Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Færgerederi vinder international miljøpris

Torsdag 24. november 2022 kl: 10:13
Af: Redaktionen

Siden indsættelsen af dobbeltenderfærgerne på Femern Bælt har færgerederiet, Scandlines, reduceret CO2-udledningen fra sine færger med over 50 procent. Ved en stor prisuddeling i London i oktober vandt Scandlines den internationale ESG-pris (Environmental, Social, Governance) for sit arbejde frem mod emissionsfri færgedrift

IJGlobal overrakte ESG-prisen ”Corporate Transition Award - Infrastructure” til Scandlines ved et arrangement i London 19. oktober for rederiets innovationsevne og ledende rolle. 


Prisen fremhæver Scandlines’ evne til at omsætte miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige tiltag på bedste vis og anerkender rederiets mod på altid at gå forrest med innovative løsninger inden for grøn færgedrift.


I begrundelsen for at udnævne Scandlines til vinder fremhævede den internationale jury blandt andet de forskellige banebrydende projekter, Scandlines har gennemført for løbende at reducere færgedriftens miljøpåvirkning. 


- Det er imponerende, at Scandlines har kunnet reducere fodaftrykket fra færgedriften så markant. Rederiet går hver gang forrest med et godt eksempel, sagde en af dommerne.


For knap 10 år siden - i 2013 - satsede Scandlines på hybridfærger, der kombinerede traditionel dieseldrift med elektrisk batteridrift og dermed reducerede CO2 -udledningen med op til 15 procent på ruten, Rødby-Puttgarden. I 2022 afsluttede Scandlines et investeringsprojekt i nye thrustere (fremdriftssystem) til Femern-færgerne på 100 millioner kroner. De nye thrustere reducerer CO2-udledningen med yderligere 15 procent, sikrer et mere homogent flow gennem vandet og giver dermed mindre støj og vibration.


I 2020 og 2022 føjede rederiet miljøvenlig vindkraftteknologi til listen af grønne initiativer med installationen af et rotorsejl på hybridfærgerne Copenhagen og Berlin, der begge sejler på ruten Gedser-Rostock. Med rotorsejlet skruer Scandlines ned for dieselgeneratorerne, op for vindkraften og reducerer dermed CO2-udledningen fra hybridfærgerne med gennemsnitligt 4 procent - på gode dage med optimale vindforhold er CO2-reduktionen op til 20 procent.


Frem mod 2024 vil Scandlines have investeret 3 milliarder kroner i grøn færgedrift. Samme år indsætter rederiet den første zero direct emission færge med verdens største batteripakke på Rødby-Puttgarden. I 2030, skal hele ruten være emissionsfri. Med en målsætning om at gøre hele virksomheden emissionsfri i 2040 sætter Scandlines sig højere mål end Parisaftalen, som sigter mod emissionsfrihed i 2050.


- Jeg er stolt af at stå i spidsen for Scandlines’ ESG-initiativer. Vi har siden indsættelsen mere end halveret CO2-udleningen fra dobbeltenderfærgerne på Rødby-Puttgarden – takket være ny teknologi men ikke mindst træning og erfaringsudveksling mellem vores engagerede og nysgerrige medarbejdere, der er fantastiske til at identificere nye, energiforbedrende tiltag. Næste skridt er emissionsfri færgedrift – første færge kommer allerede i 2024, siger Michael Guldmann Petersen, der er driftsdirektør - COO - i Scandlines.


- Scandlines er førende inden for grøn færgedrift. Bæredygtighed klarer sig bedst, når det går hånd i hånd med økonomiske mål. Det er netop det, IJGlobal anerkender, siger Scandlines CEO Carsten Nørland.


Om Scandlines:
  • Scandlines, hvis historie rækker tilbage til 1872, driver to færgeruter mellem Tyskland og Danmark. Rødby-Puttgarden og Gedser-Rostock
  • Scandlines råder over syv færger, hvoraf de seks er hybridfærger. To af færgerne er udstyret med rotorsejl
  • I 2021 transporterede Scandlines' syv færger med samlet godt 38.000 afgange over 3,6 millioner passagerer, 950.000 personbiler og knap 720.000 fragtenheder på ruterne Rødby-Puttgarden og Gedser-Rostock




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Ny elektrisk motor er en del af større batteri-elektrisk lastbilprogram
- Politiet tilbageholdt lastbil i Kalundborg
- Havn på Djursland nåede rekordomsætning for femte år i træk
- En plus en plus en plus en - bliver et 34 meter langt vogntog
- Vognmand fra Brylle hentede påhængsvogn til veksellad i Hedensted
- Tysk-italiensk joint venture har fået ok fra konkurrencemyndighederne
- Green Truck Award endte igen hos Scania
- Forhandler af store og små køretøjer er tilfreds med 2023-resultatet
- Lastbilchauffør blev overfaldet af to mænd på rasteplads ved Holbæk
- 47 fik guldmedaljer ved DM i Skills 2024
- Chauffører underviser skolebørn i trafiksikkerhed
- Fredag 19. april 2024 lå brændstofpriserne på følgende niveau

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst