Trafikselskab har set på alternative drivmidler
Torsdag 4. oktober 2018 kl: 11:32
Af: RedaktionenSydtrafik, der står for den kollektive transport i Sydjylland, har i samarbejde med Cowi udarbejdet en rapport, der afdækker mulighederne for at tage alternative teknologier og drivmidler i brug, der kan bidrage til lavere emissioner fra busserne end traditionelle dieselbusser
Rapporten omfatter følgende emner:
- Drivmidlets fremstilling
- Miljøbelastning generelt, herunder emissioner af CO2, NOx, partikler og støj
- Andre driftsaspekter som passagerkomfort samt energiforbrug til varme og aircondition i busserne
- Nødvendige investeringer og forventet driftsøkonomi
- Fleksibilitet for kunder og planlægning, forsyningssikkerhed (oppetider) og begrænsninger af køremønstre
- Tilhørende rammebetingelser, herunder overordnet organisering samt udbuds- og ejerforhold i den offentlige bustrafik
- Infrastruktur og tilgængelighed i forhold til lokalisering af tankanlæg (tom-kørsel)
- Sundhedseffekter mv.
- Modning af teknologier
Rapporten konkluderer, at biogas umiddelbart ser ud til at være det mest oplagte valg. Biodielsel - eksempelvis HVO - ligger også højt, mens hybrid-løsninger bliver vurderet mindre attraktive som en generel løsning. El-busser bliver også fremhævet som mulige løsninger i særlige områder.
Det er værd at bemærke, at Sydtrafik som selskab dækker et stort område med mindre og mellemstore byer - og store områder, hvor befolkningen er mere spredt.
Interesserede kan læse rapporten om drivmidler her:
.jpg)
© Copyright 2026 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden - Chauffør i taxi blev sigtet for at krænke kvindelig passager
- Brug en aktivitetserklæring til tilbageregistrering af takografdata
- Togselskab bakker op om sigtet medarbejder
- Lokaltog kører igen i Nordsjælland
- Letbanen i Odense har genoptaget driften i fuldt omfang
- Transportministeren har fundet penge til busruter
- Tog-værksted til nye el-tog er færdigt
- Politiet har sigtet to personer efter togulykke på Gribskovbanen
- Politiet får flere fartsynder fra udlandet til at betale bøder
- Busser erstatter aflyste tog i Nordsjælland
- Lokale tog i Nordsjælland er aflyst fra torsdag aften
- Dokumentation for sikkerheden ved to gangbroer er sendt af sted
Skriv din kommentar:
| Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |





