Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp
Forsiden
      

Energiselskab siger ok til biodiesel

Fredag 29. november 2019 kl: 10:34
Share  


Af: Redaktionen

Energiselskab siger ok til biodiesel

Energiselskabet OK ser biodieselen HVO (Hydrotreated Vegetable Oil) som en del af løsningen på transportområdets mere CO2-neutrale energiforsyning

Energiselskab siger ok til biodiesel
(Kim Andersen, driftsleder hos Aalborg Forsyning. Fotograf Lars Horn/Baghuset)
Offentlige eller private virksomheder, der arbejder aktivt for at minimere deres CO2-udledning, kan med fordel vælge at anvende HVO som brændstof på deres dieselkøretøjer. Det er budskabet fra energiselskabet OK.


- HVO giver kommuner og virksomheder, eksempelvis renovationsselskaber, god mulighed for at komme hurtigere i mål med reduktion i CO2-udslippet. Produktet nedbringer CO2-emissionerne med op til 70 procent, siger Flemming Mæhlisen, der er produktchef hos OK.


Nedsætter CO2-udslippet 
HVO, der er en vegetabilsk olie baseret på primært restaffald med de samme egenskaber som almindelig dieselolie, udleder færre NOx, partikler og CO2 end fossilt brændstof.


HVO kan fremstilles af 100 procent vedvarende, bæredygtigt affaldsfedt og vegetabilske olier. Den HVO, som OK leverer, bliver produceret hos svenske Neste, der køber råvarerne til HVO’en direkte fra producenter, som overholder certifikationskravene. Produktet udvikles hele tiden, og mængden af affaldsprodukter, der indgår i produktionen, er øget gennem årene.


- Det er en ny teknologi, HVO er produceret ud fra, og det kan løse en del af problematikken i forhold til omstillingen til mere CO2-neutrale køretøjer. Produktets egenskaber gør, at det kan bruges 100 procent rent, men det kan også blandes i det eksisterende brændstof, siger Flemming Mæhlisen.


Aalborg Forsyning reducerer CO2-udledningen 
Hos Aalborg Forsyning har chaufførerne siden juli kørt med HVO på 44 renovationsbiler. Et målrettet fokus på grøn omstilling og nedbringelse af CO2-udledningen gjorde det nødvendigt at finde et miljøvenligt alternativ til hovedparten af virksomhedens renovationsbiler, der kørte på diesel.


En fuldstændig udskiftning af vognparken til gas- eller elbiler var ikke en mulighed på kort sigt, så derfor begyndte Aalborg Forsyning at se i retning af HVO.


- HVO kunne vi skifte til uden at foretage ændringer i forhold til vores biler, siger Kim Andersen, der er driftsleder hos Aalborg Forsyning. 


- Det betyder, at vi her og nu kan reducere udledningen af CO2 markant. Samtidig kan vi reducere udledningen af NOx-gasser med op til 30 procent. Dermed hjælper vi kommunen i en grønnere retning samtidig med, at vi skaber et renere arbejdsmiljø for vores medarbejdere, der dagligt færdes omkring renovationsbilerne, siger han videre.








Klik venligst

© Copyright 2019 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Renault Trucks T og T high kører ind i 2020 med øget komfort og mindre forbrug
- Vognmand i Gørding tipper 59 kubikmeter med ny fire-akslet
- Falck betaler bøde på 30 millioner kroner i konkurrencesag fra 2014-2015
- Vejdirektoratet har talt parkerede lastbiler
- Hverdagenes kampe om rastepladserne fortsætter
- Hver fjerde dødsulykke skyldes chancebetonet kørsel
- Politiske tiltag med effekt på kort sigt
- Vognmand i Thy har løftet brændstoføkonomien med nye biler
- Vejpakkeresultat kan sikre klarhed om reglerne i vejgodstransporten
- Vognmandsorganisation venter med at juble
- Der er opnået enighed om spilleregler for vejtransporterhvervet
- Elektriske Fuso-lastbiler er kørt ud på danske veje

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst



Klik venligst