Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Kontrol af digitale platforme udløser skatteregninger på over 90 millioner kroner

Torsdag 4. maj 2023 kl: 11:46
Af: Redaktionen

Skattestyrelsen har siden 2020 gennemført godt 4.700 kontroller af personer, der udbyder tjenester på digitale arbejdsplatforme. Der er fundet fejl i 95 procent af kontrollerne, hvilket har udløst yderligere skatteopkrævninger på over 90 millioner kroner. Digitale arbejdsplatforme benyttes eksempelvis til udbud af budkørsel

De seneste år er flere begyndt at udbyde deres arbejdskraft gennem såkaldte digitale arbejdsplatforme. Arbejdsplatformene formidler kontakten mellem udbyderne, det vil sige privatpersoner eller virksomheder, som yder en service som for eksempel rengøring eller budkørsel.


Skattestyrelsen kontrollerer derfor, om borgerne, der udbyder arbejdskraft på arbejdsplatforme, har oplyst og betalt den korrekte skat og eventuelt moms af de indtægter, de har haft via platformene.  


Ved hjælp af oplysninger indhentet fra de digitale platforme har Skattestyrelsen siden 2020 gennemført over 4.700 kontroller. Kontrollerne har resulteret i skatteopkrævninger for over 90 millioner kroner til personer, der har udbudt deres arbejdskraft via de digitale arbejdsplatforme.


- Resultaterne viser helt tydeligt, at der er brug for at kontrollere indtægterne fra de digitale arbejdsplatforme. Der er simpelthen alt for mange, som ikke følger reglerne. Jeg er optaget af, at alle danskere betaler den skat de skal, uanset om de får betaling fra en arbejdsgiver eller en digital platform. Derfor er det også vigtigt, at Skattestyrelsen målrettet vejleder om skatte- og momsreglerne på området, siger skatteminister Jeppe Bruus (S).


Nye regler sikrer automatisk overførsel af data
Siden januar 2023 har virksomhederne bag digitale platforme været forpligtede til at indsamle oplysninger til Skattestyrelsen om udbydere på platformene. Disse oplysninger skal virksomhederne fra begyndelsen af 2024 indberette til Skattestyrelsen. Det gør det muligt at finde frem til de udbydere, som har en indtægt ved at udleje deres faste ejendom eller transportmiddel, levere tjenesteydelser eller sælge varer til andre borgere via digitale platforme.


Læs mere om kontrollerne her:







Klik venligst

© Copyright 2023 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Folketinget har ændret postloven
- Private aktører har både evnen og viljen
- Renovationsbil med tre aksler har gearkasse med automatiseret gearskifte
- Fransk dækproducent har 100 års erfaring med regummiering
- Aarhus-studerende vil mindske ensomhed for lastbilchauffører
- Bedst for klimaet, hvis I bliver i forhandlingsrummet
- Viborgvirksomhed med fokus på transportinformationer vandt initiativpris
- Pakker fylder op hos købmænd og på tankstationer efter Black Friday
- Faldende efterspørgsel udløser fyringer af konsulentansatte på førerhusfabrik i Nordsverige
- Tip-kærre er bygget til transport af asfalt
- Kvindelig bilist kørte med sommerdæk på vintervej - og snurrede rundt foran lastbil
- Vognmand i Aalborg har fokus på opsamling af gods - og dataopsamling

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst



Klik venligst