REDERIKONCERN EFTER TREDIE KVARTAL:
Den danske rederikoncern, DFDS, der blandt andet driver færgeruter mellem Storbritannien og nærliggende lande i Europa, men også færgeruter fra Sydeuropæiske lande og Tyrkiet, har offentliggjort en kvartalsrapport med et resultat på samme niveu, som sidste år
- DFDS’ færgeruter er en del af Europas infrastruktur og leverer en vigtig service for handel og rejser. Vi påvirkes af markedsudviklingen i de regioner, vi betjener, men vores forretningsmodel har god modstandskraft og indtjeningen er fortsat robust, selv i den nuværende periode med modvind for handelen, siger DFDS’s administrerende direktør Torben Carlsen i en kommentar til rapporten for årets trejdekvartal.
I tredie kvartal steg DFDS’ omsætning med 2 procent til 4,5 milliarder kroner, mens EBITDA før særlige poster endte på 1.195 millioner kroner på niveau med 2018. I perioden første til tredie kvartal steg omsætningen 7 procent til 12,6 milliarder kroner og EBITDA før særlige poster steg 4 procent til 2,9 milliarder kroner.
Opbremsningen i handelen mellem Storbritannien og det kontinentale Europa fortsatte i tredie kvartal, hvilket sænkede fragtmængderne på færgerne over Nordsøen og antallet af passagerer på færgerne over Den Engelske Kanal. DFDS øgede sin markedsandel for fragt over Den Engelske Kanal i kvartalet. Omsætningsvæksten i Middelhavet fortsatte, men indtjeningen blev modvirket af øgede omkostninger som følge af driftsmæssige udfordringer. En forenklet struktur for ruter og havneterminaler blev indført i Middelhavet i begyndelsen af fjerde kvartal.
Logistikdivisionen i DFDS øgede EBITDA med 15 procent i tredie kvartal som følge af fremgang for kontraktlogistik i forretningsområdet UK & Ireland og for andre aktiviteter på tværs af divisionen. Fremgangen blev opnået på trods af opbremsningen i Storbritannien.
På grund af den igangværende opbremsning i Europa er den forventede omsætningsvækst hos DFDS nu omkring 6 procent, hvor den tidligere var på mellem 6 og 8 procent. DFDS konstaterer, at risikoen for en ’no-deal’ Brexit i år er reduceret og forventningsintervallet for EBITDA før særlige poster er indsnævret til mellem 3,55-3,75 milliarder kroner, hvor det tidligere lå mellem 3,5-3,8 milliarder kroner.

*Sammenligningstal for 2018 er omregnet til IFRS 16 på pro forma og urevideret basis. ** Sidste tolv måneder.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Bus- og lastbilproducent kører ind i Danmark med finansieringsløsniger
- Vognmand fra Vendsyssel valgte to forskellige vogne fra samme leverandør
- Fredag 21. november 2025 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Toldere stoppede lastbil med 2,3 ton ulovlig frugt og grønt
- Elektriske lastbiler fra Holland får Truck of the Year-prisen
- Energiselskab investerer over en halv milliard i nye motorvejsstationer og butikker
- Røde postkasser er ved at forsvinde - nye dukker op i pakkebutikker
- Vognmand fra Herfølge har taget ny tip-trailer til 83 kubikmeter skrot i brug
- To mænd blev fanget af politihund under indbrud i et lager
- Puljemidler går til 920 el-lastbiler
- Motorvejsløsning mellem Næstved og Rønnede får tilført 70 millioner kroner
- Påvirket chauffør gled af vejen med sin lastbil
Skriv din kommentar:
Forventningerne er blevet bekræftet
Tirsdag 12. november 2019 kl: 09:26
Af: RedaktionenDen danske rederikoncern, DFDS, der blandt andet driver færgeruter mellem Storbritannien og nærliggende lande i Europa, men også færgeruter fra Sydeuropæiske lande og Tyrkiet, har offentliggjort en kvartalsrapport med et resultat på samme niveu, som sidste år
- DFDS’ færgeruter er en del af Europas infrastruktur og leverer en vigtig service for handel og rejser. Vi påvirkes af markedsudviklingen i de regioner, vi betjener, men vores forretningsmodel har god modstandskraft og indtjeningen er fortsat robust, selv i den nuværende periode med modvind for handelen, siger DFDS’s administrerende direktør Torben Carlsen i en kommentar til rapporten for årets trejdekvartal.
I tredie kvartal steg DFDS’ omsætning med 2 procent til 4,5 milliarder kroner, mens EBITDA før særlige poster endte på 1.195 millioner kroner på niveau med 2018. I perioden første til tredie kvartal steg omsætningen 7 procent til 12,6 milliarder kroner og EBITDA før særlige poster steg 4 procent til 2,9 milliarder kroner.
Opbremsningen i handelen mellem Storbritannien og det kontinentale Europa fortsatte i tredie kvartal, hvilket sænkede fragtmængderne på færgerne over Nordsøen og antallet af passagerer på færgerne over Den Engelske Kanal. DFDS øgede sin markedsandel for fragt over Den Engelske Kanal i kvartalet. Omsætningsvæksten i Middelhavet fortsatte, men indtjeningen blev modvirket af øgede omkostninger som følge af driftsmæssige udfordringer. En forenklet struktur for ruter og havneterminaler blev indført i Middelhavet i begyndelsen af fjerde kvartal.
Logistikdivisionen i DFDS øgede EBITDA med 15 procent i tredie kvartal som følge af fremgang for kontraktlogistik i forretningsområdet UK & Ireland og for andre aktiviteter på tværs af divisionen. Fremgangen blev opnået på trods af opbremsningen i Storbritannien.
På grund af den igangværende opbremsning i Europa er den forventede omsætningsvækst hos DFDS nu omkring 6 procent, hvor den tidligere var på mellem 6 og 8 procent. DFDS konstaterer, at risikoen for en ’no-deal’ Brexit i år er reduceret og forventningsintervallet for EBITDA før særlige poster er indsnævret til mellem 3,55-3,75 milliarder kroner, hvor det tidligere lå mellem 3,5-3,8 milliarder kroner.

*Sammenligningstal for 2018 er omregnet til IFRS 16 på pro forma og urevideret basis. ** Sidste tolv måneder.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden - Bus- og lastbilproducent kører ind i Danmark med finansieringsløsniger
- Vognmand fra Vendsyssel valgte to forskellige vogne fra samme leverandør
- Fredag 21. november 2025 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Toldere stoppede lastbil med 2,3 ton ulovlig frugt og grønt
- Elektriske lastbiler fra Holland får Truck of the Year-prisen
- Energiselskab investerer over en halv milliard i nye motorvejsstationer og butikker
- Røde postkasser er ved at forsvinde - nye dukker op i pakkebutikker
- Vognmand fra Herfølge har taget ny tip-trailer til 83 kubikmeter skrot i brug
- To mænd blev fanget af politihund under indbrud i et lager
- Puljemidler går til 920 el-lastbiler
- Motorvejsløsning mellem Næstved og Rønnede får tilført 70 millioner kroner
- Påvirket chauffør gled af vejen med sin lastbil
Skriv din kommentar:
| Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |





