Jernbane-udbud til 1,5 milliarder kroner er på vej
Onsdag 16. november 2022 kl: 01:00
Af: Redaktionen
Femern A/S udbyder til foråret den store opgave med at etablere Femern Bælt-tunnelens spor- og kørestrømsanlæg til elektriske tog. Kontrakten har en værdi på omkring 1,5 milliarder kroner. Femern A/S oplyser, der der er gennemført omfattende markedsundersøgelser, som skal sikre, at opgaven udbydes med den nyeste viden på området
Verdens længste sænketunnel, den kommende Femern Bælt-tunnel mellem Danmark og Tyskland, skal udstyres med den bedst mulige jernbane og en energieffektiv løsning til kørestrøm.Den centrale opgave bliver udbudt til foråret med en forventet økonomisk ramme på omkring 1,5 milliarder kroner.
Det kommende udbud - kaldet TTC-kontrakten (Tunnel Track and Catenary) - omfatter i alt 25 kilometer to-sporet jernbane bygget til en hastighed på 200 km/t samt køreledning, hvoraf 18 kilometer ligger i selve tunnelen og samlet set 7 kilometer ligger uden for tunnelen på dansk og tysk side.
For at tilgodese virksomhedernes muligheder for at danne relevante konsortier og deltage i ud- buddet, udsender Femern A/S nu yderligere information om udbuddet til markedet.
- Vi har oplevet stor interesse fra potentielle bydere for yderligere detaljer forud for forårets udbud. Vi vil naturligvis gerne bidrage til, at virksomhederne kan finde sammen i konsortier og byde på opgaven. Alt med ønsket om, at vi får stor og velkvalificeret konkurrence i udbudsfasen, siger Kirsten Christensen, der er kontraktdirektør i Femern A/S med ansvar for jernbaneinstallationerne.
Selve udbuddet ventes at blive offentliggjort senest i foråret 2023 med en endelig vinder af TTC-kontrakten i foråret 2025.
For at sikre det bedst mulige udbud gennemførte Femern A/S tidligere i år en grundig markedsundersøgelse, hvor man blandt andet konsulterede branchen for at få det nyeste input inden for klimavenlige og energieffektive løsninger.
- Vi har givet potentielle bydere på opgaven mulighed for at komme på banen med deres know-how, hvilket en række store spillere i markedet tog godt imod. Det har givet os værdifuld viden, som vi aktivt arbejder med, så udbuddet bliver så stærkt som muligt, og så vi står med en klimavenlig og energieffektiv jernbane, når vi åbner, siger Kirsten Christensen.
Når tunnelen med elektrificeret jernbane står færdig i 2029, vil den være en grøn genvej for transporten af gods og passagerer i tog til Europa med en rejsetid på syv minutter og en sparet omvej på 160 kilometer i forhold til i dag.
Femern A/S har offentliggjort de nye oplysninger til markedet om udbuddet på EU’s udbudsdatabase TED - klik her:
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

- Samarbejde kommer på sporet med direkte tog til Berlin og Prag
- Signalsystem på Fyn får støtte fra EU
- Danmarks største containerhavn håndterede 30 procent flere containere i maj
- Tøjkoncern får mere plads i tørhavn ved Taulov
- Køreledning blev revet ned - politiet søger vidner
- - De største perspektiver ligger stadig foran os
- Tunnelen er vigtig for at fremtidssikre en effektiv transport
- - Det vil styrke Sveriges samlede konkurrenceevne og robusthed
- - Øresundsregionens transportrelationer trænger til en overhaling
- Jernbanen mellem Amager og Skåne skal have nye skinner
- Billund har forbindelse med fast forbindelse mellem Danmark og Tyskland
- Nordtysklands største havn tog hul på året med positive tal
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |