Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Polsk busproducent har fået flere kunder til sine brintbusser

Fredag 13. marts 2020 kl: 11:43
Af: Jesper Christensen

Polsk busproducent har fået flere kunder til sine brintbusser

To busselskaber i Tyskland har bestilt i alt 25 busser med brint i energitanken hos den polske busproducent Solaris, som for nogle år siden deltog med en brintbus i en støre test af busser med alternative drivliner i Hamburg. De 25 nye Solaris Urbino 12 hydrogen-busser skal leveres til Verkehrsverbund Rhein-Ruhr busoperatør WSW Mobil GmbH i Wuppertal og RVK Köln

Ud af de 25 busser med brint i tanken, som skal omformes til elektrisk energi til bussernes el-motorer, skal 10 køre i Wuppertal, mens de 15 skal køre i Köln. De første brintbusser vil blive leveret til operatørerne i de to byer allerede i år.


Bussernes brint-system med brændselsceller kan levere en effekt på 70 kW. Med en fuld brinttank som udgangspunkt kan busserne køre op til 350 kilometer, før de atter skal tankes op.


Solaris forklarer, at i brinten i bussernes tanke - 37,5 kg fordelt i bussens tanke på samlet 1.560 liter - bliver omdannet til elektrisk energi i bussernes brændselscellesystem, som leverer strømmen direkte til de elektriske drivliner.


Derudover vil brintbusserne være forsynet med et batteri på cirka 30 kWh, der leverer ekstra energi, når den elektriske drivline har brug for det. Batteriet vil blive ladt op under kørslen ved, at elmotoren bliver vendt om, så den fungerer som en elektrisk bremse og dermed som generator, der kan opsamle den bevægelsesenergi, der ellers ville gå tabt i form af varme bremser.


Solaris har tidligere leveret busser med brint-elektriske drivliner - blandt andet to til Hamburg. Dertil kommer 10 trolley-busser med brint-systemer til rækkevidde forlængelser.


Efter ordren til Tyskland har Solaris fået ordre på 12 brint-busser til den italienske busoperatør SASA Bolzano svarende til de ovennævnte 25 Solaris Urbino 12 hydrogen-busser til Tyskland.






Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Ny elektrisk motor er en del af større batteri-elektrisk lastbilprogram
- Green Truck Award endte igen hos Scania
- Stort havvindsudbud kan sikre brændstof til skibsfarten
- Danmarkshistoriens største havvindsudbud er sat i gang
- Fredag 19. april 2024 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Erhvervsorganisation efterlyser samlet grøn plan for transport i Danmark
- Havn på Jyllands top er tæt på 70 procents CO2-reduktion
- Havneby i det vestlige Sverige får et elektrisk ladehub
- Virksomheden med flest elektriske betonbiler har hjemsted i Danmark
- Skandinavisk samarbejde om CO2-transport og lagring er faldet på plads
- Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati
- Fornuftig kompensation for belastende dieselafgift

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst