UNDERSØGELSE FRA AARHUS UNIVERSITET:
Energi-, forsynings- og klimaminister, Lars Chr. Lilleholt (V), præsenterede fredag en omfattende gennemgang af mulige placeringer af havvindmølleparker. Kortlægningen viser, at der er gode placeringer til 12.400 megawatt havvind, som kan levere mere strøm, end man i dag forbruger i Danmark
Den nye gennemgang af de danske farvande viser, at der pladser til 12.400 megawatt havvind, som kan levere mere strøm end man i dag vil kunne bruge i Danmark.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- 30 millioner kroner skal gavne fremtidens uddannelse, grøn mobilitet og miljø
- International transportkoncern har fået flere elektriske trækkere
- Elektrisk varebil bliver billigere
- Hurtigfærger får støtte fra Staten
- Første projekt får grønt lys til hurtigere CO2-fangst
- Rederier kom med klare budskaber til erhvervsministeren
- Fredag 21. november 2025 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Energiselskab investerer over en halv milliard i nye motorvejsstationer og butikker
- Puljemidler går til 920 el-lastbiler
- 13,8 millioner kroner skal få flere el-busser ud på de midtjyske veje
- Varebil som chassis med førekabine er elektrisk fra bunden
- Tyskland vil støtte import af dansk brint
Skriv din kommentar:
Danmark rummer et stort potentiale for havvind
Fredag 26. april 2019 kl: 14:05
Af: RedaktionenEnergi-, forsynings- og klimaminister, Lars Chr. Lilleholt (V), præsenterede fredag en omfattende gennemgang af mulige placeringer af havvindmølleparker. Kortlægningen viser, at der er gode placeringer til 12.400 megawatt havvind, som kan levere mere strøm, end man i dag forbruger i Danmark
Den nye gennemgang af de danske farvande viser, at der pladser til 12.400 megawatt havvind, som kan levere mere strøm end man i dag vil kunne bruge i Danmark.
Kortlægningen viser udover, at der er plads til 12.400 megawatt havvind, også, at der i Danmark er plads ti at opføre minimum 40.000 megawatt havvind.
- Danmark er allerede en stor havvindnation, og kortlægningen viser, at vi har potentiale til meget mere. Vi har så gode forhold for havvind, at vi kan bidrage markant til at dække behovet for grøn el - ikke bare i Danmark, men også i mange andre lande, siger Lars Chr. Lilleholt.
De danske farvande lægger allerede plads til flere havvindmølleparker, og fire nye er på vej. Der til kommer, at der med energiaftalen fra sommeren 2018 er planlagt yderligere tre vindmølleparker på mindst 800 megawatt hver.
Kortlægningen af havvindpotentialet i de danske farvande er et centralt forarbejde til den såkaldte havvindanalyse, der også blev besluttet med energiaftalen fra 2018, og som blandt andet skal opstille modeller for, hvordan der kan skabes indtægter til staten som følge af, at vindressourcen udnyttes, når havvind ikke længere behøver støtte.
- Nordsøen skal udvikles til et globalt førende område for havvind, hvor vi ikke giver støtte til møllerne. Med den nye plan er vi klar til hurtigt at anvise nye placeringer, når udviklingen inden for havvind for alvor tager fart, siger Lars Chr. Lilleholt.
Fakta:
Interesserede kan hente den nævnte undersøgelse her:
"Havvindspotentialet i Danmark - screening af de danske farvande for mulige placeringer til ny havvind"
- Danmark er allerede en stor havvindnation, og kortlægningen viser, at vi har potentiale til meget mere. Vi har så gode forhold for havvind, at vi kan bidrage markant til at dække behovet for grøn el - ikke bare i Danmark, men også i mange andre lande, siger Lars Chr. Lilleholt.
De danske farvande lægger allerede plads til flere havvindmølleparker, og fire nye er på vej. Der til kommer, at der med energiaftalen fra sommeren 2018 er planlagt yderligere tre vindmølleparker på mindst 800 megawatt hver.
Kortlægningen af havvindpotentialet i de danske farvande er et centralt forarbejde til den såkaldte havvindanalyse, der også blev besluttet med energiaftalen fra 2018, og som blandt andet skal opstille modeller for, hvordan der kan skabes indtægter til staten som følge af, at vindressourcen udnyttes, når havvind ikke længere behøver støtte.
- Nordsøen skal udvikles til et globalt førende område for havvind, hvor vi ikke giver støtte til møllerne. Med den nye plan er vi klar til hurtigt at anvise nye placeringer, når udviklingen inden for havvind for alvor tager fart, siger Lars Chr. Lilleholt.
Fakta:
- Det fremgår af energiaftalen fra sommeren 2018, at der skal sættes gang i en storstilet screening af de danske farvande med henblik på at finde egnede placeringer til kommende havvindmølleparker
- Screeningen har samlet set identificeret et egnet havvindareal, der under de givne forudsætninger kan rumme minimum 40.000 megawatt havvind. Heraf er udpeget 12.400 megawatt, hvilket svarer til i omegnen af 12-15 parker afhængig af størrelsen
- Arealet, som udpeges, er omtrent fire gange støre end det areal, der i sidste ende skal bruges, såfremt der skal etableres 12.400 megawatt havvind
- Det blev også med energiaftalen besluttet at lave en havvindanalyse, der blandt andet skal bidrage til de mest optimale markedsrammer, så havvindpotentialet hurtigst muligt kan udnyttes kommercielt
Interesserede kan hente den nævnte undersøgelse her:
"Havvindspotentialet i Danmark - screening af de danske farvande for mulige placeringer til ny havvind"
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden - 30 millioner kroner skal gavne fremtidens uddannelse, grøn mobilitet og miljø
- International transportkoncern har fået flere elektriske trækkere
- Elektrisk varebil bliver billigere
- Hurtigfærger får støtte fra Staten
- Første projekt får grønt lys til hurtigere CO2-fangst
- Rederier kom med klare budskaber til erhvervsministeren
- Fredag 21. november 2025 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Energiselskab investerer over en halv milliard i nye motorvejsstationer og butikker
- Puljemidler går til 920 el-lastbiler
- 13,8 millioner kroner skal få flere el-busser ud på de midtjyske veje
- Varebil som chassis med førekabine er elektrisk fra bunden
- Tyskland vil støtte import af dansk brint
Skriv din kommentar:
| Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |
.gif)




