DANSK ERHVERV OM LOVFORSLAG:
VLAK-Regeringen og Dansk Folkeparti foreslår at hæve fartgrænsen for lastbiler og tung trafik fra 70 til 80 km/t på landevej og motortrafikvej. Argumentet er, at en højere fartgrænse vil gøre transporttiden kortere for erhvervslivet og dermed understøtte væksten
- Regeringen og Dansk Folkepartis forslag er godt for erhvervslivet og for væksten. Det sparer tid og dermed penge for erhvervslivet, at varer og komponenter til produktion nu kan komme hurtigere frem, og det er vi naturligvis glade for i Dansk Erhverv, siger fagchef for transport og infrastruktur i Dansk Erhverv, Jesper Højte Stenbæk.
- I Dansk Erhverv mener vi desuden, at trafiksikkerheden bliver bedre, når man hæver hastighederne for lastbiler og vogntog, fordi hastighederne bliver mere ens for al trafik. Det betyder, at man i højere grad undgår hasarderede overhalinger og pludselige opbremsninger, som kan give køer og uro i trafikken, siger han og peger på, at moderne lastbiler er blevet langt bedre til at manøvrere og bremse, så det, der i gamle dage var argumentet for lavere hastigheder til tung trafik, holder ikke længere.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Herfølge-vognmand har hentet to-akslet link-trailer i Hedensted
- Danskbaseret transportkoncern er ny olympisk logistik- og transportpartner
- Pickup'er er leveret med sneplov og saltspreder
- Fredag 7. november 2025 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Lastbilanlæg i Malmö lukker efter tre år
- Britisk rederi-koncern udvider kapaciteten til og fra Tilbury øst for London
- Omsætningen steg hos dansk rederikoncern
- Ny EU-aftale om CO2-beregning er en god nyhed
- Antallet af konkurser faldt i oktober - med store forskelle mellem regioner og brancher
- Ny fabrik i Fredericia skal håndtere tre millioner dåser og flasker - dagligt
- Rederikoncern vil skære sine omkostninger ned med 300 millioner kroner
- Øresundshavn tester rengøringsrobot til containere
Skriv din kommentar:
Godt med højere hastigheder til tung trafik
Torsdag 14. marts 2019 kl: 12:14
Af: RedaktionenVLAK-Regeringen og Dansk Folkeparti foreslår at hæve fartgrænsen for lastbiler og tung trafik fra 70 til 80 km/t på landevej og motortrafikvej. Argumentet er, at en højere fartgrænse vil gøre transporttiden kortere for erhvervslivet og dermed understøtte væksten
- Regeringen og Dansk Folkepartis forslag er godt for erhvervslivet og for væksten. Det sparer tid og dermed penge for erhvervslivet, at varer og komponenter til produktion nu kan komme hurtigere frem, og det er vi naturligvis glade for i Dansk Erhverv, siger fagchef for transport og infrastruktur i Dansk Erhverv, Jesper Højte Stenbæk.
- I Dansk Erhverv mener vi desuden, at trafiksikkerheden bliver bedre, når man hæver hastighederne for lastbiler og vogntog, fordi hastighederne bliver mere ens for al trafik. Det betyder, at man i højere grad undgår hasarderede overhalinger og pludselige opbremsninger, som kan give køer og uro i trafikken, siger han og peger på, at moderne lastbiler er blevet langt bedre til at manøvrere og bremse, så det, der i gamle dage var argumentet for lavere hastigheder til tung trafik, holder ikke længere.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden - Herfølge-vognmand har hentet to-akslet link-trailer i Hedensted
- Danskbaseret transportkoncern er ny olympisk logistik- og transportpartner
- Pickup'er er leveret med sneplov og saltspreder
- Fredag 7. november 2025 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Lastbilanlæg i Malmö lukker efter tre år
- Britisk rederi-koncern udvider kapaciteten til og fra Tilbury øst for London
- Omsætningen steg hos dansk rederikoncern
- Ny EU-aftale om CO2-beregning er en god nyhed
- Antallet af konkurser faldt i oktober - med store forskelle mellem regioner og brancher
- Ny fabrik i Fredericia skal håndtere tre millioner dåser og flasker - dagligt
- Rederikoncern vil skære sine omkostninger ned med 300 millioner kroner
- Øresundshavn tester rengøringsrobot til containere
Skriv din kommentar:
| Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |





