REDERIORGANISATION:
Hvert år dør et stort antal hvaler efter at være blevet påsejlet af et skib. Rederiorganisationen Danske Rederier ønsker med ny politik at øge opmærksomheden på problemet og være med til at mindske risikoen for påsejling af hvaler
Den tætte skibstrafik på verdenshavene udgør ofte en trussel for hvalernes liv og sundhed, hvor påsejlinger af skibe hvert år koster mange hvaler livet. Påsejlinger kan også udgøre en risiko for sikkerheden ombord på skibene - ikke mindst på mindre fartøjer. Danske Rederier mener derfor, at det er helt indlysende og i alles interesse at mindske risikoen for påsejlinger så meget som muligt.
Danske Rederier peger på, at ønsket om at bevare og sikre bæredygtig brug af verdens have og deres ressourcer er et af FN’s Verdensmål og har rederiorganisationens støtte.
- Vi har et ansvar for at tage hensyn til livet i de have, som vores skibe sejler igennem. Jeg håber, at vi ved at øge opmærksomheden om problemet med påsejling af hvaler, kan være med til at mindske risikoen for, at det sker, siger Nina Porst, der er direktør for klima, miljø og sikkerhed i Danske Rederier.
Danske Rederier ønsker at beskytte hvaler bedre, særligt i de områder, hvor de yngler, og opfordrer sine medlemmer til at træffe de nødvendige foranstaltninger til at mindske risikoen for påsejling af hvaler.
Danske Rederier fremhæver i den nye politik på området behovet for at være opmærksom på og følge alle de eksisterende retningslinjer og anbefalinger - blandt andet i regi af IMO, og at opsøge den relevante information om hvalers færden, som løbende offentliggøres af eksempelvis World Shipping Council, og tage højde for anbefalinger og informationer, når rederierne planlægger skibenes ruter.
- Som et erhverv, der lever af havet, skal vi agere miljømæssigt forsvarligt og være med til at beskytte den marine biodiversitet og højne opmærksomheden om vigtigheden heraf, siger Nina Porst.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Sveriges største containerhavn får ny direkte forbindelse til Asien
- Martin industrivirksomhed har fået ny ejer og nyt navn
- Fem 13-liters tilpassede lastbilmotorer driver indlandsfragtskib
- Flere tog med færgerne over Øresund
- Færgebatterier kan bruges som energilager på land
- Danmarks største rederikoncern har fået en bøde på 10 millioner kroner i fusionssag
- Havneselskab får kapitalfond som medejer
- Øresundslinjen har overtrådt sit tilsagn til Konkurrencerådet
- Brancheorganisation på energiområdet får ny politisk chef
- Hybrid ro/ro-færge til Det Irske Hav bliver testet i Kina
- Rute mellem Esbjerg og England startede for 150 år siden
- Dansk tankskib skal teste moderne sejl
Skriv din kommentar:
Ny politi skal forebygge påsejlinger af hvaler
Fredag 20. september 2024 kl: 10:26
Af: RedaktionenHvert år dør et stort antal hvaler efter at være blevet påsejlet af et skib. Rederiorganisationen Danske Rederier ønsker med ny politik at øge opmærksomheden på problemet og være med til at mindske risikoen for påsejling af hvaler
Den tætte skibstrafik på verdenshavene udgør ofte en trussel for hvalernes liv og sundhed, hvor påsejlinger af skibe hvert år koster mange hvaler livet. Påsejlinger kan også udgøre en risiko for sikkerheden ombord på skibene - ikke mindst på mindre fartøjer. Danske Rederier mener derfor, at det er helt indlysende og i alles interesse at mindske risikoen for påsejlinger så meget som muligt.
Danske Rederier peger på, at ønsket om at bevare og sikre bæredygtig brug af verdens have og deres ressourcer er et af FN’s Verdensmål og har rederiorganisationens støtte.
- Vi har et ansvar for at tage hensyn til livet i de have, som vores skibe sejler igennem. Jeg håber, at vi ved at øge opmærksomheden om problemet med påsejling af hvaler, kan være med til at mindske risikoen for, at det sker, siger Nina Porst, der er direktør for klima, miljø og sikkerhed i Danske Rederier.
Danske Rederier ønsker at beskytte hvaler bedre, særligt i de områder, hvor de yngler, og opfordrer sine medlemmer til at træffe de nødvendige foranstaltninger til at mindske risikoen for påsejling af hvaler.
Danske Rederier fremhæver i den nye politik på området behovet for at være opmærksom på og følge alle de eksisterende retningslinjer og anbefalinger - blandt andet i regi af IMO, og at opsøge den relevante information om hvalers færden, som løbende offentliggøres af eksempelvis World Shipping Council, og tage højde for anbefalinger og informationer, når rederierne planlægger skibenes ruter.
- Som et erhverv, der lever af havet, skal vi agere miljømæssigt forsvarligt og være med til at beskytte den marine biodiversitet og højne opmærksomheden om vigtigheden heraf, siger Nina Porst.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

- Sveriges største containerhavn får ny direkte forbindelse til Asien
- Martin industrivirksomhed har fået ny ejer og nyt navn
- Fem 13-liters tilpassede lastbilmotorer driver indlandsfragtskib
- Flere tog med færgerne over Øresund
- Færgebatterier kan bruges som energilager på land
- Danmarks største rederikoncern har fået en bøde på 10 millioner kroner i fusionssag
- Havneselskab får kapitalfond som medejer
- Øresundslinjen har overtrådt sit tilsagn til Konkurrencerådet
- Brancheorganisation på energiområdet får ny politisk chef
- Hybrid ro/ro-færge til Det Irske Hav bliver testet i Kina
- Rute mellem Esbjerg og England startede for 150 år siden
- Dansk tankskib skal teste moderne sejl
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |