Opdaterede lyssignaler i kryds skal give samfundsøkonomisk besparelser
Søndag 4. august 2024 kl: 12:58
Af: RedaktionenVejdirektoratet er ved at opdatere trafiksignaler langs de statslige veje, så de tager større højde for trafikken i det enkelte kryds. Tiltaget skal give mindre spildtid, mindske trængslen og en samfundsøkonomisk besparelse på 77 millioner kroner om året
Vejdirektoratet i gang med at gennemgå samtlige af de 320 trafiksignaler, der er ejet af staten.
Trafiksignalerne skal justeres, så de i højere grad tilpasser sig til den trafik, der er i det enkelte kryds. Når tiltaget er fuldt implementeret, vil det give en årlig samfundsøkonomisk besparelse på 77 millioner kroner og en klimagevinst på 150-300 ton sparet CO2 om året.
- Vi har været ude og justere på, hvor længe der er grønt og rødt lys, og nogle steder har vi også indført venstresvingspile. Det skulle gerne føre til, at man slipper for unødigt at stoppe og holde i tomgang, når man kommer til et trafiksignal. Til gengæld kommer man hurtigere frem til sin destination. God og effektiv infrastruktur er til gavn for os alle, siger Charlotte Vithen, der er områdechef i Vejdirektoratet.
Trafikken har en døgnrytme
Der er ikke tale om ny teknologi. Vejdirektorats trafiksignaler har allerede detektorer, der kan registrere, når en bil kører frem mod et lyssignal. Det aktuelle tiltag er ganske lavpraktisk og går i sin enkelthed ud på at justere på de parametre, der styrer det enkelte signalanlæg.
I 2018 begyndte Vejdirektoratet på mere systematisk vis at analysere årsagen til lange køer ved trafiksignaler, hvorefter de enkelte trafiksignaler blev tilpasset, så de passede med trafikken. Et trafiksignal kan for eksempel indeholde forskellige grøntider for dagtimerne, aften- og nattetimerne, morgenmyldretiden og så videre.
Nogle steder er der også etableret en såkaldt ”grøn bølge”, hvor trafikanten får grønt lys i flere kryds i træk. Endelig er der eksempler på trafiksignaler, hvor nærmere analyse har vist, at styringen ikke er fulgt med tiden, eksempelvis fordi der er sket et stort rykind af arbejdspladser, eller der er åbnet en skole.
- Vi bruger den teknologi, vi har i forvejen, og derfor er tiltaget et godt eksempel på, hvordan man kan få bedre fremkommelighed for få penge. I princippet er der bare tale om, at vi har justeret på grøntiderne, men på bundlinjen står, at de statslige trafiksignaler nu har en øget kapacitet. Og dét er der god økonomi i. Vores beregninger viser, at det ville koste samfundet 350.000 kroner om dagen, hvis vi rullede projektet tilbage, siger Charlotte Vithen.
Gevinsten for lastbiltrafikken er ikke medregnet, oplyser Vejdirektorat.
Fakta:
- Vejdirektoratet råder over de 320 trafiksignaler, der er ejet af staten, mens kommunerne ejer næsten alle de resterende trafiksignaler. I alt er der ca. 3.100 trafiksignaler i Danmark
- Vejdirektoratet har foreløbig opdateret to tredjedele af sine trafiksignaler, mens de resterende lidt over hundrede trafiksignaler vil blive gennemgået inden for en kortere årrække
- De samfundsøkonomiske omkostninger er opgjort for færre stop i trafikken - det vil sige udledningen for en personbil, som standser og derefter accelererer igen. Lastbiler er ikke medregnet. Det har ikke været muligt at opgøre effekten af reduceret rejsetid
- Omkostningerne til tilpasningerne er 18 millioner kroner
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Tre-akslet tip-kærre er bygget til asfaltkørsel
- Udkast til vejledning om indplacering af lastbiler i vægtklasser er sendt i høring
- Motorvejstunnel ved Silkeborg bliver lukket i fire timer
- Vognmænd og andre registrerede færre nye lastbiler i august
- Fredag 20. september 2024 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Lastbilproducent fremhæver brændstofbesparelse på op til 10 procent
- Det nye truckstop ved Horsens viser p-priser
- Vi kan ikke gøre parkering gratis for evigt
- Vejledning til den gode særtransportansøgning er kommet i ny version
- Fragtfirma i Vallensbæk Strand er endt i Skifteretten
- El-drevne sættevognstrækkere udnyttes mere end diesel-drevne
- Danske lastbiler transportarbejde mere
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |