Klik venligst



Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Europæiske transportorganisationer vil have aftale om mobilitetspakke

Tirsdag 10. december 2019 kl: 15:05
Af: Redaktionen

16 europæiske transportorganisationer, som repræsenterer over 65.000 medlemsvirksomheder, kræver, at forhandlingsparterne bag ved EU's mobilitetspakke får indgået en aftale

I to et halvt år har de tre EU-institutionner - EU-Kommissionen, EU-Parlamemtet og EU’s Ministerråd arbejder med at nå til enighed om en ny aftale om, hvilke regler, rammer og betingelser, der skal gælde for transport af gods og mennesker vejene i EU-landene.


Siden EU-Kommissionen fremlagde sine første forslag i maj 2017 har der været ført forhandlinger i og mellem de tre EU-institutioner - uden at det har ført til noget resultat. Forhandlingerne har sigtet på at gøre dele af EU-Kommissionens vejpakke - eller mobilitetspakke - om cabotage-kørsel, køre- og hviletidsregler og om udstationering af arbejdere færdig.


Det lange forløb har senest fået 16 transportorganisationer fra en række lande - Tyskland, Frankrig, Østrig, Irland, Tjekkiet, Holland, Italien, Sverige, Finland, Spanien, Danmark og Norge - til at kræver, at de tre parter når til enighed.


De 16 organisationer fremfører, at EU's indre marked for vejtransport har brug for nye og harmoniserede regler for at imødekomme dagens udfordringer og krav. 


- Kludetæppet af regler skal have en ende. Det er fremtiden for den europæiske vejtransportindustri, der står på spil i de næste 10 å, fastslår de 16 organisationer, som også understreger, at selvom der er forskellige synspunkter på visse emner inden for mobilitetspakken, synes en aftale at være nært forestående, herunder også løsninger omkring tilrettelæggelse af køre- og hviletid og cabotage-kørsel.


Organisationerne efterlyser en klarhed og ensartethed i EU-lovgivningen, som mobilitetspakken kan bane vejen for.


De 16 organisationer peger på, at vejtransporterhvervet i Europa har givet vigtige indrømmelser i løbet af forhandlingerne og kræver til gengæld at se det endelige resultat. Erhvervet stå uforstående, hvis det ikke lykkes at nå til enighed og forventer fleksibilitet fra alle aktører under de afsluttende forhandlinger mellem de tre institutioner - trilog-forhandlinger - med henblik på at gøre mobilitetspakken til en succes.




Klik venligst

© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Britisk rederi-koncern udvider kapaciteten til og fra Tilbury øst for London
- Omsætningen steg hos dansk rederikoncern
- Ny EU-aftale om CO2-beregning er en god nyhed
- Antallet af konkurser faldt i oktober - med store forskelle mellem regioner og brancher
- Ny fabrik i Fredericia skal håndtere tre millioner dåser og flasker - dagligt
- Rederikoncern vil skære sine omkostninger ned med 300 millioner kroner
- Øresundshavn tester rengøringsrobot til containere
- EU-formandskabet lukker foreløbig aftale om opgørelse af drivhusgasemissioner fra transporttjenester
- El-lastbil kører 1.000 kilometer dagligt - fem dage om ugen
- Lastbil og busser kan tanke flydende brændstof på nyt anlæg i Viborg
- Svensk-dansk postkoncern udsteder endnu en grøn obligation
- Ny slamsuger til udlejning er med fire luftaffjedrede aksler

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst