Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      
INGENIØRFORENING:

Danmark skal satse på e-roads til tung transport

Torsdag 14. oktober 2021 kl: 10:05
Af: Redaktionen

- Vi er jo afhængige af fællesskabet, når de store transportbeslutninger skal træffes. Vores nabolande er i fuld sving med at arbejde for e-roads, og derfor kan den danske regering med fordel presse på i EU for hurtig afklaring af, om hvilke perspektiver der er i en fælleseuropæisk satsning på e-roads,” siger Thomas Damkjær Petersen, der er formand for Ingeniørforeningen, IDA, i en kommentar til Klimarådets analyse "Veje til klimaneutral lastbiltransport"

Ingeniørforeningen fremhæver, at analysen fra Klimarådet understreger vigtigheden af at få sat lastbiler længere op på klimadagsordenen, nødvendigheden af en sektorstrategi - og en fælles europæisk indsats for e-roads, hvor el-lastbiler med pantografer på taget kan få strøm til deres batterier og el-motorer.


Efter ingeniørforeningens mening er lastbilernes CO2-udledning længe kørt under radaren i klimadebatten, hvor transportsektoren i modsætning til andre sektorer ikke har formået at reducere sin udledninger siden 1990. 


- Tak til Klimarådet for at sætte klimabelastningen ved varetransport højt på dagsordenen, for den tunge transport har alle dage været klimaets smertensbarn, for det er i dag teknologisk muligt at løse de udfordringer. Danmark er en lille spiller i det store transportklimaregnskab, men vi er en del af et stort distributionsnet i Europa, siger Thomas Damkjær Petersen, der mener at Danmark skal samarbejde med de to store lastbilproducerende lande Sverige og Tyskland, der allerede arbejder med e-roads, der kan forlænge rækkeviden for batterilastbiler.


- Jeg ser ingen grund til, at Danmark ikke også skal bidrage væsentligt til denne udvikling, siger Thomas Damkjær Petersen.


Klimarådets analyse peger i den forbindelse på tre udfordringer med e-roads. 
For det første findes de elektriske vejsystemer i dag kun på forsøgsstrækninger
For det andet har e-roads særlige praktiske udfordringer, hvor eksempelvis en nedfalden køreledning kan ramme hele vejstrækninger
For det tredje er en fordelagtig økonomibetinget af en høj udnyttelsesgrad og udrulning i mange lande


- Vi er jo afhængige af fællesskabet, når de store transportbeslutninger skal træffes. Vores nabolande er i fuld sving med at arbejde for e-roads, og derfor kan den danske regering med fordel presse på i EU for hurtig afklaring af, om hvilke perspektiver der er i en fælleseuropæisk satsning på e-roads, siger Thomas Damkjær Petersen.


Ingeniørforeningen IDA mener også, at en klimasektorstrategi er nødvendig for fremtidens arbejde med den tunge transports bidrag til at opnå klimaneutralitet. 


IDA lægger sig op ad Klimarådet's vurdering af, at teknologier som power-to-x ikke skal prioriteres til lastbiler - det skal primært bruges i skibe og fly. Udviklingen af den nødvendige infrastruktur for drivmidler bør være et centralt element af en sådan sektorstrategi.


- Klimarådets forslag til en national sektorstrategi, som gerne skal omfatte hele transportsektoren, er en rigtig god idé. Mine ønsker til en sektorstrategi skal blandt andet indeholde løsninger på, hvordan vi kan speede elektrificering af varedistribution op, hvordan vi kan bruge vores havne bedre, men også hvordan Danmark bedst indgår i en europæisk sammenhæng, siger Thomas Damkjær Petersen.


IDA peger på følgende, som også fremgår af Klimarådets analyse:


I dag udleder lastbiler i Danmark ca. 1,7 millioner ton CO2 årligt. Med nuværende klimatiltag, som blandt andet tæller iblandingskrav og EU-krav til bilmotorer, forventer man en reduktion på 0,2 millioner ton frem mod 2030. Derfor skal lastbiler reducere mere for at møde 2030-mål og på sigt blive C02-neutrale.


Interesserede kan læse Klimarådets analyse "Veje til klimaneutral lastbiltransport" her:


Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Havn investerer og reducerer sin gæld
- Kli­ma­re­gu­le­ringen af den globale skibsfart tager små skridt fremad
- Fredag 12. marts 2024 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Brintteknisk virksomhed udnævner konstitueret direktør til ny direktør
- Uforpligtende aftale skal se på udvikling af lastbilførerhus
- Nye løsninger skal få flere passagerer i den kollektive trafik
- Fremtidens kollektive transport er kommet tættere på i Nordjylland
- Stort batteri i Maglebylille skal lagre strøm til lufthavn på Amager
- Regionale buslinier i Hovedstaden skifter til el-drift
- Maritim ekspert er nomineret til bestyrelsespost i brintteknologisk Aalborg-virksomhed
- Transportkoncern med mange trailere indgår aftale om CO2-transport
- Klimaplan og myndigheder udfordrer affaldsvognmænd

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst