Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Havneselskab ved Øresund har overtaget otte straddle carriers

Onsdag 29. maj 2024 kl: 12:03
Af: Redaktionen

Havneselskab ved Øresund har overtaget otte straddle carriers

Copenhagen Malmö Port - CMP - har formelt overtaget otte straddle carriers fra Konecranes. De otte højbenede maskiner, der er specielt konstruerede i at kunne løfte og flytte containere på havneterminaler, blev i mandags overdraget til havneselskabet af Konecranes

De otte hybride Konecranes Noell Straddle Carriers blev bestilt i for et år siden er beregnet til den nye containerterminal i København. Delene blev leveret til CMP i fjerde kvartal sidste år og er samlet og grundigt testet on-site på den nuværende containerterminal. 


Dermed er de klar til at flytte med, når den nuværende containerterminal rykker et par kilometer til en ny og bedre placering i Ydre Nordhavn, hvor By & Havn, der er en af CMP's ejere, er bygherre på containerterminalen, mens CMP står for udstyret og driften af terminalen. 


Den nye terminal får en vigtig rolle i den regionale udvikling, når det gælder leveringen af gods til det voksende hovedstadsområde i København og resten af Sjælland - og gods fra eksportvirksomheder i regionen.


- De nye straddle carriers er et vigtigt skridt mod CMP's mål om at opnå klimaneutralitet i vores virksomhed inden 2025. Maskinerne kører på HVO100-biodiesel i stedet for fossil diesel, og anvender moderne hybridteknologi, der bruger betydeligt mindre brændstof end tidligere udstyr. Med disse nye maskiner forbedres effektiviteten og produktiviteten og opfylder vores kunders krav. Vi er glade for, at Konecranes har opfyldt missionen og leveret de nye straddle carriers hurtigt, så vi kan bruge dem allerede i dag, siger Povl Dolleris Røjkjær Ungar, der er driftsdirektør (COO) i Copenhagen Malmö Port. 


De nye straddle carriers kan løfte containere 1-over-3, i modsætning til dem, der i øjeblikket bruges på den eksisterende terminal, som løfter 1-over-2. Det betyder, at flere containere kan opbevares i samme område. 


- CMP har sat barren meget højt i forhold til energiforbrug og udledning. Konecranes var i stand til at opfylde og i nogle henseender endda overgå deres krav med disse straddle carriers, siger Hubert Foltys, der er direktør for Konecranes Straddle Carrier-forretning.


I begyndelsen af 2025 vil Konecranes også levere to elektriske STS-kraner (ship-to-shore-kraner) til CMP's nye containerterminal.


Lidt om Konecranes:
Konecranes leverer blandt andet kraner og straddle carriers til havne over det meste af verden. Konecranes har omkring 16.600 medarbejdere i godt 50 lande. I 2023 var koncernens samlede salg på 4,0 milliarder euro. Konecranes-aktier er noteret på børsen Nasdaq Helsinki. 



Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Bogie-trækker fra Holland kører for vognmand i Herrested
- Falster-vognmand fik nyt gående alu-gulv i foråret
- Chauffører kan lade op med gratis træning på truckstop ved Horsens
- City-trailer med gardiner har en enkelt aksel
- Ja til kloge løsninger - nej til mere bureaukrati
- Regeringen har lagt retningen for fremtidens erhvervsliv
- Skattesænkning kan sætte skub i generationsskifte hos vognmænd
- Økonomi og sundhed kan aflæses i lastbilernes alder
- El-drevne lastbiler er kommet i arbejde
- Danske lastbiler arbejdede det samme
- Tysk kombiselskab transporterede 815.467 lastbillæs - 15,9 procent færre end året før
- Tørring-vognmand trak tip-trailer med fire-aksler hjem fra Hedensted

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst