Tysk lastbilproducent fuldfører modelfornyelsen
Onsdag 16. september 2020 kl: 10:14
Af: Jesper ChristensenFørst på året præsenterede MAN sin nye TGX. I disse dage - forsinket af corona-virus - er den tyske producent af lastbiler og busser i gang med at vise verden de nye generationer af TGL, TGM og TGS-modellerne
Overordnet set er der tale om samme design-skabelon, som MAN har brugt til den nye TGX. Skabelonen er så tilpasset de forskellige modeller, der spænder fra MAN TGL med totalvægte på mellem 7,5 og 12 ton over de lidt tungere TGM’ere med totalvægte fra 13 ton og op til 26 ton til de tungere MAN TGS med totalvægte fra 18 ton og op 41 ton.
Udefra ser man, at LED-lygterne med MAN-logo fra TGX-serien, som vi testede og beskrev for en månedstid siden, går i gen på de nye TGL-, TGM- og TGS-modeller. Det samme gælder spejlene, der er flyttet, så der er skabt et bedre udsyn. Der til kommer så en ændret kølergril med blanke og store MAN-bogstaver og en ny løve ovenover.
Døren ind til førerhuset åbner næsten 90 grader, og to eller tre trin fører op til førerpladsen. Og i hver siden er der et par kraftige håndtag.
Bag rattet lægger man mærke til, at rattet er ændret. Det har fået flere betjeningsknapper og har fået øget justeringsvinklen, så det er blevet lettere for manden bag rattet at finde en passende kørestilling. Den øgende justeringsvinkel af rattet betyder også, at det er enklere at finde en justering, hvor ratkransen ikke dækker for de centrale instrumenter.
Instrumentbordet er også blevet gendesignet og har eksempelvis fået to skærme. En i instrumentbordet til de centrale informationer, man har brug for under kørslen, og en anden placeret til højre i det nye og mere buede instrumentbord.
Det nye buede instrumentbord betyder også, at man som chauffør har lettere ved at nå de forskellige betjeningsknapper. Det gælder også MAN’s “Smart Select” knap, som man bruger til at navigere gennem de forskellige menu-punkter på skærmen. “Smart Select” knappen er placeret såden, at man kan hvile hånden på en del af instrumentbordet, når man betjener den.
I MAN’er med førerhuse, der skal have plads til tre mand, har MAN erstattet den almindelige “Smart Select” med en “Mini Smart Sellect” placeret oppe i instrumentbordet.
MAN leverer modellerne med forskellige førerhusudgaver med eller uden sovekabine og akselkonfigurationer. Dertil kommer nye og lettere motorer.
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- City-trailer med en enkelt aksel gør det let at komme rundt
- Lokal entreprenør skal ombygge motorvejstilslutning ved Taulov
- Landbrugsvirksomhed kører ud med tre-akslet trækker
- Gravearbejdet på Femern Bælt-tunnelen er afsluttet
- Virksomheden med flest elektriske betonbiler har hjemsted i Danmark
- Tysk logistikkoncern skal distribuere reservedele til tyske lastbiler og busser - i Australien og New Zealand
- Tysk transport- og logistik-koncern overtager samarbejdspartner
- Midaldrende mand kørte frontalt ind i modkørende lastbil
- To virksomheder vandt transportpris
- Over 4.000 gange skulle vejdirektoratet samle tabt gods op efter andre
- DM for lærlinge bliver det hidtil største
- Uddannelsesorganisation får endnu en el-lastbil i flåden
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |