Rederi optimerer sine hybridfærger
Fredag 22. februar 2019 kl: 11:54
Af: RedaktionenThrusterne - propeller, der bruges, når et skib skal manøvreres sidelæns i eksempelvis havne - på Scandlines’ fire hybridfærger på ruten Rødby-Puttgarden bliver udskiftet med nye, som skal sikre et mere homogent flow gennem vandet. De nye thrustere giver mindre støj og vibration i vandet og nedsætter dermed færgernes miljøpåvirkningen i vandet
Mindre undervandstøj og færre vibrationer giver dyrelivet i Femern Bælt bedre betingelser - blandt andet for marsvin. Desuden medfører den mere homogene vandgennemstrømning, at luftforurenende udslip - herunder CO2 - nedsættes.
- De nye thrustere er et vigtigt skridt på vej mod emisionsfrie færger. Og jeg er meget glad for, at det kan kombineres med et mindre aftryk på havmiljøet på Femern Bælt, siger Scandlines’ administrerende direktør Søren Poulsgaard Jensen, der betegner investeringen som et klart signal fra Scandlines’ investorer om, at de fuldt ud støtter rederiets nul-emissionsstrategi og målet om at forblive et grønt alternativ til fast forbindelse under Femern Bælt.
Færgernes fremdriftssystem består af fire thrustere - to i forenden og to i agterenden. Da der er tale om at udskifte thrusterne på fire færger, skal i alt 16 thrustere udskiftes. Den første færge får nye thrustere i efteråret 2019, og alle færger vil have fået nye thrustere inden udgangen af 2020. Sideløbende med udskiftningen samarbejder Scandlines og den tyske miljøorganisation NABU om et forskningsprojekt til evaluering af støjreduktion og diskussion af ”best practice” med relevante interessenter.
De 16 nye thrustere og nye elektroniske thrusterstyring til broen på hvert skib leveres af Rolls-Royce Commercial Marine.
- Efter vores mening har Scandlines en intelligent tilgang til at få en grønnere flåde. Vores tests af den valgte løsning har vist, at man kan forvente en stor forbedring af thrusternes effektivitet, hvilket vil medføre lavere CO2-udledning, siger Kjetil Nilsen, VP Sales Services hos Rolls-Royce Commercial Marine.
Den samlede investering i nye thrustere, hvis funktion både er at styre skibet og at drive det frem, er på 100 millioner kroner.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden - Verdens største batterielektriske hurtigfærgerne har fået gang i motorerne
- Danske havne sætter containerrekord
- Special-rederi overtager to SOV-skibe
- Havn ansætter vicedirektør i Trafikstyrelsen som midlertidig direktør
- Havnebestyrelse vil have ny direktørprofil - direktør forlader sin stilling
- Antallet af færgepassagerer, der sejler elektrisk, vil blive fordoblet de kommende år
- To tredjedele anser teknologi for at være afgørende for vækst
- Havneselskab vinder global bæredygtighedspris for krydstogtterminaler
- Svensk færgerederi ser lysere tider forude
- Lov om krigsforsikring er rettidig omhu
- Ny el-færge får længere ophold på værft i Svendborg
- Rederiorganisation indgår aftale om at styrke det civile forsvar
Skriv din kommentar:
| Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |
.gif)




