Opgradering af Øresundsbanen er et lovforslag i Folketinget
Torsdag 8. februar 2024 kl: 10:52
Af: RedaktionenTorsdag tager Folketinget fat i behandlingen af det lovforslag, som omfatter den aftalte opgradering af Øresundsbanen - blandt andet en udvidelse af Københavns Lufthavn Station og overhalingsspor ved Kalvebod
Lovforslaget - L 101 Forslag til lov om opgradering af Øresundsbanen - skal åbne for flere tog, en bedre punktlighed og fordele for togpassagerer og godstransporten på tværs af grænsen mellem Danmark og Sverige. Lovforslaget om opgradering af Øresundsbanen rummer flere anlægsprojekter, som har det fælles formål af øge kapaciteten.
Lovforslaget er baseret på Infrastrukturplan 2035 fra 28. juni 2021, hvor partierne blev enige om at opgradere Øresundsbanen, som et led i at styrke togtrafikken.
- Jeg har en tæt og god dialog med min svenske kollega. Vi er enige om, at der ikke skal være unødvendige hindringer for transporten mellem vores lande hverken på vej eller bane, siger transportminister Thomas Danielsen (V) og fortsætter:
- Med disse store investeringer i Øresundsbanen sikrer vi, at der ikke vil være kapacitetsudfordringer eller flaskehalse på den danske del af Øresundsbanen, heller ikke efter Femern Bælt-forbindelsen åbner. Det er godt for både passagerne og godstog.
Lovforslaget færdigbehandles i løbet af foråret. Bliver forslaget vedtaget, vil udvidelsen af Københavns Lufthavn Station gå i gang i 2025, mens anlægget af et overhalingsspor ved Kalvebod forventes at gå i gang i perioden 2025-2027.
Anlægsprojekter i lovforslaget:
- Udvidelse af Københavns Lufthavns Station
- Overhalingsspor ved Kalvebod
- Vendespor ved Københavns Lufthavn Station
Mere om lovforslaget:
Lovforslaget - L 101 Forslag til lov om opgradering af Øresundsbanen har til formål at realisere en ny sydlig jernbanekorridor, som skal muliggøre flere tog fra Roskilde og Vestdanmark til Hovedstadsområdet og Københavns Lufthavns Station samt håndtere en forventede stigning i togtrafikken, når Femern Bælt-forbindelsen åbner.
Derudover vil forslaget give hjemmel til at foretage eventuelle ekspropriationer og ledningsarbejder, samt at transportministeren kan fravige regler om støj og vibrationer i miljøbeskyttelsesloven og regler fastsat i medfør heraf i relation til jernbaneprojekterne.
Endeligt lægger forslaget op til, at der fastsættes regler for kompensation, hvis ministeren fastsætter sådanne regler om gener og støj. (Kilde: Folketinget)
Derudover vil forslaget give hjemmel til at foretage eventuelle ekspropriationer og ledningsarbejder, samt at transportministeren kan fravige regler om støj og vibrationer i miljøbeskyttelsesloven og regler fastsat i medfør heraf i relation til jernbaneprojekterne.
Endeligt lægger forslaget op til, at der fastsættes regler for kompensation, hvis ministeren fastsætter sådanne regler om gener og støj. (Kilde: Folketinget)
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

- Signalsystem på Fyn får støtte fra EU
- Danmarks største containerhavn håndterede 30 procent flere containere i maj
- Tøjkoncern får mere plads i tørhavn ved Taulov
- Køreledning blev revet ned - politiet søger vidner
- - De største perspektiver ligger stadig foran os
- Tunnelen er vigtig for at fremtidssikre en effektiv transport
- - Det vil styrke Sveriges samlede konkurrenceevne og robusthed
- - Øresundsregionens transportrelationer trænger til en overhaling
- Jernbanen mellem Amager og Skåne skal have nye skinner
- Billund har forbindelse med fast forbindelse mellem Danmark og Tyskland
- Nordtysklands største havn tog hul på året med positive tal
- Havneselskab med aktiviteter i tre havne omsatte for mere
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |