TRANSPORTMINISTER:
Transportminister Benny Engelbrecht (S) slår fast, at brugen af den kollektive trafik ikke må forudsætte, at passagerne har en smartphone. Såfremt det fysiske rejsekort på sigt bliver udfaset, som en ekstern analyse skitserer, vil der efter ministerens mening skulle findes en ikke-digital løsning for de borgere, der ikke har adgang til mobiltjenester
En nyligt offentliggjort ekstern analyse viser, at der er mulighed for gavnlige virkninger for både trafikvirksomhedernes bundlinje og det kundevendte produkt, hvis rejsekort- og rejseplansystemet bliver samlet i én digital mobilitetstjeneste.
I den eksterne analyse arbejdes med en antagelse om, at de blå punkter (det fysiske rejsekort) udfases som en konsekvens af udviklingen af en digital mobiltetstjeneste - en app. Ifølge Transportministeriet har omtalen af analysen givet anledning til en række misforståelser, som transportministeren gerne vil udrede.
- Jeg vil gerne slå fast, at den kollektive trafik skal være for alle - også dem uden en smartphone. Brugen af kollektiv trafik må ikke forudsætte ejerskab af en smartphone, siger transportminister Benny Engelbrecht og fortsætter:
- Derfor vil der skulle findes en ikke-digital løsning til de borgere, hvis det fysiske rejsekort udfases. Det vil dog først blive relevant om mellem fem og ti år.
Interesserede kan læse analysen her:
.jpg)
© Copyright 2026 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Magasinet Bus 6 - 2026 er udkommet
- Danmarks første letbane har søgt om ny typegodkendelse
- Udspil skal styrke beskyttelsen af kritisk infrastruktur
- Togdrift bliver ført videre i særskilt selskab hos anden operatør
- Politiet tjekkede studentervogne
- Togoperatør mangler penge - anden togoperatør tager over
- Målrettet indsats skal få flere unge til at køre sammen
- Færgerederi har taget urimeligt høje priser på overfart mellem Rødby og Puttgarden
- Tre transportministre besøgte Femern Bælt-tunnelens byggepladser
- Færger med el-motorer vil sejle over halvdelen af afgangene
- Skatte- og vækstministeren vil afskrive 6,3 millioner mindre gældsposter
- Pas på hovedet, når du fejrer huen
Skriv din kommentar:
Den kollektive trafik er for alle
Mandag 23. december 2019 kl: 12:31
Af: RedaktionenTransportminister Benny Engelbrecht (S) slår fast, at brugen af den kollektive trafik ikke må forudsætte, at passagerne har en smartphone. Såfremt det fysiske rejsekort på sigt bliver udfaset, som en ekstern analyse skitserer, vil der efter ministerens mening skulle findes en ikke-digital løsning for de borgere, der ikke har adgang til mobiltjenester
En nyligt offentliggjort ekstern analyse viser, at der er mulighed for gavnlige virkninger for både trafikvirksomhedernes bundlinje og det kundevendte produkt, hvis rejsekort- og rejseplansystemet bliver samlet i én digital mobilitetstjeneste.
I den eksterne analyse arbejdes med en antagelse om, at de blå punkter (det fysiske rejsekort) udfases som en konsekvens af udviklingen af en digital mobiltetstjeneste - en app. Ifølge Transportministeriet har omtalen af analysen givet anledning til en række misforståelser, som transportministeren gerne vil udrede.
- Jeg vil gerne slå fast, at den kollektive trafik skal være for alle - også dem uden en smartphone. Brugen af kollektiv trafik må ikke forudsætte ejerskab af en smartphone, siger transportminister Benny Engelbrecht og fortsætter:
- Derfor vil der skulle findes en ikke-digital løsning til de borgere, hvis det fysiske rejsekort udfases. Det vil dog først blive relevant om mellem fem og ti år.
Interesserede kan læse analysen her:
.jpg)
© Copyright 2026 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden - Magasinet Bus 6 - 2026 er udkommet
- Danmarks første letbane har søgt om ny typegodkendelse
- Udspil skal styrke beskyttelsen af kritisk infrastruktur
- Togdrift bliver ført videre i særskilt selskab hos anden operatør
- Politiet tjekkede studentervogne
- Togoperatør mangler penge - anden togoperatør tager over
- Målrettet indsats skal få flere unge til at køre sammen
- Færgerederi har taget urimeligt høje priser på overfart mellem Rødby og Puttgarden
- Tre transportministre besøgte Femern Bælt-tunnelens byggepladser
- Færger med el-motorer vil sejle over halvdelen af afgangene
- Skatte- og vækstministeren vil afskrive 6,3 millioner mindre gældsposter
- Pas på hovedet, når du fejrer huen
Skriv din kommentar:
| Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |





