Annemarie Gardshol, der peger på, at PostNord i årets første kvartal viste en stærk resultatforbedring og vækst.


Tal fra kvartalsrapporten 2019 - tallene i parrantes er 2018-tal
  • Nettoomsætningen udgjorde 9.471 millioner svenske kroner (9.102  millioner svenske kroner), hvilket gav en organisk vækst på 2 procent
  • Driftsresultatet udgjorde 162 millioner svenske kroner (-74  millioner svenske kroner)
  • Periodens resultat var 56 millioner svenske kroner (-167  millioner svenske kroner)
  • Resultat pr. aktie var 0,03 svenske kroner (-0,08 svenske kroner)
  • Pengestrømmen fra driftsaktiviteter udgjorde 435 millioner svenske kroner (-25 millioner svenske kroner)

- Selv om det er en udfordrende tid med fortsat digitalisering på brevmarkedet, er det positivt at kunne konstatere en stærk resultatforbedring. Efter en række år med faldende omsætning oplever vi vækst igen. Det gør vi hovedsagelig på grund af stærk vækst inden for e-handelslogistik, men også et noget dæmpet fald i brevmængderne i forhold til tidligere kvartaler. Vi ser også en vis tilbagevenden af kunder fra konkurrenter på brevsiden i Sverige, og det er naturligvis positivt, siger Annemarie Gardshol.


PostNord har en ambition om i stigende grad at kunne tilbyde den leveringsmåde, som i hver enkelt situation passer forbrugeren bedst. Der er i kvartalet introduceret flere e-handelsrelaterede løsninger for at forbedre og forenkle kundeoplevelsen.


- I marts indledte vi sammen med virksomheden SwipBox et testprojekt i Danmark med 200 pakkebokse kaldet "Nærbokse". Boksene, der som regel ligger i gåafstand fra bopælen, giver sammen med PostNords app en helt ny infrastruktur til enkel, miljøvenlig og praktisk levering. Hvis testen bliver en succes, er der planlagt en udrulning af pakkebokse i hele Danmark, og på lidt længere sigt også i de andre nordiske lande. En anden forenkling, vi har indført, er sporbarhed på produktet varebrev i Sverige. Nu får man en leveringsadvisering via sms eller appen, så snart varebrevet lægges i postkassen. Et tredje eksempel er levering samme dag, som vi i Sverige har lanceret i et testprojekt sammen med butikskæden Lager 157 i form af tjenesten SameDay. Vi planlægger at udvide tjenesten til flere virksomheder og gøre den permanent i 2019, siger Annemarie Gardshol.


PostNord satser også på at udvide kapaciteten for at opfylde forventningerne.


- For at kunne håndtere væksten inden for pakker satser PostNord i fremtiden på flere pakketerminaler, senest med to forskellige terminaler til pakker og tredjepartslogistik i Helsingborg, nye distributionskøretøjer samt øget tilgængelighed med over 700 nye posthuse primært i Danmark og Sverige. PostNord er også i dialog med e-handelskunder for at tilpasse virksomhedens tilbud, så terminaler og biler udnyttes mere effektivt i alle døgnets og ugens timer. Det giver større kapacitet, mindre miljøpåvirkning og flere leveringsalternativer, siger Annemarie Gardshol.


Den accelererende digitalisering i Sverige forudsætter et tilpasset servicetilbud og en mere omkostningseffektiv produktionsmodel. PostNords tilpasninger til en stadig faldende efterspørgsel efter breve fortsætter for at minimere den negative effekt på koncernens finansielle resultat.


- Selv om første kvartal samlet set var et forholdsvis stærkt kvartal, ser fremtiden stadig udfordrende ud for vores brevvirksomhed, og det bliver en udfordring alene med interne aktiviteter at kompensere for tilbagegangen. Omstillingen af så stor en virksomhed tager tid, hvis det skal gøres på en ansvarlig måde og ikke gå ud over kvaliteten. Derfor bliver vi nødt til at have en fleksibel, forudsigelig og økonomisk bæredygtig regulering i Danmark og Sverige, siger Annemarie Gardshol og fortsætter:


- Den nuværende postregulering er ikke tilstrækkelig fleksibel og forudsigelig til at kunne håndtere den fremtidige udvikling. Det er nødvendigt at opdatere reguleringen, hvis vi på længere sigt skal kunne opretholde en postvirksomhed for alle i hele landet, både i Danmark og Sverige. Beslutningstagerne bør tage stilling til, hvilken postservice borgerne skal tilbydes, og hvordan den skal finansieres. Vi er i en god dialog med både den danske og den svenske stat om dette.


Det målrettede arbejde med at forbedre tilliden til PostNord fortsætter og har topprioritet.


- Vi oplever nogle forbedringer i tillidsmålingerne, men der er stadig langt til et acceptabelt niveau. Det niveau skal vi nå ved at fastholde en høj leveringskvalitet, være lydhøre over for kundernes behov og levere innovative kunde- og forbrugerorienterede tjenester. Via initiativet PostNord Lytter får vi direkte feedback på vores leveringer. Denne feedback bruger vi i vores daglige forbedringsarbejde, siger Annemarie Gardshol.


Udviklingen i leveringskvaliteten for logistikprodukterne ligger ifølge PostNord på et godt niveau, og kvaliteten for breve var i kvartalet fortsat god både i den danske og svenske virksomhed.


I Europas største varemærkeundersøgelse med fokus på bæredygtighed blev PostNord for nylig udpeget af forbrugerne som det mest bæredygtige logistikvaremærke i branchen. Det tager PostNord som en bekræftelse af, at koncernen er på rette vej med sit bæredygtighedsarbejde.






Klik venligst

© Copyright 2019 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Det første Ultima-kroghejs er leveret i Danmark
- Lokaludviklet el-skraldebil præsenteres ved Aabenraa Rådhus
- Fem nye røde gør vognpark mere grøn
- Nopa påhængsvogn er overført til landevejen
- Færdselsstyrelsen bliver selvstændig styrelse
- Tyske politikere på højrefløjen foreslår øget totalvægt
- Trafikprognose varsler sammenbrud i Aarhus om 15 år
- Udlejningsvirksomhed kører ud i nyopbygget lastbil med maskinlad
- Norsk logistikvirksomhed lejer mere
- Færgefarten fortsætter fremdriften
- Lastbil-organisation er blevet godkendt som uddannelsescenter
- Kampagne skal øge opmærksomheden ved overkørsler

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst



Klik venligst