Klik venligst

Klik venligst

Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp
Forsiden
      
HAVARIKOMMISSIONEN VURDERER EFTER ULYKKE I OVERSKÆRING PÅ DJURSLAND

Overkørselsanlægget har virket

Onsdag 15. juli 2020 kl: 01:00
Share  


Af: Redaktionen

Danmarks officielle havarikommission for eksempelvis togulykker har offentliggjort sin undersøgelse af ulykken i jernbaneoverkørslen ved Albøgevej på Djursland 6. juli sidste år, hvor en personbil kørte ud foran et letbanetog. Ulykken endte med to døde og to kvæstede i personbilen


I Havarikommissionens rapport står der blandt andet:

Der blev ved gennemgangen af overkørselsanlægget ikke fundet forhold af betydning for den grundlæggende sikkerhedsmæssige funktion af anlægget.
Havarikommissionens undersøgelser viser, at overkørselsanlægget virkede korrekt med signal Ov1, signal ”overkørslen sikret” (hvidt blinklys), og at vejsignalerne - overkørselsanlæggets opbygning og tekniske tilstand taget i betragtning -  har vist blinkende rødt lys mod vej i ca. 27 sekunder før togets passage af overkørslen” 


Og i konklusionen står der blandt andet:

 "… årsagen til ulykken var, at bilisten ikke standsede inden overkørslen” 

og

"… der er ikke påvist fejl ved overkørselsanlægget eller forhold i forbindelse med ombygningen, der kan vurderes at have haft indflydelse på anlæggets sikkerhedsmæssige funktion”


I konklusionen påpeger Havarikommisionen en række forhold, der kan have påvirket bilistens opfattelse af situationen - selvom overkørselsanlægget virkede, som det skulle.


Det gælder eksempelvis:
  • fejlagtigt ikke fjernede skiltning af blind vej på Albøgevej
  • afspærringsmateriellet i vejens højre side
  • en opsat afspærring i venstre side af vejen
  • løsthængende kabler på vejsignalerne 
  • opsatte - brugte - bomdrev med lodretstående ”arme”

Havarikommissionen anser det i sin rapport som kritisabelt, at en manglende beskæring af grene indebar, at et vejsignal ikke kunne ses på afstand.
Havarikommissionen noterer videre, at dokumentationen eksempelvis ikke var i orden med hensyn til nedtagning af den eksisterende overvågningen og erstatning med Letbanens system.


Derudover peger Havarikommissionen på, at der på vejtavlerne ikke opsat undervejtavler med ”Varsling af elektrificeret bane”, og at et bomdrev, der endnu ikke var monteret med bom, var opsat for tæt på sporet.


Interesserede kan læse Havarikommissionens rapport her:









Klik venligst

© Copyright 2020 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Fynske busser får igen en ekstra rengøring
- Skandinavisk flyselskab fløj med 76 procent mindre kapacitet
- Bustrafikken mellem Øst- og Vestdanmark er præget af corona-tiden
- Svensk chauffør får stor bøde for persontransport og godstransport uden tilladelse
- Corona-udbrud - 16 buschauffører i Aarhus er blevet sendt hjem
- To-årigt forsøg skal øge antallet af passagerer i den kollektive transport
- Kontanterne kommer tilbage i de sydjyske busser
- Erhvervsstyrelsens øger kontrolindsatsen overfor ulovlige ordinære udbytteudlodninger
- Mundbind skal kompensere for mindre afstand
- Midttrafik åbner for betjent salg i busserne
- Færdselsstyrelsen opdaterer vejledning om miljøzonekontrol ved syn
- Svensk busselskab kører igen til Danmark

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst



Klik venligst