Klik venligst

  
Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp
Forsiden
      

Vejdirektoratet afslutter renoveringen af Gl. Lillebæltsbro i år

Mandag 14. januar 2019 kl: 12:53
Share  


Af: Redaktionen

Den igangværende renovering af Gl. Lillebæltsbro bliver afsluttet i 2019. Det oplyser Vejdirektoratet mandag. Broen vil som følge af renoveringsarbejdet med udskiftning af kantbjælke og brodæk blive spærret i 35 uger fra 29. januar, mens kompliceret arbejde

Renoveringsperioden vil starte tirsdag 29. januar klokken 20 og fortsætte i 35 uger frem til og med tirsdag 1. oktober. Ligesom sidste år vil Gl. Lillebæltsbro være spærret for biltrafik i hele renoveringsperioden, mens fællesstien til fodgængere, cyklister og knallert 45 ikke bliver berørt. 


Det vil også fortsat være muligt for erhvervsliv med langsomtkørende køretøjer at blive eskorteret over Ny Lillebæltsbro hver dag på samme betingelser som hidtil.


- Vi ved godt, at spærringen på 35 uger er lang tid, og vi er klar over de samfundsmæssige gener for trafikanter, naboer og erhvervsliv, mens broen er spærret. Det beklager vi. Jeg kan forsikre, at vi i vores planlægningsarbejde har gjort alt, hvad vi kan, for at spærringen er blevet så kort som overhovedet muligt. Det handler dog om, at renoveringen er helt nødvendig for at garantere færdslen på broen i mange år fremover, siger Vejdirektoratets projektleder Janie Winther Ipsen.


Oprindelig skulle Gl. Lillebæltsbro kun have været spærret i 20 uger i 2019, men en strømulykke på broen, og manglende mulighed for støjende natarbejde i 2018, gjorde, at kun cirka halvdelen af det planlagte arbejde for 2018 blev nået. Derfor var der udsigt til en renoveringsperiode på over 40 uger i 2019, med risiko for også at måtte tage 2020 i brug.


Men med optimering af arbejdsprocesserne hedder tidsplanen nu 35 uger, hvorefter broen igen åbner for biltrafik.


- Desværre har det ikke været muligt at afkorte perioden yderligere, da det er meget kompliceret og tidskrævende arbejde, vi skal udføre. Vi mangler dels at udskifte kantbjælken ind mod banelegemet, hvor der er meget begrænset plads at arbejde på, dels at udskifte betonen og belægning på halvdelen af brodækket, som først skal fræses op. De to arbejdsopgaver kommer til at foregå parallelt, siger Janie Winther Ipsen.


Entreprenøren vil som udgangspunkt arbejde på broen alle ugens dage i tidsrummet mellem 7 og 22.


- Den resterende renovering af broen kommer beklageligvis også til at støje, men vores entreprenør forsøger at tage hensyn ved så vidt muligt at begrænse de støjende arbejder i aftentimerne, siger Janie Winther Ipsen.






Klik venligst

© Copyright 2019 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Terminalflytning gavende det lokale miljø
- Stena Lines første af fem nye skibe er kommet i vandet
- Den årlige inflation i euro-området var på 1,6 procent
- Sættevognen kan køre som blokvogn
- Herning-virksomhed fik det første kran-eksemplar i Danmark
- Flis-virksomhed har overført en anhænger til Grønbjerg ved Give
- Direktør fik otte en halv måned hos Vejle-virksomhed
- Plastgenbrug kan gøre Danmark mindst 1,6 milliarder kroner rigere om året
- Vognmand fra Føvling har fået en trailer med gående gulv
- Vognmand fra Allindemagle fik ny bil til 45-års jubilæum
- Rumænsk EU-formandskab vil sætte fart i vejpakken
- VLAK-Regeringen vil afskaffe regionerne

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst



Klik venligst