Klik venligst

Klik venligst

Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      
DANSK INDUSTRI:

Virksomheder vil blive ramt af vejafgifter for lastbiler

Fredag 25. september 2020 kl: 11:14
Share  


Af: Redaktionen

DI advarer S-Regeringen mod at indføre en kilometerbaseret afgift på lastbiler. Organisationen mener, at det vil hæmme mobiliteten i samfundet og gøre det dyrere at få fragtet varer, byggematerialer og maskiner. Torsdag lagde S-Regeringen et udspil frem, der skal lægge kursen for, hvordan vejtransportområdet kan yde sit bidrag til at nå det politisk fastsatte mål om at skære CO2-udledningen ned med 70 procent i 2030 i forhold til 1990

- Erhvervslivet har ikke brug for nye afgifter. Og det skal slet ikke være afgifter, som hæmmer mobiliteten. Der er brug for at få gang i hjulene i Danmark, og en vejafgift vil lægge en ekstra byrde på transportsektoren, erhvervslivet generelt og ikke mindst byggesektoren, siger Lars Frelle-Petersen, der er medlemsdirektør i DI.


S-Regeringen præsenterede torsdag aften Folketingets partier for sit klimaudspil på transportområdet.


- Vi er bekymrede for konsekvenserne af en vejafgift. Men hvis Folketinget alligevel vælger at indføre vejafgifter for lastbiler, er det helt afgørende, at pengene - krone for krone - kommer tilbage til virksomhederne. De skal så gå til at sikre en grøn omstilling af transporterhvervet eller øremærkes til de nødvendige investeringer i vejene, siger Lars Frelle-Petersen.


S-Regeringen lægger også op til at reformere afgifterne på personbiler. Regeringen angiver, at forslaget vil føre til, at der kommer en halv million elbiler på vejene i 2030.


- Det er  glædeligt, at regeringen fastholder Elbilkommissionens anbefaling om en langsigtet plan for den grønne omstilling af bilparken. Det er helt nødvendigt med klare og langsigtede rammer frem mod 2030. Men vi havde gerne set, at regeringen havde taget et opgør med registreringsafgiften, som afhænger af bilens pris, siger Lars Frelle-Petersen.


- I stedet bør man opkræve afgiften løbende og gøre den afhængig af bilernes klimamæssige egenskaber. Det vil permanent gøre de grønne og klimavenlige biler billigere og føre til en hurtigere udskiftning af bilparken, siger han.


DI har et klart budskab til politikerne, inden de skal i gang med forhandlingerne om bilafgifterne: De skal sørge for at indgå en aftale, der er langsigtet og bredt politisk funderet.


- Antallet af grønne biler er ikke afgørende. Det vigtigste er, at vi udnytter den enestående chance, vi har lige nu, for at skabe et enkelt og fremtidssikret afgiftssystem. I de næste 10 år skal der ske en teknologisk fornyelse af bilparken. Det er nu, der er en chance for at ændre tingene, siger Lars Frelle-Petersen.




Klik venligst

© Copyright 2020 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Kun nul-emmissionskøretøjer skal være fritaget for at betale maut
- Færdselsstyrelsen kigger på løsning
- Gartner lægger an til arbejde med ny wirehejs-lastbil
- Bokstraileren har en enkelt 10-tons aksel
- 18-årige verden over skal kunne tage kørekort til lastbil og bus
- Lastbiler på 3,5 ton bliver snart maul-pligtige
- Engelsk lastbilfabrik har bygget nummer 100.000
- Svenske sideloadere får ny servicedækning i Danmark
- Volvo Trucks har skubbet to trækkere over til fragtmand fra Silkeborg
- 38-årig chauffør fra Letland kørte på en andens førerkort
- Web-side fra dækproducent skal hjælpe med at afdække muligheder for CO2-reduktion
- Svenske lastbiler står for 58 procent af markedet for tunge lastbiler

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst



Klik venligst