Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp
Forsiden
      
TRANSPORTORGANISATION OM EU’S NYE CO2-KRAV TIL LASTBILER:

Kravene vil bidrage til at nedbringe transportsektorens emissioner

Onsdag 20. februar 2019 kl: 13:00
Share  


Af: Redaktionen

Transportorganisation ITD kommenterer onsdag den aftale om CO2-udledninger fra tunge køretøjer, som EU’s Ministerråd og EU-Parlamentet natten til tirsdag blev enige om

ITD betegner aftalen som et vigtigt led i bestræbelserne på at mindske emissionerne fra transportsektoren.


Aftalen betyder nye CO2-krav, hvor nye tunge køretøjer skal have reduceret deres drivhusgasudledningen med 15 procent i 2025 og med 30 procent i 2030 i forhold til værdierne i 2019. 


ITD, der overordnet er tilfreds med det endelige resultat af forhandlingerne, ser aftalen som et vigtigt skridt i bestræbelserne på at mindske CO2-udledningen fra den tunge vejgodstransport.

 
- Det er meget positivt, at det nu er lykkedes at nå frem til en aftale, som både tager hensyn til klimaet, og som samtidig respekterer de danske transportvirksomheders konkurrenceevne i et presset europæisk marked. Der er naturligvis altid et par småknaster, som vi gerne havde set landet anderledes. Eksempelvis havde vi gerne set, at man havde beholdt 2030-målsætningen som vejledende for løbende at sikre, at den teknologiske udvikling nu også kan følge med kravene. Men overordnet set er vi ganske godt tilfredse med udfaldet af forhandlingerne, siger Lasse Kristoffersen, der er politisk konsulent i ITD.

 
Ifølge ITD er transport- og logistikbranchens klimaudfordringer et fælles europæisk problem, som kræver fælles europæiske løsninger. Derfor har organisationen fra begyndelsen været aktivt involveret i bestræbelserne på at finde et holdbart kompromis.    
 

- For os har det hele tiden været afgørende, at der er fair balance mellem meromkostninger for lastbilproducenterne og brændstofbesparelserne forbundet med standarderne, så udviklingen af effektive køretøjer på sigt kan bidrage positivt til både klimaet og økonomien i den enkelte transportvirksomhed, siger Lasse Kristoffersen og tilføjer:
 
-  Derudover har vi også løbende påtalt, at man skal passe på med at stirre sig blind på den enkelte lastbils brændstofforbrug på tværs af de forskellige klasser, men derimod rette fokus mod hvor meget gods der transporteres i forhold til det aktuelle forbrug. Vi har i Skandinavien meget positive erfaringer med højkapacitetsvogntog, herunder modulvogntog. Det er vigtigt, at standarderne ikke kommer til at påvirke den udvikling negativt.  
 

Aftalen skal nu formelt skal godkendes i EU-Parlamentet og af de enkelte medlemslande. Det forventes at ske i løbet af de kommende måneder. Aftalen skal efter planen evalueres i 2020.




Klik venligst

© Copyright 2019 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Mercedes-Benz tog næste halvdelen i juli
- Svensk kurervirksomhed køber op i Danmark
- Blandt de lette er Medcedes-Bens den tunge
- De tunge varebiler er kørt frem med 110
- Aabenraa Kommune vil ændre ejerstrategi for havnen
- Antallet af nyregistrerede lastbiler steg med 73 procent
- Special-transportør i Sommersted kører ud med ny seks-akslet blokvogn
- Distributør skifter til gas i Tyskland
- Vognmand i Vestjylland har fået fire-akslet påhængsvogn med tip
- EU’s miljøpolitik skal være et forbillede for resten af verden
- Specialist i det tunge tager syv på en gang
- Fragtmand har fået to tvillinger

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst



Klik venligst