Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Tyskland lagde i sidste uge jord til to store transportmesser

Tirsdag 27. september 2022 kl: 10:52
Share  


Af: Redaktionen

Tyskland lagde i sidste uge jord til to store transportmesser
Ingen IAA uden danske HMF-kraner.

IAA Transportation i Hannover havde fokus på lastbiler, trailere, kraner med mere, mens InnoTrans i Berlin havde fokus på jernbane- og bustransport med tilhørende serviceydelser

IAA er nok mest kendt i Danmark. Den kalder sig verdens største messe for landevejstransport og logistik og afholdes hvert andet år. På grund af Corona var der dog ingen IAA i 2020, men i 2018 tiltrak messen ca. 250.000 besøgende.  






Fuldelektrisk Krone-køletrailer med elektrisk Celsineo kølemaskine udviklet af Liebherr og Krone.



I år var IAA betydeligt mindre end i 2018 med et udstillingsareal på mindst en trediedel færre kvadratmeter end i 2018, hvor messen dækkede 282.000 kvadratmeter (svarende til ca. 35 fodboldbaner!). Også antallet af udstillere i år var ca. en trediedel mindre end i 2018 med ca. 2.200 mod ca. 1.400 udstillere i år. Besøgstallet i år endte på 135.000, hvilket var næsten en halvering i forhold til sidste messe. Arrangørerne peger i den forbindelse på, at årets IAA strakte sig over to dage færre end i 2018.




Kinesisk BYD eTH8 el-lastbil med hollandsk Hyva kroghejs.





- Vi er glade for den store interesse i disse udfordrende tider: Den enormt høje andel af internationale besøgende i 2022 er også særlig glædelig - IAA Transportation har dermed levet op til sit mål om at være den førende internationale platform for logistik og transport, siger IAAs pressetalsmand til transportnyhederne.dk.


Ligesom i 2018 var årets IAA-fokus på elektrificering af stort set alle transporttyper - fra lastbiler og varevogne til kølertrailere og kraner. 


IAA har tidligere lagt meget vægt på busser som en del af udstillingen, men i år var der stort set ingen. Blandt de meget få busudstillere var det også de elektriske løsninger, der dominerede. Scania viste en elektriske bybus på sin lastbilstand, og det samme gjorde IVECO. De tyske busproducenter glimrede ved deres fravær på deres respektive indendørsstande, mens Mercedes-Benz dog havde en mindre præsentation af faceliftede Setra-busser udendørs. De tyrkiske busproducenter havde samlet sig i en enkelt hal, men kun få af mærkerne er i øjeblikket specielt relevante for det danske marked.


Busserne samlede sig i Berlin
Samtidig med IAA var der messe i Berlin med fokus på kollektiv transport. InnoTrans i Berlin kalder sig en mobilitetsmesse, der fokuserer på alt fra jernbane- og letbanedrift over busser til tunnelbyggeri og komponenter. Da den lukkede i fredags efter fire messedage, havde arrangørerne talt ca. 140.000 besøgende. Messen blev afholdt i år for 13. gang - og af uransalige årsager parallelt med IAA-messen i Hannover.


Ud over de 140.000 besøgende var der også 2.834 udstillere på messen. Det er en meget international messe med besøgende fra 131 lande og udstillere fra 56 lande - heriblandt ca. 15 danske udstillere, der havde samlet sig på en ren dansk pavillon.


InnoTrans var fra begyndelsen en ren jernbanetrafikmesse. Og selv om jernbanetransport og infrastruktur stadig dominerer messen, er den i stigende grad blevet populær for busproducenter til at præsentere ny teknologi og nye busser til offentlig transport. Det sås tydeligt ved, at samtlige busser på messen enten var batterielektriske eller brintelektriske.


Flere busproducenter har i de senere år valgt at satse på InnoTrans frem for IAA i Hannover, blandt andet fordi de vurderer, at beslutningstagere og operatører, der arbejder med offentlig transport, er bedre at nå på InnoTrans.


VDL valgte således InnoTrans til at lancere sin helt nye batterielektriske bybus Citea. Selv da Innotrans blev afholdt sidste gang inden Corona-pandemien, satsede VDL på messen i Berlin i stedet for den i Hannover. Det samme gjaldt den polske busproducent Solaris, der i år fremviste sin nye 18-meters brintdrevne Urbino 18 Hydrogen for offentligheden for første gang. Transportnyhederne.dk var dog med til pressepremieren for Urbino 18 Hydrogen i Krakow i Polen allerede i forrige uge. 

Det kan man læse mere om her: 


- For os er InnoTrans-messen meget interessant, fordi vi kan møde mange forskellige kunder fra hele Europa, samt leverandører og samarbejdspartnere. Vi har ofte vores første kontakt med nye kunder her. I løbet af de fire dage kan vi snakke med en masse mennesker, som vi ellers ikke ville kunne nå, siger Mateusz Figaszewski, der er informationschef hos Solaris.


Batterielektrisk Fuso eCanter, som snart 
kommer på det danske marked.







Elektrisk bagaksel fra Iveco-Nikola.











Mercedes-Benz Actros med brintelektrisk drivline.




Klik venligst

© Copyright 2022 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Færge- og fiskerihavn i nordvestvendsyssel bliver knudepunkt for lagring og udskibning af CO2
- City-trailer er hentet til Odense
- Lastbilforhandler og landevejstransportør tester brændstofforbruget ved varierende kørselsopgaver
- Klimaregulering af transportformer bør følges ad
- Elektrisk rugbrød er kåret som Årets Bil i Danmark 2023
- Priser på benzin of dieselolie så sådan ud 21. november
- Dieselolien har i snit kostet 15,64 kroner i 2022
- Elektrisk prototype kørte 475 kilometer på én opladning
- Gardintrailere efter en trækker er vejen frem for Esbjerg-virksomhed
- Tyve tog jernplader fra plads i Allerød
- Dynamiske skilte skal stoppe spøgelsesbilister ved Øresundsbron
- Lastbilsælger udvikler løsning til udvendig opbevaring af handsker og træsko

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst