Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Nye lamper skal skære i energiforbrug og omkostninger

Tirsdag 23. november 2021 kl: 12:39
Af: Redaktionen

Nye lamper skal skære i energiforbrug og omkostninger

Når godt 4.500 lysstofrør bliver udskiftet med LED-lysrør i Øresundsbrons tunnel vil energiforbrug og omkostninger blive skåret ned, da LED-lysrørene har en læmgere levetid end tilsvarende lysstofrør. Udskiftningen vil ske i løbet af otte nætter og vil tage fire minutter pr. armatur

- Udskiftningen af lysstofrørene vil give os en mere energieffektiv LED-belysning på hele forbindelsen. Vi forventer, at energiforbruget reduceres med cirka 50 procent i forhold til de gamle lysstofrør, siger anlægsdirektør Bengt Hergart.


Øresundsbro Konsortiet har i over ti år arbejdet målrettet på at reducere energiforbruget - for eksempel ved omfattende udskiftninger i vejbelysningen og pylonbelysningen. Nu er det tid til at modernisere tunnelbelysningen ved hjælp af LED-lysrør, hvilket vil ske uden at de 20 år gamle armaturer skal udskiftes.


Armaturerne i Øresundstunnelen blev installeredet, da forbindelsen blev gjort færdig i 1999-2000. Armaturerne er stadig brugbare og kan derfor blive siddende, men de vil fremover lyse med LED-lysrør i stedet for traditionelle lysstofrør. Udskiftningen forventes at give en energibesparelse på 9,6 MW i løbet af den elleveårige estimerede levetid. Det svarer til et forbrug på hele forbindelsen på 1,5 år eller 50 villaers varmepumpeforbrug i 11 år.


- Udover en stor energi- og omkostningsbesparelse er det også et cirkulært og bæredygtigt projekt ikke at skulle skrotte armaturerne og købe nye, da de stadig er i god stand. Vores leverandør har præsenteret en smart måde at tilpasse armaturerne til moderne belysning på, siger Bengt Hergart.


Siden 2009 er kun hvert sjette lysstofrør i tunnelen tændt om natten, og tre år senere begyndte man at slukke hvert andet lysstofrør i dagtimerne. Og sådan vil det også være fremover for at opretholde et lavt energiforbrug.


- De første år havde tunnelen en unødvendig stærk belysning, så der er gode muligheder for at begrænse belysningen uden at sætte sikkerheden over styr, siger Bengt Hergart.


Udskiftningen gennemføres over otte nætter mandag til torsdag mellem klokken 20.00 og 05.30 i uge 48 og 49. Først skiftes lysstofrørene i det nordlige tunnelrør i retning mod Danmark og ugen efter i retning mod Sverige.


Når belysningen er udskiftet, forventes hver lampe at brænde i 100.00 timer, hvilket er 30.000 mere end de lysstofrør, der blev installeret i 2013 og dengang også bidrog til en betydelig energibesparelse.


- Vi regner med, at vi ikke behøver udskifte belysningen igen før om elleve år, hvilket gør det her til endnu en bæredygtig investering på forbindelsen set fra flere perspektiver, siger Bengt Hergart.


Fakta om tunnelbelysningen:
  • I forbindelse med færdiggørelsen af ​​Øresundsforbindelsen installeredes cirka 8.500 armaturer i den 3,5 kilometer lange tunnel. Siden 2009 er kun hver sjette lampe tændt om natten for at reducere energiforbruget
  • Ved udskiftningen udskiftes lysstofrørene i hvert andet armatur, men på enkelte steder i tunnelen sidder der armaturer i dobbelte rækker. I alt er der tale om cirka 4.500 armaturer.
  • Lysrørene i tunnelen skal lyse effektivt om natten og ikke blænde om dagen. De skal give et jævnt lys, og de må ikke blinke eller flimre, fordi det kan forstyrre forbipasserende.
  • De nye LED-lysrør har en brændetid på 100.000 timer. Nuværende lysstofrør har en brændetid på 70.000 timer.
  • Tunnelbelysningsprojektet skønnes at koste knap 5 millioner kroner. Øresundsbron har et vedligeholdelses- og investeringsbudget, der dækker omkostningerne
  • Hver udskiftning af lysstofrørene anslås at tage fire minutter. I alt skal 12 elektrikere arbejde med udskiftningen. Hvert armatur skal åbnes og tilpasses til LED-lysrørene, lysrøret skal monteres, glasset skal renses og monteres
  • Lysteknologivirksomheden TopRight Nordic vandt sammen med installationspartneren Kemp & Lauritzen A/S udbuddet




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Transportvirksomhed i Roskilde er endt i skifteretten
- Chaufførmangel blokerer for udvidelser hos halvdelen af Europas vognmænd
- Dårlige bremser førte til betinget frakendelse af førerretten
- Sværlasttraileren tog en med som let last
- Vognmand fik sin nye vogn leveret på Lundevej
- Frederikshavn Havn kommer under kommunens ledelse
- Fire-akslet trailer kan tage to containere på en gang
- Vognmand fra Stenlille har fået en stor Volvo
- Transportvirksomhed i Horsens er kørt i Skifteretten
- Konkursramt transportvirksomhed i Glostrup havde 30 medarbejdere
- Transportfirma i Tilst kørte i knap tre år
- Ny elektrisk motor er en del af større batteri-elektrisk lastbilprogram

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst