Klik venligst

Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Brintteknologi skal være Danmarks næste eksporteventyr

Tirsdag 30. januar 2018 kl: 08:58
Af: Redaktionen

Der er stort miljøpotentiale i brintteknologi. Men hvis brint skal konkurrere med naturgas, benzin og diesel, skal prisen ned. Især processen, der danner brint (elektrolyse), er for dyr. Et projekt skal lægge grundstenen for det, der kan blive et nyt eksporteventyr med muligheder for at brint kan bidrage til transportområdets behov for energi

Hvis energiforsyningen både skal være stabil og i højere grad baseret på vedvarende energikilder, skal vind- og solenergi kunne lagres - eksempelvis som brint. 


Brint kan lagres på flere måder. Det kan skydes direkte ind i naturgasnettet, som kan optage 5-10 procent brint, det kan lagres i store centrale brintlagre eller det kan bruges som flydende brændstof i stedet for benzin, diesel og metan.


Med dagens teknologi tabes 15-30 procent af energien i den proces, der omdanner energi til brint. Det betyder, at brint på nuværende tidspunkt er en dyr løsning. ¨


Med projektet EEEHy vil forskere på DTU Energi og Aarhus BSS (Aarhus Universitet) sammen med en række private partnere teste nye materialer, mere effektive teknologier og nyudviklede elektrolyseceller. Målet er at mindske energitabet og udnytte 99 procent af energien, samt øge produktionen af brint med helt op til 400 procent i forhold til eksisterende kommerciel alkalisk elektrolyse-teknologi.


- Hvis vi kan udvikle materialer og metoder til at konvertere energi og brint med et energitab tæt på nul, vil det blive langt mere attraktivt for industrien at udvikle effektive brændselsceller. Det er nøglen til overgangen til et 100 procent bæredygtigt energisystem, at der er en forretningsmæssig gevinst ved at fremstille og bruge produkter til brintkonvertering. Derfor skal vi finde metoder, der kan øge effektiviteten og gøre installation og drift langt billigere, end vi er i stand til i dag, siger seniorforsker Christodoulos Chatzichristodoulou fra DTU Energi.


Hvis det lykkes, vil det ikke kun løse udfordringen med at lagre overskudsstrøm fra vedvarende energi. Det vil også gøre det muligt at sammenkoble det danske el- og naturgasnet og dermed skabe større fleksibilitet og stabilitet i energiforsyningen. Udvikler forskerne materialer og metoder, der effektivt kan omdanne brint til ”kunstig naturgas” i form af metan, kan man erstatte de fossile naturgasser, der bruges i dag. Mere effektiv elektrolyse-teknologi betyder også, at flydende brint for alvor kan blive et alternativt brændstof i transportsektoren, der i dag udgør 30 procent af Danmarks samlede energiforbrug.


Udover, at bedre teknologi kan løse de praktiske problemer med at lagre overskudsstrøm, er potentialet for jobskabelse stort. Brintbaseret teknologi forventes ifølge European Strategic Energy Technology Plan at skabe ca. 50.000 job i Europa frem til 2030 og ca. 200.000 flere frem til 2050, samtidig med at markedet for elektrolyseteknologi øges drastisk til en forventet værdi på over 50 milliarder euro i 2050. Projektet vil ruste Danmark til kampen for disse arbejdspladser, så brintteknologi kan blive et dansk eksporteventyr på linie med vindteknologi.


- Markedspotentialet for teknologier til effektiv elektrolyse er vurderet til at blive meget stort, og projektet yder en væsentlig støtte til vores udvikling af nye materialer og komponenter. Det vil gøre Danske virksomheder bedre rustet til at løse den globale problemstilling med at gemme strømmen fra vedvarende energiteknologier, siger Thomas Steenberg, der er teknisk direktør i Danish Power Systems.


DTU Energi har forsket i elektrolyseceller og -teknologier i 15 år og dækker sammen med Danish Power Systems, Århus Universitet, Haldor Topsoe A/S, GreenHydrogen.dk og Resolvent Denmark P/S hele paletten af elektrolyseforskning fra grundforskning i materialer til udvikling og fremstilling af celle- og stakteknologier. 


Partnerne Force Technology, AB Sandvik Materials Technology og Sur-Tech A/S bidrager med relevant materialeteknologi om korrosion og overfladebehandling.




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Nyt samarbejde skal hjælpe flere tunge el-køretøjer ud på vejene
- En tredie færge over Øresund sejler mod en elektrisk fremtid
- Tysk busmagasin fik ledbusser linet op til test
- Fredag 3. maj 2024 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Godstog kørte med trailere fra terminal i Hirtshals
- Færdselsstyrelsen udsender vejledning om indplacering af lastbiler i CO2-emissionsklasser
- Færgerederi sælger hurtigfærge fra 1998
- Batteri-elektrisk lastbil kan komme i stødet på kort tid
- Ny elektrisk motor er en del af større batteri-elektrisk lastbilprogram
- Green Truck Award endte igen hos Scania
- Stort havvindsudbud kan sikre brændstof til skibsfarten
- Danmarkshistoriens største havvindsudbud er sat i gang

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst