Klik venligst

Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Danske Speditører foreslår en Logistikkommission

Onsdag 19. november 2014 kl: 14:16
Af: Redaktionen

Vejtransportrådet er på trapperne med en temperaturmåling af de brancher, som tager sig af godset på vejene. Interesseorganisationen Danske Speditører, som sammen med DTL Danske Vognmænd er med i paraplyorganisationen Dansk Erhverv, vurderer, at arbejdet virker seriøst. - Vi vil få bekræftet, at brancherne har levedygtige virksomheder og stærke kompetencer, lyder det fra organisationen, hvor administrerende direktør Martin Aabak foreslår, at man nedsætter en logistikkommission, der kan samle alle aktører og myndigheder til en indsats for at gøre Danmark til tyngdepunkt for godslogistikken i Nordeuropa og skabe endnu flere job

- Lad os tage glæden på forskud som springbræt for hele logistiksektorens fremtid i Danmark. Lad os få en Logistikkommission, som kan samle alle aktører og myndigheder til en indsats for at gøre Danmark til tyngdepunkt for godslogistikken i Nordeuropa og skabe endnu flere jobs, endnu flere kompetencer og yderligere vækstfordele til det øvrige danske erhvervsliv, siger Danske Speditørers administrerende direktør Martin Aabak.


- Lige som "Vækstforum for det blå Danmark", er Vejtransportrådets arbejde en opsummering og en anerkendelse af, hvad der allerede eksisterer af styrker og muligheder på dette specielle område. Men sådan som globussen er skruet sammen, er det ikke tilstrækkeligt at se på sektorerne hver for sig. Lastbiler og togvogne, skibe og fly er byggeklodser i et kompliceret samlesæt, som også omfatter terminaler, lagre, disponering, dokumenter, jura og myndighedsindsatser. Logistik og ledelse af forsyningskæder handler om varernes veje over hele den vide verden. Det er kollektiv transport af værdier til gavn for beskæftigelse, erhvervslivet og forbrugere. Og vi kan det dér. Det er realistisk, at 10 procent af verdens logistik kan blive styret fra Danmark, siger Martin Aabak videre.


Logikcentre skal ligge i Danmark, ikke i Nordtyskland eller Sydsverige
- Vi har nogle aktuelle udfordringer. En af dem er en investering på et tocifret milliardbeløb, som om få år er vekslet til en Femern Bælt-forbindelse. Godstogene gennem Femernforbindelsens tunneller skal standse i Danmark. Det gør de, hvis der er noget at komme efter. Logistikcentre til at samle eksportvarer fra producenter og fordele importvarer til forbrugere skal ligge i Danmark, ikke i Nordtyskland eller Sydsverige, siger Martin Aabak, som mener, at vi i Danmark skal se ud over hindringer, som for eksempel at chaufførfaget har 60 procent af sine udøvere i aldersgruppen 40 til 60 år, og at det om kort tid bliver mere end svært at rekruttere nye. 


- Vi skal kunne spille på hele det internationale klaver, og udføre opgaverne med de ressourcer, der er til rådighed - præcis som andre succesrige danske industrigrene gør, påpeger han.


Alle brancher, myndigheder og interessenter skal samles om én opgave
Danske Speditører taler aktuelt med flere politikere, herunder transportministeren - som gerne vil være med til at opdyrke Danmarks og danske virksomheders logistikkompetencer. Det kræver ifølge Martin Aabak og Danske Speditører, at alle brancher, myndigheder og interessenter samles om én opgave - at få kræfterne vendt i samme retning. 


- Det er selvfølgelig virksomhederne, som skal drive vækstarbejdet. Men en logistikkommission kan hjælpe med at udpege de led i kæden, som skal styrkes, og de huller og knolde i vejen, som skal afskaffes, for at det hele kommer til at spille. Hvis vi er troværdige, får vi øget adgang til den kapital, der behøves for at komme op over en gennemsnitlig virksomhedsstørrelse på omkring fem ansatte - hvad der er tilfældet i dag i godsvognmandsbranchen. Skulle vi ikke se at komme i gang, siger Martin Aabak.




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Rederikoncern fragtede mere gods og flere passagerer i april
- Aalborg-virksomhed kører ud med syv-akslet vogntog
- Vejdirektoratet vil teste støjreducerende asfalt fire steder i landet
- Politiet kontrollerede 130 tunge køretøjer - halvdelen udenlandske - og skrev 39 sager
- Vognmand er daffet hjem til Herfølge med fire-akslet asfalttiptrailer
- Fejedreng blev lastvognsmekaniker - og vinder af pris
- Fribredden over Lillebælt bliver reduceret et par uger i maj
- Vognmand tog to-akslet trækker med sig til Møn
- Tiderne skifter - maskiner i Limfjordshavn skifter til el
- Nyt samarbejde skal hjælpe flere tunge el-køretøjer ud på vejene
- Landets veje lægger asfalt til mange køer
- En tredie færge over Øresund sejler mod en elektrisk fremtid

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst