Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Skibsfarten genoptager internationalt klimasamarbejde

Mandag 6. juli 2020 kl: 12:11
Af: Redaktionen

Efter at have ligget stille under coronakrisen skal klima-arbejdsgruppen i FN’s internationale maritime organisation, IMO, mødes igen. Organisationen Danske Rederier peger på, at mødet kan give en pejling af, i hvilken retning de kommende klimabeslutninger er på vej hen set i lyset af, at skibsfarten om ti år skal være 40 procent mere effektiv, end den var i 2008

Derfor er det helt nødvendigt at arbejdet med at beslutte, hvordan skibsfarten skal nå i mål, genoptages i FNs internationale maritime organisation, IMO, påpeger Danske Rederier.


- Vi har brug for at fastholde det momentum, som der var i klimadagsordenen, før coronakrisen ramte. Herhjemme glider arbejdet planmæssigt i Klimapartnerskabet for Det Blå Danmark, som blev indgået med regeringen sidste år, men det internationale arbejde er helt afgørende, og det genstartes nu, siger Maria Skipper Schwenn, der er direktør for sikkerhed, miljø og maritim forskning i Danske Rederier.


Flere møder i klimaarbejdsgruppen er blevet aflyst de seneste måneder, men i dag og ugen ud mødes landene virtuelt for at drøfte de forslag, som ligger på bordet.


Der kan ikke besluttes eller vedtages noget på mødet, men det kan give en pejling af, hvor landene står.


- Mødet kan bidrage til et bedre udgangspunkt, når de egentlige forhandlinger genoptages. Forhandlingerne er nået til et niveau af kompleksitet – både hvad angår teknik og politik, og det er derfor godt at få en såkaldt uformel drøftelse, der kan bidrage til forståelse af forslagene og motiver bag. I Danske Rederier støtter vi en tilgang, hvor både tekniske og operationelle tiltag indgår, når vi skal reducere CO2-udledningen. Det er for simpelt kun at se på de tekniske aspekter af skibenes reduktionsmuligheder, siger Maria Skipper Schwenn.


I øjeblikket ligger der et forholdsvis færdigt teknisk forslag på bordet, hvor man først og fremmest kigger på ting som eksempelvis skibenes motorkraft. Danske Rederiers holdning er, at også operationelle tiltag som rute- og fartoptimering skal tælle med, når CO2-regnestykket opgøres.  


- Det handler kort sagt om, at dygtigt sømandskab også skal gavne i klimaregnskabet. Samtidig skal reguleringen kunne gennemføres og håndhæves ens for alle skibe i verden, siger Maria Skipper Schwenn.


Ifølge IMO’s CO2-strategi skal den nye regulering være vedtaget inden 2023.




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Havn på Djursland nåede rekordomsætning for femte år i træk
- Udvidelsesplaner har udløst supplerende miljøkonsekvensrapport
- Stort havvindsudbud kan sikre brændstof til skibsfarten
- Erhvervsorganisation efterlyser samlet grøn plan for transport i Danmark
- Limfjordshavn holdt omsætningen oppe uden Grønlandstrafik
- Skandinavisk CO2-samarbejde er en vigtig brik i etablering af europæisk CO2-infrastruktur
- Gravearbejdet på Femern Bælt-tunnelen er afsluttet
- Skandinavisk samarbejde om CO2-transport og lagring er faldet på plads
- Udledning af scrubbervand fra skibe bliver forbudt i det danske territorialfarvand
- Påsken løftede passagertallet hos rederikoncern
- Havneselskab med tre havne holdt godsomsætningen
- Finsk rederi har åbnet rute mellem Skåne og Polen

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst