SVENSK TAXI-SELSKAB OM DANSK ÆNDRING:
Det svenske taxiselskab, Cabonline, der i forsommeren købte det danske taxiselskab Taxi 4x27, som opererer i flere større byer i Danmark, hilserden danske transportministers beslutning om at se bort fra bopælskriteriet i forbindelse med udenlandske ejere af taxiselskaber, velkommen
Efter en periode med usikkerhed om, hvem der kunne eje og drive taxivirksomhed i Danmark, har transportminister Benny Engelbrecht (S) besluttet at droppe et krav i den danske lovgivning om, at en ejer af et taxi-selskab i Danmark skal have bopæl i et EU-land eller et EØS-land. Kravet var i strid med EU-retten og kunne skabe problemer, da det ville forhindre børsnoterede selskaber og kapitalfonde i at investere i taxibranchen i Danmark.
Hos Cabonline er man glad for, at man i Danmark vender tilbage til lovens oprindelige intentioner, så branchen kan tiltrække kapital og kompetencer, der kan udvikle branchen teknisk og miljømæssigt og give kunderne bedre taxi-betjening.
- Cabonline deler opfattelsen af, at samfundet har et legitimt krav på, at de, der driver taxiforretning i Danmark, er seriøse, svarer skat, behandler deres ansatte og tilsluttede vognmænd ordentligt, og i øvrigt følger regler og normer i branchen og samfundet. Det løses ikke gennem bopælskrav, men ved at stille høje krav til den måde aktørerne opererer på , siger Thomas RB Petersen, der er administrerende direktør i Cabonline Danmark.
Cabonline er Nordens største taxiselskab og driver taxivirksomhed i Danmark, Norge, Finland og Sverige. Thomas RB Petersen fremhæver, at Cabonline ikke er i Danmark for at score en kortsigtet profit.
- Vi har købt Taxi 4x27 i en åben og gennemsigtig handel, fordi vi har en langsigtet plan om at skabe et taxiselskab i verdensklasse som er ledende i Norden, siger han og fortsætter:
- Vi deler Transportministerens - og Folketingets - ønske om at reglerne skal sikre at der drives forretning på et seriøst grundlag og ser frem til at bidrage til at vi får en moderne taxibranche med sund konkurrence og en grøn omstilling af branchen.
Om Cabonline:
.jpg)
© Copyright 2026 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Danmarks første letbane har søgt om ny typegodkendelse
- Udspil skal styrke beskyttelsen af kritisk infrastruktur
- Togdrift bliver ført videre i særskilt selskab hos anden operatør
- Politiet tjekkede studentervogne
- Togoperatør mangler penge - anden togoperatør tager over
- Målrettet indsats skal få flere unge til at køre sammen
- Færgerederi har taget urimeligt høje priser på overfart mellem Rødby og Puttgarden
- Tre transportministre besøgte Femern Bælt-tunnelens byggepladser
- Færger med el-motorer vil sejle over halvdelen af afgangene
- Skatte- og vækstministeren vil afskrive 6,3 millioner mindre gældsposter
- Pas på hovedet, når du fejrer huen
- Nye køreplaner i Midtjylland skal sikre gode og sammenhængende rejsemuligheder
Skriv din kommentar:
Det er en god løsning på et problematisk krav
Fredag 13. december 2019 kl: 11:05
Af: RedaktionenDet svenske taxiselskab, Cabonline, der i forsommeren købte det danske taxiselskab Taxi 4x27, som opererer i flere større byer i Danmark, hilserden danske transportministers beslutning om at se bort fra bopælskriteriet i forbindelse med udenlandske ejere af taxiselskaber, velkommen
Efter en periode med usikkerhed om, hvem der kunne eje og drive taxivirksomhed i Danmark, har transportminister Benny Engelbrecht (S) besluttet at droppe et krav i den danske lovgivning om, at en ejer af et taxi-selskab i Danmark skal have bopæl i et EU-land eller et EØS-land. Kravet var i strid med EU-retten og kunne skabe problemer, da det ville forhindre børsnoterede selskaber og kapitalfonde i at investere i taxibranchen i Danmark.
Hos Cabonline er man glad for, at man i Danmark vender tilbage til lovens oprindelige intentioner, så branchen kan tiltrække kapital og kompetencer, der kan udvikle branchen teknisk og miljømæssigt og give kunderne bedre taxi-betjening.
- Cabonline deler opfattelsen af, at samfundet har et legitimt krav på, at de, der driver taxiforretning i Danmark, er seriøse, svarer skat, behandler deres ansatte og tilsluttede vognmænd ordentligt, og i øvrigt følger regler og normer i branchen og samfundet. Det løses ikke gennem bopælskrav, men ved at stille høje krav til den måde aktørerne opererer på , siger Thomas RB Petersen, der er administrerende direktør i Cabonline Danmark.
Cabonline er Nordens største taxiselskab og driver taxivirksomhed i Danmark, Norge, Finland og Sverige. Thomas RB Petersen fremhæver, at Cabonline ikke er i Danmark for at score en kortsigtet profit.
- Vi har købt Taxi 4x27 i en åben og gennemsigtig handel, fordi vi har en langsigtet plan om at skabe et taxiselskab i verdensklasse som er ledende i Norden, siger han og fortsætter:
- Vi deler Transportministerens - og Folketingets - ønske om at reglerne skal sikre at der drives forretning på et seriøst grundlag og ser frem til at bidrage til at vi får en moderne taxibranche med sund konkurrence og en grøn omstilling af branchen.
Om Cabonline:
- Cabonline er et nordisk taxiselskab med 3.000 tilsluttede vognmænd og ca. 5.700 taxier og 8.900 chauffører i Sverige, Norge, Finland og Danmark. Cabonline indeholder en række kendte varemærker, såsom TaxiKurir, Norgestaxi, TOPCAB, Kovanen, Taxi Skåne, Taxi West, Umeå Taxi, Sverigestaxi og Taxi 4x27
- Koncernen har en omsætning på ca. 6,2 milliarder svenske kroner og udfører over 50.000 rejser om dagen
.jpg)
© Copyright 2026 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden - Danmarks første letbane har søgt om ny typegodkendelse
- Udspil skal styrke beskyttelsen af kritisk infrastruktur
- Togdrift bliver ført videre i særskilt selskab hos anden operatør
- Politiet tjekkede studentervogne
- Togoperatør mangler penge - anden togoperatør tager over
- Målrettet indsats skal få flere unge til at køre sammen
- Færgerederi har taget urimeligt høje priser på overfart mellem Rødby og Puttgarden
- Tre transportministre besøgte Femern Bælt-tunnelens byggepladser
- Færger med el-motorer vil sejle over halvdelen af afgangene
- Skatte- og vækstministeren vil afskrive 6,3 millioner mindre gældsposter
- Pas på hovedet, når du fejrer huen
- Nye køreplaner i Midtjylland skal sikre gode og sammenhængende rejsemuligheder
Skriv din kommentar:
| Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |




