Polsk busproducent har fået flere kunder til sine brintbusser
Fredag 13. marts 2020 kl: 11:43
Af: Jesper Christensen
To busselskaber i Tyskland har bestilt i alt 25 busser med brint i energitanken hos den polske busproducent Solaris, som for nogle år siden deltog med en brintbus i en støre test af busser med alternative drivliner i Hamburg. De 25 nye Solaris Urbino 12 hydrogen-busser skal leveres til Verkehrsverbund Rhein-Ruhr busoperatør WSW Mobil GmbH i Wuppertal og RVK Köln
Ud af de 25 busser med brint i tanken, som skal omformes til elektrisk energi til bussernes el-motorer, skal 10 køre i Wuppertal, mens de 15 skal køre i Köln. De første brintbusser vil blive leveret til operatørerne i de to byer allerede i år.
Bussernes brint-system med brændselsceller kan levere en effekt på 70 kW. Med en fuld brinttank som udgangspunkt kan busserne køre op til 350 kilometer, før de atter skal tankes op.
Solaris forklarer, at i brinten i bussernes tanke - 37,5 kg fordelt i bussens tanke på samlet 1.560 liter - bliver omdannet til elektrisk energi i bussernes brændselscellesystem, som leverer strømmen direkte til de elektriske drivliner.
Derudover vil brintbusserne være forsynet med et batteri på cirka 30 kWh, der leverer ekstra energi, når den elektriske drivline har brug for det. Batteriet vil blive ladt op under kørslen ved, at elmotoren bliver vendt om, så den fungerer som en elektrisk bremse og dermed som generator, der kan opsamle den bevægelsesenergi, der ellers ville gå tabt i form af varme bremser.
Solaris har tidligere leveret busser med brint-elektriske drivliner - blandt andet to til Hamburg. Dertil kommer 10 trolley-busser med brint-systemer til rækkevidde forlængelser.
Efter ordren til Tyskland har Solaris fået ordre på 12 brint-busser til den italienske busoperatør SASA Bolzano svarende til de ovennævnte 25 Solaris Urbino 12 hydrogen-busser til Tyskland.
.jpg)
© Copyright 2026 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden - To store batterimoduler kan lagre energi til tre-fire færgeture
- Færger med el-motorer vil sejle over halvdelen af afgangene
- Ny teknologi og dyrere billetter skal få luftfartens klimabelastning ned
- Udbyder af tankkort lancerer ladekort til el-lastbiler
- Olie udgør over halvdelen af energiforbruget i 17 brancher
- Transportministeren har fundet penge til busruter
- Konklusioner om EU's strategi for den maritime industri er blevet godkendt
- Rederiorganisation hilser konklusioner fra EU-ministre velkomne
- Brugte bilbatterier kan sikre kritiske funktioner i butikker og aflaste elnettet
- Samarbejde mellem lastbilleverandør og uddannelsescenter skal styrke driftsøkonomien
- Transportvirksomhed i det nordlige Sverige har købt 105 batteri-elektriske lastbiler
- Lastbilforhandler har åbnet for 400 kW ladeanlæg til tunge køretøjer
Skriv din kommentar:
| Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |
.gif)




