Nye internationale klimaregler for søfarten er vedtaget
Mandag 23. november 2020 kl: 17:00
Af: RedaktionenFN’s Søfartsorganisation IMO, har på det 75. møde i miljøkomiteen, MEPC, godkendt nye regler for den internationale skibsfarts reduktion af sit CO2-aftryk frem mod 2030
Reglerne omfatter en række værktøjer og byggesten til reduktion af skibes CO2-udledninger. Selv om Danmark gerne havde set mere ambitiøse krav til de mest klimabelastende skibe og stærkere krav til håndhævelse, så ses resultatet ifølge Søfartsstyrelsen som et acceptabelt fundament til det fremadrettede arbejde med klimaregler for søfarten.
- De nye klimaregler vil indføre reelle krav om reduktion af skibes CO2-udledninger. Med godkendelsen sender IMO det afgørende signal om, at der sker fremdrift og vedtages krav. Og så giver det godkendte resultat os et fundament at arbejde videre på fx i forhold til håndhævelse, siger Søfartsstyrelsens direktør, Andreas Nordseth.
Danmark havde sammen med Tyskland og Frankrig indsendt et forslag om mere ambitiøse klimaregler, som blandt andet ville have stillet strengere krav til de mest klimabelastende skibe. Det var der ikke den nødvendige opbakning til under forhandlingerne, men aftalen om ny regulering ses dog som et vigtigt skridt på vejen.
De nye regler vil indgå i MARPOL-konventionen som en justering til anneks VI og vil træde i kraft fra 2023. Reglerne vil blandt andet indføre en klimamærkning af skibe, hvor skibe kategoriseres fra A til E. Dermed vil det fremadrettet være muligt at få indsigt i skibes CO2-aftryk, som det også kendes fra en række andre områder - eksempelvis biler, huse og hårde hvidevarer. En global klimamærkning af skibe vil gøre det lettere for industrien, havne og andre maritime aktører at belønne de mest klimavenlige skibe.
Der ligger nu et stort arbejde forude med at udforme konkrete retningslinjer for reguleringen for at sikre, at reglerne får den tilsigtede effekt. De centrale dele af disse retningslinjer skal fremlægges på det næste møde i IMO's klimakomite i juni næste år.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

- Sveriges største containerhavn får ny direkte forbindelse til Asien
- Martin industrivirksomhed har fået ny ejer og nyt navn
- Fem 13-liters tilpassede lastbilmotorer driver indlandsfragtskib
- Flere tog med færgerne over Øresund
- Færgebatterier kan bruges som energilager på land
- Danmarks største rederikoncern har fået en bøde på 10 millioner kroner i fusionssag
- Havneselskab får kapitalfond som medejer
- Øresundslinjen har overtrådt sit tilsagn til Konkurrencerådet
- Brancheorganisation på energiområdet får ny politisk chef
- Hybrid ro/ro-færge til Det Irske Hav bliver testet i Kina
- Rute mellem Esbjerg og England startede for 150 år siden
- Dansk tankskib skal teste moderne sejl
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |